mini howto: remblokken vervangen

Gestart door Maarten-Jan Mulder, 10 januari, 2013, 20:42:06 PM

Maarten-Jan Mulder

Van het weekend mijn raceblokken even geinspecteerd, ik had op de circuitdag het vermoeden dat ze op waren  O:-)
Dit was dan ook het geval, toevallig dacht ik daarbij aan een verzoekje van Lesley m.b.t. remblokken wisselen.

Bij deze  ;)

De howto is van toepassing op de Renaults waarbij de klauw verwijderd moet worden voor het vervangen van de blokken, b.v. 5 GTT/Clio/Clio2. Bij de nieuwere renaults kunnen de remzadels scharnieren waardoor de complete klauw niet loshoeft. Niet van toepassing voor deze howto. Net als voor de oudere renaults (oer vijf b.v.) waarbij er 2 klemplaatjes losgetikt moeten worden.

Het begin is eenvoudig, en spreekt enigzins voor zich. Wielbouten eerste slag losdraaien, auto opkrikken, wielbouten losdraaien en wiel verwijderen.

Vervolgens zien we de remschijf en de remklauw zitten, als je vervolgens de klauw van dichtbij bekijkt zie je aan de achterkant een bout 18 zitten. Deze mag losgemaakt worden, op de foto al een stukje los. Aan de onderkant van de klauw (+/- 5 cm lager) zit er nog één, deze mag ook losgemaakt worden. Ze kunnen goed vastzitten dus zorg voor een grote ratel of een moment sleutel zodat je voldoende hefarm hebt.

Nadat je de beide bouten hebt losgedraaid zal de remklauw meestal nog enigzins vastzitten op de schijf. Gebruik onderstaand gereedschap om de klauw met beleid los te tikken.

Daarna de klauw omgekeerd op de schijf leggen (let op de remslang, goede kant opdraaien dat deze niet gaat knellen) en niet laten hangen aan de remslang. Je kan nu de blokken verwijderen door ze naar binnen te drukken en ze daarna eenvoudig omhoog te halen.

Zoals je ziet waren de ferodos aan het einde van hun leven  ;D:

De volgende stappen hoeven niet, deze mag je overslaan, ga naar II mocht je hier geen zin in hebben  ;)
Zoals je op de foto ziet heb ik het remzadel van de pennen gehaald om alles even schoon te maken.
Dit hoef je niet te doen maar als je de tijd hebt en het kan wat aandacht gebruiken
is het niet verkeerd om even mee te nemen. Het verwijderen is eenvoudig, gewoon er vanaf schuiven.

De pennen kun je gewoon met een doekje schoon maken evenals het remzadel. Voor de rubbertjes
heb ik een elektrische tandenborstel gebruikt, erg doeltreffend. Voorzichtig met het loshalen.
Er zijn overigens revisie setjes te koop mochten de rubbertjes niet goed meer zijn.
Hier zitten gelijk rubbers bij voor de zuiger van de klauw, deze kun je dan met lucht
verwijderen maar zal hier niet te diep op ingaan.

Na het schoonmaken de pennen lichtjes invetten evenals de rubbertjes.
Gebruik niet teveel, als je te weinig hebt gebruikt merk je dat meteen want
dan gaat het stroef. Nadat je het zadel erop geschoven hebt lijkt het weer wat.
Zorg dat de rubbertjes weer goed om de velsjes zitten zodat er geen vuil bij kan komen.

II

Hierna de remzuiger terugduwen, let op, er zijn ook klauwen - vaak achterzijde - welke teruggedraaid
moeten worden. Deze kun je herkennen aan 2 inkepingen in de zuiger, en kun je met b.v. een punt tang terugdraaien.
Of met het speciaal daarvoor bedoelde gereedschap wat flink duur is en niet nodig.
Ik gebruik altijd een lijmtang voor het terugduwen, een grote waterpomp tang werkt ook maar is wat lastiger.

Hierna de blokken weer in de klauw schuiven, veertje naar beneden, frictie materiaal
naar de binnenzijde.

Daarna kun je de klauw weer monteren:

Gevolgd door het wiel en de wielbouten uiteraard.
Wat op dit punt heel belangrijk is, voor je gaat rijden trap de rem een aantal malen in tot je remdruk hebt. Niet volledig dan kun je de HRC lek trappen, kan wel 20 tot 30 keer nodig zijn. Door het terugdraaien van zuigers heb je namelijk niet meteen remdruk.

Daarna proefritje:

Lesley

Helemaal top! Ik zal het, als de aarde weer opgewarmt is :) dit voorjaar het eens proberen.

Bedankt!

Maarten-Jan Mulder

Gaat vast lukken  :)

Je kan trouwens eventueel het slijtage contact nog aansluiten (dan gaat er een lampje op je dash branden als je blokken op zijn).
Maar dat wijst zichzelf wel.