Forum Club Renault Sportives

Club Autos => Overige modellen => Topic gestart door: 16valves op april 20, 2018, 18:49:21 pm

Titel: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op april 20, 2018, 18:49:21 pm
Hey allemaal,

Even een vraag over een Renault Laguna 1, 3.0 V6 12v (dus de oude PRV)  /krik
Het begon zo; de auto stotterde erg en dan vooral onder in de toeren, toen heb ik de bougies vervangen en de bougiekabels bij de bougies en bobines een keer losgehad en ingespoten met WD40, toen de auto geprobeert en liep stukken beter/gewoon goed...
Hierna heb ik de auto olie ververst en het olie en benzinefilter vernieuwd maar nu loopt de auto (ook weer onderin de toeren) haast nog beroerder als voor die tijd :( Houd eerst erg in en klapt dan zelfs uit de uitlaat... eerst reageert de auto helemaal niet op het gas en zakt gewoon af in toeren en dan opeens stotteren en klappen tot 'ie weer bovenin de toeren komt en dan loopt ie best, iemand een idee wat dat is/kan zijn? Denk zelf toch iets in de ontsteking, alleen lijkt wel of het erger is geworden na het vervangen van het benzinefilter  :-X
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op april 20, 2018, 19:52:02 pm
Heb je de verdeelkap gecontroleerd aan de binnenkant  ?
Misschien verstandig om de bougie kabels gewoon te vervangen.
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op april 20, 2018, 20:38:56 pm
Allereerst bedankt voor de reactie Macel :)
Maar wat bedoel je precies met de verdeelkap, de binnenkant van de bougiedop? Net nog even de auto geprobeerd (gewoon in z'n vrij) en als de auto koud is lijkt 'ie wel goed te lopen, in ieder geval beter dan als 'ie warm is...
Bougiekabels vervangen is misschien wel slim ja, maar waar hou je dan weer op? Zou je dan ook de de verdeler/bobines vervangen?



Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op april 20, 2018, 20:44:32 pm
Klinkt inderdaad als een ontstekingsprobleem. Meestal begin je dan met bougies+bougiekabels+verdelerkap, dan weet je in elk geval zeker dat de basis goed is. Heb je daarna nog steeds problemen (niet ondenkbaar natuurlijk gezien de leeftijd v/d auto), dan kun je daarna verder kijken.
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op april 20, 2018, 20:58:14 pm
De bougie kabels zitten toch met zijn zessen samen met de bobine kabel op een bakelieten kap ?
Die bakelieten kap is de verdeelkap.
Na verloop van jaren kunnen daar haar scheurtjes in komen waardoor je vonk verlies hebt of vonk overslag naar een andere cilinder.

De bobine(s) zou ik voorlopig niet vervangen.

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/bosch-1235522388-verdelerkap.htm?typeCode=899


Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op april 20, 2018, 21:36:49 pm
De bougiekabels gaan per 2 stuks naar 1 bobine. Kan eigenlijk helemaal geen verdelerkap/bakelieten kap vinden??  :-\
Volgens carpartsdirect.nl kost een setje bougiekabels 63,45 euro (Bosch) en bobines (zijn meerdere merken en types) Valeo kosten 19,24 of 21,39 per stuk dus dat valt op zich ook nog wel mee. Zou alleen niet weten welke van de 2 de juiste is, en of Valeo gewoon goed is?
Ze hebben ook Beru maar die kost 48,62 per stuk  :-X
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op april 20, 2018, 21:39:12 pm
@ Marcel; De link naar de verdelerkap is niet wat ik onder de motorkap kan vinden, en die gaan ook van 6 bougies naar 1 toe terwijl als ik de bougiekabels volg ze per 2 rechtsreeks naar 1 bobine gaan...
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op april 21, 2018, 08:16:50 am
Dan heb je geen verdeelkap.
Ik zou alle bougie kabels vervangen en dan verder kijken hoe de motor draait.
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op april 21, 2018, 14:55:43 pm
Denk het ook ja, bobines kan dan altijd nog.
Bedankt voor de tips, word wel gewaardeerd   ;)
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op april 21, 2018, 15:47:15 pm
Als een bobine stuk is repareert hij meestal niet zichzelf.
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op april 22, 2018, 15:03:14 pm
Inderdaad beginnen met kabels + bougies, is het daarna nog niet goed, dan kun je (zeker gezien de prijs) de bobines proberen. Als je in een later stadium voor de bobines zou gaan, dan even uitzoeken of er verschil in zit (Valeo produceert zelf maar koopt ook veel in, dus een Valeo kan b.v. ook ingekocht zijn en van minder kwaliteit als de Beru).
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op april 22, 2018, 18:58:02 pm
Bedankt voor de reacties en tips  (Y)
Heb een setje nieuwe (Bosch) bougiekabels besteld dus probeer eerst wel eens of dat helpt  :)
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 01, 2019, 10:24:30 am
Hey allemaal,

