Alpine motor tunen

Gestart door Martijn Alpine 77, 15 januari, 2011, 22:50:23 PM

Martijn Alpine 77

Ho stop halt, niet weggooien

Natuurlijk heb ik nog interesse. Ik ben even een 2 weken eruit geweest ivm overlijden van mijn schoonvader.

Even de kop er niet naar staan. Ik ga je wel f pm'en.  Maarten-Jan: bedankt voor het kattebelletje!!

Ik zie nog meer berichten, die ga ik nog ff rustig doorlezen.

Heb wel een kleine set-back in de financiele planning. Net style 81 velgen met goede banden gekocht voor mijn bmw e39 voor 750 euro.
Echter gaat de restauratie gewoon door. Dan maar extra rib uit mijn lijf

grtn

martijn

Maarten-Jan Mulder

Graag gedaan  :) de restauratie hoeft niet in een week af toch, auto is van 77 dus wegenbelasting kan het niet  zijn  ;)

Style 81 zijn die zevenspaaks velgen als ik het goed heb, die staan wel goed onder een e39 ja!

antoine

Martijn, succes met je stoel ;)

Martijn Alpine 77

Okay, ik zie door de roest het r5 je niet meer.

Ik heb dringend hulp en/of advies nodig!!

De renault 5 alpine 77 staat er sinds een week. In mijn gedachten was de alpine lang niet zo ver heen als dat hij er nu staat. Het chassis is gewoonweg niet te redden. Ik heb er nu een week ondergelegen, geinventariseerd etc, maar ik moet wel realistisch blijven. Beide achterbalken zijn afgescheurd, er moeten twee nieuwe zijpanelen in, de gebruikelijke lasbezigheden aan de wielkasten achter. Beide dorpels over minstens de helft. Voorkant chassis beide koplampunits etc niet meer te redden en de achterplaat van de bumper is okay maar er achter is het een grote bende. Dan heb ik het nog niet over het normale laswerk...

Nou heb ik aantal plannen:

Optie 1.
Een alpine of automaten chassis halen uit spanje, italie of frankrijk. De spoeling is echter heel dun aangezien het een oud dashbord is en deze maar van 77 tot 79 en de automaat van 78 tot 79 is gemaakt. Ik heb er na een heel weekend vierkante ogen achter de compu 1!!! (automaat) gevonden. Daar probeer ik met mijn beste frans nu mee in contact te komen.

Optie 2.
Een normale r5 kopen van voor zomer 79 en de voorbalk aanpassen naar R5 alpine specificaties. Dan heb ik opeens heel veel keus met erg goed bewaard gebleven tl, ts jes. Maar kan dit? Ik heb me suf zitten lezen en googlen maar lees er niks over. Iemand enig idee?

Optie 3.
Een automaat, TX of alpine turbo chassis van na zomer 79 kopen om dan de andere dashbordplaat erin te lassen. Dat lijkt me dan ook wel weer een leuke klus. Ook hier zijn de mogelijkheden van echt mooie donors eindeloos. Iemand hier ervaring mee? Plaatjes, ideeen? Zijn er nog meer veranderingen aan de koets die er in 77 nog niet op zaten?

Ik hoor het graag. Kom er zelf niet echt meer uit. Alvast dank voor de reacties!

grtn

martijn

Maarten-Jan Mulder

Zelfs binnen het bouwjaar zijn er vaak genoeg verschillen te vinden, dus aan wat dingen aanpassen ontkom je toch niet. Optie 2 wordt vaker toegepast en is goed te doen.

Neem eens contact op met Bart van Artvo, hij doet het heel erg veel in vijfjes en heeft de contacten om een mooie koets voor je te regelen. Hij kan optie 1 denk ik ook voor je regelen.

antoine

http://forum.renault5alpineturbo.com/viewtopic.php?f=6&t=100

Marcel tromp heeft het dashboard van het eerste type wel eens in het 2de type gelast.

Martijn Alpine 77

Kijk

Jullie helpen me vooruit! Dank. Heb al met Zwolle gebeld maar die gaf aan dat optie 1 eigenlijk niet meer dan een theoretische mogelijkheid is.

Ben zelf stiekum wel in voor optie 3/ inlassen van oude dashbordplaat. Dat kan ik zelf en dat is het mooiste te doen. Voorbalken is toch wel andere koek en blijf je waarschijnlijk ook weer zien. Ik ga Marcel eens proberen te bereiken en eens op zoek naar een TX of een automaat. TX had toch dezelfde voorbalk als alpine/ turbo? Heb er al meerdere voorbij zien komen die in showroomconditie zijn. Is wel een beetje zonde maar voor een goed doel. Qua financieen moet het ook lukken aangezien ik met pijn in mijn hart mijn BMW 525i heb verkocht aangezien ik een lease-auto ga rijden vanaf morgen.

Keep you posted

grtn

martijn

henri5gt

zomaar 'n kromme gedacht van mij, maar is 't dan geen optie om zo'n goeie TX om te bouwen tot Alpine met de goeie onderdelen die je over hebt van je eigen 5je? naar mijn idee ben je dan sneller klaar als dat je de goeie TX helemaal uit elkaar gaat halen om 'n Alpine weer terug op te bouwen.. ik zeg maar iets geks hoor...
YAAAY.. Rally kampioen 2015!!

Maarten-Jan Mulder

Voorbalk van een TX is volgens mij hetzelfde inderdaad, van een automaat 100% zeker maar dat wist je zelf ook al denk ik.

turbo_fred

Martijn, a.u.b. hier een paar foto's uploaden van je 5 Alpine uit 1977.
Dan wordt het wat aantrekkelijker voor iedereen om je allerlei info / adviezen te geven. ;)
Een 5 Alpine en een MCV, je blijft er in rijden.
Verzamelaar van Renault miniaturen.
Bestuurslid ACMA North Europe, dé Renault miniaturenclub.

Sven5at

Ik heb zelf een 77 er alpine staan met de dubbele webers enz er al op
deze staat te koop
is de oudste nederlandse  non coupe
als je een leuke basis zoekt ... er is al een heeeeeeeeele hoop aan versleutelt