Forum Club Renault Sportives

Voorstellen & Projecten => Even voorstellen & Projecten => Topic gestart door: bulldog op 08 februari, 2020, 13:18:21 pm

Titel: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 08 februari, 2020, 13:18:21 pm
Ook maar even voorstellen.
Ik had een andere auto nodig en het ging tussen Giulietta QV en megane gt220. De megane RS en focus st waren ook bij de kandidaten maar vielen dan toch af wegens té onpraktisch(RS) én vooral...geen mogelijkheid om een trekhaak te monteren, omwille van de uitlaat. Ik heb die nodig om m'n fietsen,m'n motor, vespa's, containerparkspul enzovoort te transporteren.

Ben héél erg Alfa liefhebber geworden sinds m'n 159 TI sportswagon, maar heb dan toch maar besloten om eens terug te keren naar m'n allereerste merk. Vroeger reed ik reeds R14 TS, R11 TXE , R21 nevada en een expressje(duitse dog...dan wordt alles krap).
Renault is me dus niet echt onbekend. Via m'n vader reed ik ook al R16(drie stuks), R18, R21, Laguna en verschillende Espace'en. Z'n huidige is een nieuwe Initiale dci 200.
Reden voor de GT220 was de motor, een teruggetuned rs blok met mogelijkheden. Ik wou persé de megane 3 omdat de 4 geen mooie motor meer aanbiedt in de grandtour.
Vermits de 220 nooit verkocht is hier in België moest ie sowieso uit het buitenland komen. Ik vond er dus eentje in Duitsland uit 2013 met maar 100kkm én een mooie voorgeschiedenis. Behalve het open dak heeft ie wel alle opties denk ik, spijtig genoeg ook de bose-prullen, maar ja, ze zijn bijna niet te vinden zonder die optie. Das althans mijn ervaring. Op dit moment staan de (minder mooie) elia velgen eronder met de winterbanden, de originele staan klaar voor de zomer. Misschien krijgen die een sober kleurtje, want ik vind hem wel hééél erg zwart. ::)
Ik denk er over om iets aan het geluid/vermogen te doen: downpipe(met sportkat) én of rechte pijp in het midden. Het moet vooral een beschaafde brom blijven, ik wil echt niet dat het té luid wordt...daar heb ik nog wel een motor voor ;). Daarna gaat ie wel ergens op de bank om af te stellen. Iemand ervaring met BR-performance inzake de F4R motor? Ik weet dat er hier op het forum wordt doorverwezen naar Dekker motorsport maar dat is echt zoo ver voor mij...
Heb begrepen dat Ruud Frederiks ook samenwerkt met een Renault-specialist. Die plaats in Goes ken ik al wel, heb er al 5 motoren laten afstellen... :)

Nu ja, ik zie het nog wel, eerst beetje rondtuffen en autowennen.



(https://i.ibb.co/Z6nthLh/20200130-144355-resized-alt.jpg)

(https://i.ibb.co/znPg7jv/20200130-144343-resized-alt.jpg)

(https://i.ibb.co/8gQz9K6/20200130-144315-resized.jpg)

(https://i.ibb.co/3NQkdWN/20200130-144326-resized-alt.jpg)

(https://i.ibb.co/xgMLk7t/20200130-143611-resized.jpg)
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Marcel op 08 februari, 2020, 15:50:58 pm
Welkom hier,  gave uitvoering heb je nu van de Mégane III.
Was de Mégane IV GT met 205 pk 1.6 motor dan geen optie  ?
Over BR performance lees ik verschillende verhalen.
Misschien is een afspraak in Goes/fast chip het verstandigste qua afstand.
Leuke auto geschiedenis,  een 14......wie heeft daar nog in gereden  !
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 08 februari, 2020, 17:36:25 pm
Tja, ik denk dat er toch een serieus verschil zit qua vermogen tussen de 1.6 en de 2.0. Zeker als je de tuningmogelijkheden bekijkt. De F4R blok is als het ware gemaakt om te bewerken en is vrij bulletproof als ik het zo lees. Niet dat ik nu zoo een pk-zoeker ben, maar toch, als er op een redelijk veilige én geen-arm-en-een-been-kostende manier een pak vermogen/koppel te winnen zijn, dan ben ik meestal kandidaat. :) Temeer omdat de auto/motor meestal na de nieuwe mapping véél leuker draait, vaak soepeler, makkelijker, vlotter...
Althans, das mijn ervaring de laatste 6 jaar met: triumph thruxton, Yam R6 RJ05 circuit ,R6 RJ15 circuit, XTX660 en triumph street triple. Allemaal voorzien van individuele maps geschreven op een drietal uurtjes over twee à drie runs op de vermogensbank.
Verbruik is misschien ook wat aan de lagere kant, maar daar heb ik nog nooit naar gekeken. Correctie, op de 255km die ik reed met de megane heb ik gemiddeld 10.1 l op 100km verbruikt-dat leerde mij de boordcomputer. ;)
Ik rij tegenwoordig met de fiets naar m'n werk(10km heen en terug) en doe maximum 10k autokm per jaar. Dan let je daar niet zo op.

