Wielen en banden wisselen, maar maten verschillen

Gestart door HaDries, 30 april, 2012, 21:12:18 PM

HaDries

Het is zo ver de voorste zomerbanden zijn aan vervanging toe, na dik 14K zijn ze gaar.

Nu is het mijn bedoeling de wintervelgen te wisselen met de huidige standaard velgen alleen verschilt de velg breedte en de en de breedte van de banden onderling.

Standaard velgen zijn 18" 8,5j en de Wintervelgen 18" 8j de banden zomerbanden 235/40 en de winterbanden 225/40.

Nu ben ik bang dat de combinatie standaard velgen 18" 8,5J problemen op gaat leveren met de 225/40 banden.
De combi Wintervelgen met 235/40 (zomerbanden) moet volgens mij geen problemen op leveren.

Ik kom hier mee omdat de huidige combinatie 18" wintervelgen met 225/40 banden de banden al getrokken op liggen naar mijn idee en de velgen de stoprand raken ipv de band. Ben dus bang dat ik in de winter mijn velgen helemaal verrot rijdt.

Iemand hier meer ervaring mee ??

Maarten-Jan Mulder

Een 8,5J velg is iets meer dan 19 cm breed, dus een 225 (22,5 cm breed) zal daar niet getrokken op komen te liggen. Moet dus geen probleem zijn  ;)

TymenJ

Zijn de standaard velgen niet 8.25J?

Afijn, non-cup Megane's worden standaard met 225/40 geleverd op die velgen (8,25J). Het is inderdaad een beetje getrokken, maar is niks mis mee. Schijnt een iets vergevensgezinder weggedrag op te leveren vergeleken met de 235/40 banden van de Cup's. Het stoeprandbeschermrandje (is dat een woord?) werkt wel iets minder goed, daarom plaats ik zelf straks ook 235/40 vóór (achter heb ik dat al gedaan).

HaDries

Maar hoe gaat het met de 235/40 18 band op de 8J velg ga ik hier ook nog nadelige dingen van merken zoals meer vervorming van de band ivm iets smallere velg

TymenJ

Naar mijn weten is 225-235 de ideale maat voor een 8J velg. Max is zo'n 245.

Die 0,25J versmalling ten opzichte van een standaard Megane velg ga je niet merken, dus naar mijn mening zou je verder geen problemen moeten hebben.

henripals

Citaat van: TymenJ op 01 mei, 2012, 16:10:13 PM
Zijn de standaard velgen niet 8.25J?

Afijn, non-cup Megane's worden standaard met 225/40 geleverd op die velgen (8,25J). Het is inderdaad een beetje getrokken, maar is niks mis mee. Schijnt een iets vergevensgezinder weggedrag op te leveren vergeleken met de 235/40 banden van de Cup's. Het stoeprandbeschermrandje (is dat een woord?) werkt wel iets minder goed, daarom plaats ik zelf straks ook 235/40 vóór (achter heb ik dat al gedaan).
leuk woord voor scrabble
2de in 2013. 2014   3de 1ste rally, 1ste 2de rally, 1ste gt rally. Kampioen 2014.. yeehaa

Lars

Citaat van: HaDries op 30 april, 2012, 21:12:18 PM
Het is zo ver de voorste zomerbanden zijn aan vervanging toe, na dik 14K zijn ze gaar.

Ik dacht dat ík vrij stevig doorreed, maar de mijne gingen toch echt 27k mee.  ;D Welk merk zat er bij jou standaard onder? Bij mij de Michelins. Heb er nu Bridgestone onder gegooid, heerlijke banden (ook in 235/40/R18).

HaDries

Citaat van: Lars op 05 mei, 2012, 20:16:14 PM
Citaat van: HaDries op 30 april, 2012, 21:12:18 PM

Ik dacht dat ík vrij stevig doorreed, maar de mijne gingen toch echt 27k mee.  ;D Welk merk zat er bij jou standaard onder? Bij mij de Michelins. Heb er nu Bridgestone onder gegooid, heerlijke banden (ook in 235/40/R18).

Ja en dan moet ik bekennen dat ik in die 14K ook nog met winterbanden gereden heb dus het is totaal met deze banden krap 10.000 km. Maar ja zoals al eerder aangegeven heb ik deze auto niet om het nieuwe rijden mee te promoten.

Er zitten Michelin Pilot Sport 2 banden op en waarschijnlijk komen deze er weer op

TymenJ

De voorbanden van mij (Michelin Pilot Sport 3) zijn na 12dkm ook al behoorlijk ver op.. En 75% daarvan zijn snelweg kilometers, dus ik twijfel of mijn sporing wel goed is.

HaDries

Citaat van: TymenJ op 06 mei, 2012, 10:53:42 AM
De voorbanden van mij (Michelin Pilot Sport 3) zijn na 12dkm ook al behoorlijk ver op.. En 75% daarvan zijn snelweg kilometers, dus ik twijfel of mijn sporing wel goed is.

Die stond bij mij dus niet goed, anders had ik er ook iets verder mee gekomen dan nu

Marcel

Citaat van: TymenJ op 06 mei, 2012, 10:53:42 AM
Als de sporing niet goed staat, slijten de banden meestal aan de binnenkanten sneller weg dan de rest, maak eens een paar foto's van de voorbanden/profiel en plaats die eens hier.

HaDries

Zoals Marcel al aangeeft was dat bij mij het geval de sporing stond te, en de banden waren aan de binnenkant zeker 2,5mm verder af dan buiten