Best een tijdje geleden alweer, maar heb even een vraag over een Renault Laguna 1 met 2.0s 16v N7Q Volvo motor  ::)
De auto/motor liep altijd gewoon goed maar begon net voor het weekend opeens heel apart op 2 (of 3?) cilinders te lopen, motor trilde enorm en had totaal geen vermogen meer. De motor is daar zo opeens van het ene op het andere moment mee begonnen. Als de auto helemaal koud is loopt 'ie goed, maar als ik hem start als 'ie nog warm is loopt 'ie dus op 2 cilinders. Heb de bougies eruit gedraaid, die van de 1e en 4e cilinder zijn gewoon netjes, die van de 2e en 3e zijn vrij vet (benzine) Nu heeft de auto 2 bobines, 1 voor de 1e en 4e cilinder en 1 voor de 2e en 3e cilinder, valt aan de bobine zelf niet veel te zien maar lijkt me dan dat de bobine voor de 2e en 3e cilinder stuk is? Of hoe kun je dat zien/testen?
Bougie's en bougie kabels heb ik een paar jaar geleden vervangen, en auto heeft na die tijd maar (heel) weinig km's gemaakt (tijd geschorst geweest)
Zou graag jullie mening hebben, en of het veel uitmaakt welk merk bobines je het beste kunt kopen. Zit nu (origineel?) Sagem op maar kan bij carpartsdirect of misterauto Valeo, NGK of Bosch vinden...
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op juli 01, 2019, 12:38:11 pm
Brand er geen storingslamp op het dashboard  ?
En uitlezen op storingen.
Voor nieuwe onderdelen ga ik altijd voor originele of een bekend merk.
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op juli 01, 2019, 13:38:31 pm
Hele makkelijke test die je kan doen is de bobines omwisselen, als het probleem mee verhuisd heb je bingo  :)
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 01, 2019, 14:03:44 pm
Bedankt voor de snelle reacties   (thx)
Lastige is dat de auto het, als je 'm koud start, wel gewoon goed doet en er brand geen storingslampje of wat dan ook. Gezien dat de bougies en bougiekabels nog best nieuw zijn moet het toch haast of de bobine of de bedrading zijn?
Valeo bobines kosten bij carpartsdirect.nl zon 35-36 euro per stuk, dacht zelf eigenlijk maar gewoon 2 nieuwe Valeo bobines te kopen en hopen dat het dan weer goed is  :-X
Bobines wisselen weet ik niet of dat überhaupt kan, zijn verschillend qua kleur stekker/aansluiting, en op de sites ook altijd apart benoemd, bobine 1-4 en bobine 2-3...
Misschien slimste om gewoon 2 nieuwe bobines te monteren? Valeo bobines zouden samen iets van 72 euro inl. verzendkosten zijn...
Heb alleen geen idee of er veel verschil in kwaliteit is qua bobines, bosch bobines kosten namelijk 61 euro per stuk  ???
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op juli 02, 2019, 07:23:17 am
Als de stekkers echt ander van vorm zijn dan is het inderdaad lastig om ze even om te wisselen. Je kan uiteraard op de gok een paar nieuwe kopen, Valeo is vooral een groothandel dus de kans is groot dat de bobine niet door Valeo zelf gemaakt wordt. In het geval van bobines zal het niet heel veel uitmaken welk merk je kiest, dit type bobine is iets wat al heel lang op dezelfde manier gemaakt wordt (in tegenstelling tot b.v. penbobines). Bij Bosch zul je vooral voor de naam betalen in dit geval. Zo als je het omschrijft is de bobine overigens inderdaad waarschijnlijk de veroorzaker.
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 02, 2019, 16:53:35 pm
Heb gisteravond 2 Valeo bobines besteld bij carpartsonline, beter maar meteen allebei vernieuwen denk ik... zal nog wel even laten weten of het probleem dan verholpen is  ;)
Bedankt voor de reacties en info Maarten Jan en Marcel  /worship

Heb trouwens nog even een heel andere vraag over een Renault 19 (phase 2) 1.4 met 58 pk, dus de oude 1.4 niet de 1.4 energy.
Het motoroliepeil van de auto stijgt namelijk en heb niet het idee dat het koelvloeistof is, dit peil blijft namelijk netjes op hoogte en de motorolie dop en alles zijn ook gewoon netjes. Zou er dan op de een of andere benzine in de motorolie komen, of wat zou dit kunnen zijn? Gaat niet schrikbarend hard ofzo, maar lijkt me toch vreemd en niet helemaal goed :o
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op juli 02, 2019, 18:13:47 pm
Ik denk dat als er koelwater bij de olie komt,  dat je mayonaise vorming krijgt,  witte/beige drap.
Benzine bij de olie zul je uiterlijk niet zien.
Als je olie peilt zou je benzine kunnen ruiken aan de peil stok.

Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 02, 2019, 23:30:50 pm
Heb ook niet het idee dat het koelvloeistof is, dus dan zou het haast benzine moeten zijn? Vraag me alleen af hoe er benzine in de motorolie zou kunnen komen  :-X
De auto lijkt de laatste tijd ook wel een klein beetje meer te 'tikken' heb het idee dat dat de kleppen zouden kunnen zijn, die moet je dacht ik nog handmatig stellen bij deze 1.4 motor (C3J) misschien dat dat ook niet verkeerd zou zijn om te (laten?) doen?
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op juli 03, 2019, 07:08:49 am
Klepspeling regelmatig controleren en eventueel stellen bij een C motor is sowieso geen slecht idee, is inderdaad handmatig stellen. Benzine in de olie is niet goed, benzine is schraal en smeert niet dus kan op termijn gevolgen hebben. Oorzaak van benzine in de olie kan verschillend zijn maar bijvoorbeeld koelvloeistof sensor defect waardoor de motor in het koude programma blijft hangen en warm ook heel rijk inspuit waardoor niet alle benzine verbrand en neerslaat op de cilinderwand waardoor het langs de zuiger het carter in kan lekken. Hoe is het brandstof verbruik?
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 03, 2019, 16:28:33 pm
Bedankt voor de reactie Maarten Jan.
Brandstofverbruik is volgens mij vrij normaal, moet wel zeggen dat ik het niet heel erg in de gaten hou  :-X
Auto loopt 1e minuut wel hoog stationair, maar heeft dat volgens mij altijd gedaan, daarna loopt de auto eigenlijk wel netjes. Dacht anders een keer een toevoeging/reiniger door de benzine te doen maar geen idee of dat nut kan hebben?
Is kleppen stellen eventueel zelf te doen, of niet echt makkelijk?
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op juli 03, 2019, 18:18:36 pm
Dat de motor de 1e minuut vrij hoog stationair draait hoort zo.
Toen was het injectie verhaal nog niet zo verfijnd als tegenwoordig.
Zelf kleppen stellen kan maar je moet heel goed weten wat je doet.
Een reiniger in de tank toevoegen kan geen kwaad.
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 04, 2019, 19:39:42 pm
Zelf kleppen stellen is dus twijfelachtig...
Heb weleens een trekker motor (diesel) kleppen gesteld maar eigenlijk niet echt een idee hoe dat moet bij dit motorblok  :-X

Gisteravond de beide bobines van de Laguna vervangen voor nieuwe Valeo's en auto loopt (tot nu toe) weer gewoon goed  ;D
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op juli 04, 2019, 21:18:50 pm
Hopen dat de bobines de oorzaak zijn,  dan loopt het met een sisser af.
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 08, 2019, 17:19:56 pm
Bedankt Marcel, de Laguna doet het (tot nu toe) nog steeds goed  ;D

Twijfel alleen nog of ik de R19 zelf kleppen zou kunnen stellen of dat ik dat beter bij een garage kan laten doen...
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op juli 11, 2019, 17:24:21 pm
Je kan ze eerst ook alleen even meten, als ze niet gesteld hoeven te worden dan hoef je ook niet langs de garage. Heb je wel opvul plaatjes nodig (Brezan, paar euro).
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op juli 11, 2019, 18:16:06 pm
Maarten Jan,  deze motor stel je nog lekker ouderwets met een ringsleutel en een tang   :)
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op juli 16, 2019, 13:10:20 pm
Ik bedoel plaatjes om de speling te meten, voeler plaatjes  :)
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 17, 2019, 19:17:54 pm
Bedankt voor de info  :)
Voelermaat heb ik wel en heb wel eens een tractor motor kleppen gesteld, weet alleen niet precies hoe dat werkt bij een 4 cilinder en wat de afstand moet zijn?
Misschien ook wel slim om (van tevoren) een nieuwe kleppendekselpakking te bestellen?
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op juli 17, 2019, 19:38:37 pm
Ik kan de manier van kleppen stellen en de gegevens volgende week wel voor je opzoeken of heb je alles al  ?
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 17, 2019, 22:42:08 pm
Als je dat zou willen doen zou heel fijn zijn Marcel  /worship
Heb er eerlijk gezegd zelf nog niet echt naar gezocht, maar zou ook niet weten of er veel over te vinden is via google ofzo  :-X
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op juli 18, 2019, 07:34:43 am
Wat is het kenteken van de Renault  ?
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: 16valves op juli 21, 2019, 19:06:02 pm
Sorry voor de late reactie, lees het pas net  :(
Kenteken van de R19 is HD-BT-54
Titel: Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
Bericht door: Marcel op juli 25, 2019, 06:26:26 am
Je hebt een pb.