Tja, BR performance doet ook alles en dat schrikt me ook een beetje af...ze zitten minder dan 10km van m'n deur, handig zou het wel zijn.
Dekker motorsport is dan weer 250km enkel.

En ja, die R14...was niet de beste auto hoor, je hoorde em bijna  roesten als je er naast stond. ;D
Het was wel de TrèsSuper versie, 1360cc met de volle 70pk...ah...wat een tijden...
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Marcel op 08 februari, 2020, 21:13:56 pm
Fast chip en Dekker zijn Renault specialist,  voor mij zou de keuze dan niet moeilijk zijn tov BR performance.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 08 februari, 2020, 21:56:24 pm
Ik weet wel dat je overschot van gelijk hebt hoor... ;) :-[
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 10 februari, 2020, 08:40:44 am
Welkom hier! Ik heb Alfa's altijd erg mooie auto's gevonden (niet allemaal natuurlijk maar de meeste ;-)). Jammer dat ze tegenwoordig vrijwel verdwenen zijn en er nauwelijks vernieuwing plaats vindt, is wel een gemis. Gefeliciteerd met de GT220, mooie wagen en ik zie dat je al uitgevogeld hebt dat je met alleen chipje naar de 290-300 kan.

Voor wat betreft het chippen moet je je gewoon afvragen wat je wil, wil je chippen op maat of een standaard programma (wat dus veilig is, 80% van het potentieel, i.p.v 90-95% bij een chip op maat). Je zal bij BR vast ook op maat kunnen chippen, dan pakken ze hun standaard programma en passen deze op de rollenbank aan op jouw auto. Dat gaat ook echt voldoen, al zweren heel veel mensen bij Fastchip wat ongetwijfeld ook echt een goede keuze is als je alle verhalen leest (persoonlijk geen ervaring mee). Ik denk dat het belangrijker is dat de auto op de rollenbank gaat en het programma gefinetuned wordt. Het allerbeste resultaat zul je nog altijd behalen bij b.v. Fastchip omdat die voor de laatste % gaan en een firma als BR is het meer gewoon x tijd per auto en door. Het is een keuze ;-) Als je denkt dat je het verschil merkt zeker naar Fastchip gaan.

De 1.6 in de Megane 4 heeft wel wat ruimte mits je wat zaken aanpast (270 pk is mogelijk zonder heel gek te doen). Maar de EDC bak blijft de limiterende factor, die kan officieel het koppel na normale tuning al net wel/net niet aan. In de praktijk lijkt dat mee te vallen. Ik heb wel wat rijervaring met de 1.6 (in de Clio RS en Megane GT) maar je hebt wel gelijk, de 2.0T doet nog wel even wat meer over het gehele bereik. De EDC weet daar redelijk goed voor te compenseren maar zeker als je hem in M zet en zelf schakelt merk je wel eens dat het ff duurt voor die komt als je eigenlijk terug zou moeten schakelen  ;).
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: John op 10 februari, 2020, 12:15:57 pm
Welkom hier.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: gt300 op 10 februari, 2020, 12:17:31 pm
Zwart is ook mooi.....laat je de delen zwart? Zelf twijfel ik nog of ik ze zilver maak net als de GT line
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 10 februari, 2020, 13:11:45 pm
Ik vind em inderdaad ook wel héél zwart. Misschien laat ik de zomerwielen in hoogglans Anthraciet spuiten? Zilver ben ik zelf niet echt fan van.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Tutuur op 10 februari, 2020, 16:40:39 pm
Welkom hier, erg knappe wagen!

Makkelijk meer geluid te behalen door de middendemper weg te halen, veruit de goedkoopste en makkelijke oplossing.

