cardan vervangen?

Gestart door stoffel, 05 mei, 2015, 09:44:08 AM

TymenJ

Wat ik dus heb met mijn wagen is dat ik een duidelijke 'tik' hoor wanneer ik de koppeling laat opkomen vanuit stilstand, zij het in de 1e versnelling of de achteruit versnelling.

Bij mij weet ik dat dit door het vliegwiel komt die waar het secundaire vliegwiel steeds meer rotatie speling begint te vertonen, en dat is ook niet zo heel erg op zich.

Die tik komt namelijk door de vrije rotatie speling van het secundaire vliegwiel omdat de veren, die normaal de boel op spanning moeten houden, kleiner zijn geworden na verloop van tijd door de talloze klappen die zij altijd op hebben moeten vangen. Na verloop van tijd worden de veren dus kleiner (ze raken meer ingedrukt), waardoor het secundaire vliegwiel die je koppeling aangrijpt nogal wat graden vrij kan ronddraaien zonder dat 'ie de veren überhaupt indrukt. En als ie dan dat stukje vrij gedraaid heeft, dan klapt 'ie tegen de veren aan waardoor je een metallische klik hoort.

Jouw probleem klinkt een beetje hetzelfde. Nou is het krijgen van vrije rotatie speling in je vliegwiel bij 35dkm niet echt voor de hand liggend, maar die verrekte )*@!&#$!(@)# DMF vliegwielen hebben schijnbaar last van alle problemen die je maar kunt verzinnen, zij het bij 20000km of pas bij 100000km.

Wat je zelf kunt proberen om het probleem na te bootsen: krik 1 voorwiel omhoog, zet de auto in de 1e versnelling, en draai het opgekrikte wiel met de hand. Als je het wiel vrij een stuk heen en weer kunt draaien, en een duidelijke 'tik' hoort wanneer het wiel plots stopt wanneer je hem met de hand probeert rond te draaien, dan kan je vliegwiel al wel eens ver heen zijn (zo is het bij mij tenminste).

Marcel

Dat is een goede tip Tymen.

stoffel

dit weekend wat meer zelf met de rs kunnen rijden en het"geluid" is steeds nadrukkelijker aanwezig nu ook zeer fel bij het laaste stukje remmen net voor je stilstaat..... toch terug eens dealer bezoeken denk ik.... iemand ervaring of renault bij zo iets nog tussen kost doet na 4maand garantie te zijn verlopen want dit vind ik voor zo een jonge auto met weinig km toch niet normaal?
BC

Maarten-Jan Mulder

Ze zullen vast een vorm van coulance kunnen bieden.

stoffel

de RS gaat vanavond binnen in de garage sinds ik gisteren in de file heb gestaan en het geluid zo erg was moet er echt wel een probleem zijn..... dus er gaat wel nog een woordje gepraat worden over het vorige bezoek aan de dealer die zei alles normaal dit geluid doen alle RSen....  >:( de wagen gaat wel naar een andere dealer deze keer wel te verstaan.... nu hoop ik maar op geen te al te zware kost. Zal dan ook wel eens mailen naar Renault belgie.
BC