sportiever uitlaat geluid megane rs

Gestart door Toon, 19 januari, 2011, 21:40:36 PM

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

De kat zit met een 180 graden bocht direct aan de turbo vast, daarna is er een rechte pijp naar de laatste en enigste achterste uitlaatdemper.

Maarten-Jan Mulder

Zit er nog een oxidatiekat in het spruitstuk verwerkt of is die ook weg?

Marcel

Voor zover ik kan zien is er maar een kat aanwezig.

Frantic Frans

#123
klopt helemaal,1 kat gelijk na de turbo en 1 achterdemper.

Nu hebben ze bij K-tec een decat gemaakt,maar dan blijft het emissie lampje branden en je komt niet door
de apk,is voor mij geen optie.
Ik neem aan dat je met een sportkat die ellende niet hebt?en toch wat aggressiever geluid?
heeft iemand hier ervaring mee?
ik ben een "MEGANE't "persoon

Frantic Frans

@Wim.B.:mooi werk,is dezelfde als die van mij(k-tec)en ben ook zeer tevreden,helemaal in de sportstand geeft hij
mooie klappen/ploffen!
Ik denk dat je wel ruim over die 15 pk heengaat met die intercooler alleen red je dat al denk ik.
ben je er al uit wat voor kleur je neemt trouwens,de I.C. bedoel ik?
ik ben een "MEGANE't "persoon

nagel

Een grotere intercooler geeft zeker iets vermogens winst en dan alleen nog bij een hoge buitentemperatuur, in het koude jaargetijde scheelt het helemaal niets. Maar geen 15 pk. Samen met de uitlaat + de intercooler is 15 pk winst (wellicht nog meer) m.i. zeker mogelijk.
Renault Megane R26.R, Mercedes A 250 Sport

Frantic Frans

Citaat van: nagel op 02 juni, 2011, 10:01:23 AM
Een grotere intercooler geeft zeker iets vermogens winst en dan alleen nog bij een hoge buitentemperatuur, in het koude jaargetijde scheelt het helemaal niets. Maar geen 15 pk. Samen met de uitlaat + de intercooler is 15 pk winst (wellicht nog meer) m.i. zeker mogelijk.

Daar heb je een punt,sta je eigenlijk helemaal niet bij stil dat bij koud weer het effect nihil is.
Ik neem aan dat de vermogenswinst  in verhouding meer wordt bij een getunede motor?
ik ben een "MEGANE't "persoon

HaDries

Citaat van: Frantic Frans op 02 juni, 2011, 10:20:51 AM
Citaat van: nagel op 02 juni, 2011, 10:01:23 AM
Een grotere intercooler geeft zeker iets vermogens winst en dan alleen nog bij een hoge buitentemperatuur, in het koude jaargetijde scheelt het helemaal niets. Maar geen 15 pk. Samen met de uitlaat + de intercooler is 15 pk winst (wellicht nog meer) m.i. zeker mogelijk.

Daar heb je een punt,sta je eigenlijk helemaal niet bij stil dat bij koud weer het effect nihil is.
Ik neem aan dat de vermogenswinst  in verhouding meer wordt bij een getunede motor?

Is niet echt winst te noemen denk ik maar meer dat het vermogen in de hogere regio langer vast gehouden kan worden

Maarten-Jan Mulder

Een te grote intercooler heeft zelfs een negatief effect.

Frantic Frans

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 02 juni, 2011, 14:06:19 PM
Een te grote intercooler heeft zelfs een negatief effect.

:-\ heu,te koude inlaatlucht ofzo?sn :-[appumnie?
ik ben een "MEGANE't "persoon

Martijn_B

#130
Afstand die de lucht moet reizen van luchtfilter tot inlaat wil je zo kort mogelijk houden, als de lucht dan ook nog eens door een immens grote IC moet reizen..
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

Maarten-Jan Mulder

Wat Martijn zegt, plus de turbodruk neemt ook nog af. Vergelijk het met een (lucht)compressor, als je daar 10 meter slang op doet of 20 meter, bij de laatste verlies je een 0,5 bar druk aan het eind t.o.v. de slang van 10 m.

Frantic Frans

 :) aha,weer wat geleerd,bedankt ! 8)
ik ben een "MEGANE't "persoon

Dannyr

Maar... Ik ben dan wel geen monteur of specialist.... Als je de slang dan een slag dikker doet aan die compressor? En eventueel de compressor in dit geval de turbo wat eerder,harder en langer laat draaien? Dit zou hij dan toch wel softwarematisch bijregelen via de wastegate?
Naar wat ik heb horen zeggen is dat bij een OEM software een grotere IC niets uit haald maar dat het bij een gechipte auto zeker niet verkeerd is. Je haalt er denk ik ook pas meer vermogen uit als het echt nodig is. Wel is één ding zeker: er moet meer lucht gecomprimeerd worden als je vanuit het niets in eens vol gas geeft.

Maarten-Jan Mulder

Als je de diameter van de slang groter maakt heb je nog meer volume en zal de druk nog verder dalen.
Uiteraard als je hem op maat gaat laten chippen, monteer dan eerst de intercooler en laat hem daarna chippen.
Dan kun je inderdaad compenseren voor wat de intercooler wegneemt, maar uiteraard loop je op een gegeven moment
tegen de grens van de turbo aan. Dan valt er niet meer te compenseren. Al met al, een iets grotere intercooler is prima maar wil
je meer vermogen dan zou ik het ergens anders zoeken zoals in b.v. de uitlaat zoals al aangegeven  :)