Mbt het chiptuning verhaal geef ik hier ook maar even mijn persoonlijke mening:
Mocht de afstand naar mij u te groot zijn, dan zou ik Fastchip boven BR verkiezen. Neen, deze haalt ook niet de laatste % er uit, die gaat 1x op de bank en als alles veilig loopt ben je weer klaar, volgende auto is dan aan de beurt. Het enige voordeel dat je bij Fastchip hebt tov BR is dat Henk de tune zelf geschreven heeft en ook controleert mbv dataloggen. Bij BR krijg je gewoon een standaard tune die je bij ieder andere tuner krijgt.

Uiteraard raad ik u met stipt aan wel de reis van 250km te wagen om hem bij mij te laten tunen, gemiddeld staat een auto bij mij tussen de 2 á 3 uur op de testbank waarbij alles geperfectioneerd wordt. Zowel inspuiting, turbodruk, vvt en ontstekingsmoment. Dit is bij geen van de voorgenoemde tuners het geval. Daarbij vertel ik u precies wat ik doe en wat u kunt verwachten.

Vele van uw landgenoten hebben daarom ook de keuze gemaakt bij mij langs te komen :)
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 01 mei, 2020, 10:58:20 am
Vele van uw landgenoten hebben daarom ook de keuze gemaakt bij mij langs te komen :)

En die keuze heb ik nu ook voor mezelf gemaakt.  ;)
Auto heeft net nieuwe distributieriem, waterpomp, remmen, onderhoud én een volle bak 98 gekregen...die is er dus klaar voor. Maar zoals de zaken er nu voorstaan, kan ik pas ten vroegste na 8 juni een afspraak maken...dan pas zijn niet-essentiële verplaatsingen terug toegelaten hier in België. Nog even geduld dus... :(
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: gt300 op 01 mei, 2020, 20:02:39 pm
Geweldig...ga je nog iets aanpassen aan de auto of laat je het eerst origineel tunen?
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 15 mei, 2020, 17:40:07 pm
Dacht eerst aan een andere intercooler en/of downpipe, maar ga het toch maar zo laten.


Daarstraks nieuwe bougies gemonteerd, weet niet echt of het 'nodig' was, maar met het oog op de nieuwe mapping alles toch maar vernieuwd.

(https://i.imgur.com/rkZFMTh.jpg)

Deze week ook de originele velgen gemonteerd met de zomerbanden. Omdat ik een beetje uitgekeken was op het zwart, heb ik ze laten poederlakken in Orbit grey, een velgenkleurtje van bmw. Nu de klauwen nog in stemmig rs-blauw en dan is ie klaar om richting Zwaagdijk te sturen.

(https://i.imgur.com/GNdLGEv.jpg)

(https://i.imgur.com/TnnfrXF.jpg)
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Marcel op 15 mei, 2020, 18:13:17 pm
Velgen staan mooi met de grijze kleur.

Op bougies moet je niet bezuinigen,  eerder vervangen geniet de voorkeur.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 18 mei, 2020, 08:31:22 am
Mooi kleurtje inderdaad!
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 18 mei, 2020, 10:00:50 am
Bedankt voor de goedkeuring.  /worship
Ik ben nogal van het less is more-achtige downplayen.  ;)
Hopelijk gaan de remklauwen daarom niet té zijn...
Laatste optische verandering zou eventueel een lichte bestickering zijn, ook weer om al het zwart wat te breken: een kleine rs sticker ook in anthraciet, onderaan de achterportieren.

Deze dus:

(https://www.stickythings.nl/image/cache/catalog/autostickers_renault/renault-sport-stickers-stickers-a25956-425x425.jpg)

Of deze, design vind ik iets minder, omdat ie niet taps genoeg naar achteren gaat, is echter meer in de lijn van de auto...

(https://i.ebayimg.com/images/g/9SEAAOSwdIZduJei/s-l1600.png)

Anders laat ik wel iets ontwerpen, zo'n beetje best of both.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 21 mei, 2020, 19:48:27 pm
Voor

(https://i.imgur.com/TnnfrXF.jpg)

en na...en even niet op al het stof en zand letten... :-[

(https://i.imgur.com/yWAS8wj.jpg)
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Marcel op 21 mei, 2020, 19:52:49 pm
Mooi kleurtje blauw.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 22 mei, 2020, 10:34:21 am
Niet schrikken, niet bannen, geen vloeken of doodsbedreigingen uitspreken ;).....maar het is Ford RS-blauw, donkerder dan het blauw van Renault en de andere foliatec opties. Ik vond het minder in your face, daarom de keuze.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Tutuur op 24 mei, 2020, 07:44:17 am
Blauw is blauw, niks mis mee 8)
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 25 mei, 2020, 07:55:34 am
Staat goed!
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: gt300 op 01 juni, 2020, 17:45:09 pm
Staat inderdaad beter de grijze velgen bij de auto...Anders is het inderdaad alles zo zwart. Daarom ben ik overgegaan naar het zilver. Ook toevallig dat je de remklauwen blauw gemaakt heb..ik zat er zelf ook aan te denken. Twijfel nog tussen rood en blauw.

