Clio II RS 182

Gestart door Marcel, 11 februari, 2016, 20:38:58 PM

Chris

Dacht hetzelfde, hij stond praktisch om de hoek bij je.  :-X

Maar wat ik op Facebook al zei, geniet ervan! Echt fijn zo'n 182!  /worship

Marcel

Een xenon koplamp werkte niet, onderaan de koplamp zit de "ballast" (de stuur elektronica voor de lamp) gemonteerd en daar zaten een paar druppels water in.
Het water kwam in de koplamp terecht omdat de afdek doppen achterop de koplampen ontbraken.
De ballast open geschroefd, droogmaken en de lamp brand weer !

De afdekdoppen achterop de koplampen zijn los te bestellen trouwens.

Marcel

Lang plezier had ik niet van de weer brandende xenon lamp, dus toch op zoek naar een andere ballast  :(.

Maarten-Jan Mulder

Heb je de bedrading ook gecontroleerd Marcel? Start voltage van Xenon is 5 Kv, dus de bedrading hoeft maar iets poreus te zijn door uitdroging en je hebt gegarandeerd kortsluiting.
Dit sloopt uiteraard ook de ballast, dus dan is je volgende ballast ook vrij snel stuk. De print van de ballast zelf is ingegoten in een speciale (waterdichte) lijm en dus totaal ongevoelig voor vocht, zo lang de stekker boven water zit zal de ballast het zelfs onder water gewoon doen.

Marcel

Gemeten heb ik niets maar op de print vond ik een paar druppels water dus zo water dicht was deze niet.
Nu gaat het licht voor tien seconden aan,  dan gaat het licht knipperen en valt het licht uit.

Maarten-Jan Mulder

De print zelf is waterdicht, die zit in een speciale lijm. De behuizing is uiteraard niet echt water dicht.
Dat maakt ballasten ook zo moeilijk om te repareren (je moet de lijm verwijderen voor er componenten te vervangen zijn en dat is onbegonnen werk).

Als ze knipperen en uitvallen ligt het meestal aan de lamp en niet aan de ballast, als de ballast stuk is "start" de lamp meestal helemaal niet.
Hoe is de kleur v/d lamp?

Marcel

Kleur is hetzelfde als de andere en bij het verwisselen van de lampen blijft de lamp hetzelfde vertonen.

Maarten-Jan Mulder

Dan heb je de lamp wel uitgesloten idd  :)

Chris

Even wat anders Marcel. M'n complimenten over de staat van je Twingo! Ding lijkt wel nieuw!  /worship

Marcel

Chris

Ja. Nog dingen die ik moet weten...?!  :P

Marcel

Niet dat ik weet,  is van een ouder iemand geweest en heeft altijd binnen geslapen   ;D

De linker voor stoel heb ik aan de voorkant hoger gezet met ringen, vond ik fijner zitten en de mistlampen voor hebben geen schakelaar maar zitten gekoppeld aan het groot licht,  zoals ik naar mijn vorige werk reed was extra licht geen luxe.
Het relais voor die mistlampen zit naast de accu.

Marcel

Ondertussen,  de schakelaar voor het binnen licht op de linker voor deur was kapot,  de vergrendeling werkt wel dus instappen gaat gewoon,  de zekering kast ziet dus niet dat de deur open gaat want het binnen licht gaat niet aan  !
Dus na een x tijd gaan de deuren weer op slot  !!!
Lang leve de reserve sleutel want de eerste sleutel lag in de clio en ik ging even terug naar binnen.

Sjaakie

Je hebt wel een hoop pech met je Clio Marcel :(.

Marcel

Bleef het maar bij de schakelaar.....maar het was groten deels allemaal ingecalculeerd.
Ik ben veel achterstallig onderhoud en knoeiwerk tegen gekomen helaas.