En nu gaan tunen begrijp ik zonder verandering aan je motor en of uitlaat?
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 02 juni, 2020, 10:06:58 am
Klopt...misschien komt er wel een een 'midbox chop' maar misschien vind ik dat zelfs al te veel. Heb nog eens een paar filmpjes beluisterd en sommigen(wel rs dan) klinken mij toch al té.
De auto is best snel met z'n 220pk.
De 'tutuurkuur' gaat daar zeker nog wel wat toe bijdragen, afwachten maar...
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Dannycliors op 02 juni, 2020, 22:57:27 pm
Klopt...misschien komt er wel een een 'midbox chop' maar misschien vind ik dat zelfs al te veel. Heb nog eens een paar filmpjes beluisterd en sommigen(wel rs dan) klinken mij toch al té.
De auto is best snel met z'n 220pk.
De 'tutuurkuur' gaat daar zeker nog wel wat toe bijdragen, afwachten maar...

Dat dit té klinkt hoef je absoluut niet bang voor te zijn.
Ik heb ook een midbox chop laten uitvoeren op mn oude auto, megane coupe rs....
Was echt een miiiinimaal verschil met standaard, bijna te verwaarlozen.
Kun je gerust doen!
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: gt300 op 04 juni, 2020, 19:57:59 pm
Klopt...misschien komt er wel een een 'midbox chop' maar misschien vind ik dat zelfs al te veel. Heb nog eens een paar filmpjes beluisterd en sommigen(wel rs dan) klinken mij toch al té.
De auto is best snel met z'n 220pk.
De 'tutuurkuur' gaat daar zeker nog wel wat toe bijdragen, afwachten maar...

Standaard klink het al fantastisch....Als ik in de garage ben met de deur dicht hoor ik me vrouw thuis komen met een geweldig sportief geluid wat je absoluut niet verwacht van een stationwagen. Tuning als mogelijk is 300 pk en hoger kopel van 400nm+ is inderdaad wel een meerwaarde...daarboven voor nog een paar pk meer kost best wel een hoop en uiteindelijk is het familie wagen en geen racewagen haha..dan moet je al eigenlijk 4x4 hebben om nog meer vermogen fatsoenlijk op de weg te houden.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 27 juni, 2020, 14:22:34 pm
Even een kleine update.

Vorige week dus een bezoek gebracht aan de pk-plukboerderij in Zwaagdijk (https://www.dekkermotorsport.nl/).
Was een positieve ervaring met een kleine kanttekening: tijdens de tweede run heeft de techniek van de vermogensbank Arthur in de steek gelaten en zijn de werkzaamheden noodgewongen stopgezet. Resultaat is dat ik nu met een GT220 rondrij die 'voor 90/95%' onder handen is genomen, de laatste meting liet even 265pk zien, maar dat was niet bij volgas. Toen was de verbinding tussen bank en computer helaas weg. :(
We hebben afgesproken dat ik ergens in het najaar terugkom om de auto compleet op punt te zetten.  ;)
De ellenlange rit van 500km(kilometers vind ik niet zo erg, maar die snelheid in NL, man, man...ik snap niet dat jullie geen mars op den haag ofzo inrichten ;) ) heb ik er graag voor over.

Op de terugweg héél even 245 aangetikt-echt zonder moeite-bijlange nog niet volgas. Daarna nog eens proberen doorgaan maar moeten inhouden voor een zwarte anonieme insignia die raar begon te doen...bleken twee heren van de politie te zijn die mij dan maar 15km gevolgd zijn(tegen 128, das net niet genoeg om me te bekeuren). Steeds braafjes modelchauffeur-gewijs verder gekacheld en toen zijn ze maar doorgereden.
Maar ik ben nu al supertevreden hoor, wat is ie ineens snel geworden. Zo achteloos een dot gas bijgeven...
Rij al een week rond met een smile van oor tot oor!!

Nog wat sfeerbeelden.

(https://i.ibb.co/Sw5gB7Y/20200620-124615.jpg)

(https://i.ibb.co/4NhVWcQ/20200620-125618.jpg)

(https://i.ibb.co/tY4JS8L/20200620-130703.jpg)

(https://i.ibb.co/qrsSBzb/20200620-130715.jpg)
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: gt300 op 27 juni, 2020, 21:00:37 pm
Mooi man, al 265 pk minimaal wat je weet.....zou je uitkomen denk je strak?  Ben benieuwd...en vooral koppel.
Ja 100 km/h is met zo auto niet lekker om goed door te kunnen trekken. Ik denk dat ze daar nog wel eens op terug komen. 100 km/h is echt saai rijden met vrachtwagens / aanhangwagens / caravaners
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 29 juni, 2020, 08:07:11 am
Alleen nog even de puntjes op de i laten zetten dus! Altijd balen als de techniek even niet mee werkt maar gaat volgende keer vast goed komen, maar mooi om te horen dat het nu al een smile van oor tot oor resultaat oplevert  8) Ja dat 100 gebeuren... vrolijk worden we er niet direct van nee  :-X Laten we zeggen dat Flitsmeister en goed spiegelen voor onopvallende zwarte insignias in de praktijk geen 100 inhoud  ;) Hier in het Noorden houdt vrijwel niemand zich eraan overigens, meeste mensen rijden minimaal zo tussen de 110 en 130.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Marcel op 29 juni, 2020, 10:05:24 am
Vergeet de undercover vw polo niet.
2 weken geleden zat ik 1e rang om te zien hoe een auto die +- 150 reed van de weg werd gehaald door een zwarte polo met alle toeters en bellen aan.
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 29 juni, 2020, 11:38:25 am
Goh, om voor de eerste keer terug in NL rijden sinds het 100km-gebeuren was ik toch wat huiverig.
Zeker omdat ik het flitscamera-aantal toch beduidend hoger inschat dan bij ons(alhoewel we hier ook al een serieuze inhaalbeweging gedaan hebben  :( )
Daarom maar gewoon de 100 aangehouden. Better be safe than sorry zeker?
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 29 juni, 2020, 15:41:02 pm
Ah hebben ze die bij jullie ook? Zo ééntje heeft mij ruim een jaar geleden ook aangehouden, maar dat was een 3 cilinder slow motion. Dus die kon het niet helemaal bijhouden, hij had zelf 150 op het klokje gehad. Hele aardige agent overigens, heel leuk gesprek mee gehad en de boete tot op heden niet gezien dus ik ga er van uit dat die niet meer komt en het gesprek gezellig genoeg was om de boete te vergeten  ;)

Alle vaste palen staan in Flitsmeister, 99,999% van de mobiele controles staan er in voor dat ze opgezet zijn, dus waar je echt voor moet opletten zijn de onopvallende jongens en uiteraard altijd een scherm oog op de berm voor die 0,001%  :P En eventueel Waze nog aanzetten als je Android Auto hebt, dan heb je meldingen van Flitsmeister + FlitsNAV + meldingen van spullen op de weg, stilstaande auto's op de vluchtstrook en dat soort fratsen. En wat ook zeer handig is bij Flitsmeister, hij geeft aan als er een ambulance aan komt (ruim voordat je hem kan zien / horen).
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: bulldog op 26 juli, 2020, 13:39:07 pm
Vorig weekend nog maar eens teruggereden richting het verre Dekker Motorsport. Er was een plaatsje vrijgekomen dus toch maar 'vroeger dan verwacht' de afstelling laten afwerken.
Resultaat: 269pk en 429nM !! In werkelijkheid nog een tikje meer want: 28° warm én Vredesteins die 400 toeren 'vergeten' overbrengen op de rollen. Dat gaat bij de volgende Michelins dus niet meer het geval zijn.  ;)

(https://i.ibb.co/drwPJHG/20200718-101154.jpg)

(https://i.ibb.co/mS86wcd/std-vs-DM-stg1.png)
Titel: Re: Grandtour GT220
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 27 juli, 2020, 08:05:46 am
Mooi resultaat  8) Ik zou zo snel mogelijk afscheid nemen van die Vredesteins, wat een rommel is dat. Ik had ze tot voor kort ook onder de Laguna maar zag voor de vakantie dat het loopvlak gewoon op een aantal plaatsen los liet  :-\  En altijd problemen met grip, dus vervangen voor de Pilot Sport 4, altijd grip, zelfs in de regen  ;D