Forum Club Renault Sportives

Club Autos RST => Renault Megane RS => Topic gestart door: Ivar Janmaat op 17 mei, 2020, 23:01:46 pm

Titel: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 17 mei, 2020, 23:01:46 pm
Hallo,

Mijn Renault Megane III 220 GT gromt wat minder bij het gasgeven. Er staat nu iets meer dan 160.000 km op de teller. Met name tussen de 2500 en 3000 toeren mis ik wat power. Dat was volgens mij waar de turbo er in komt. Kan ik zelf nog iets aan een eenvoudige diagnose doen of kan de dealer eenvoudig uitlezen wat er mis is?

Met vriendelijke groet,
Ivar Janmaat
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Marcel op 18 mei, 2020, 06:35:11 am
Er brand geen storingslamp  ?

Anders zoeken naar gescheurde of loszittende slangen.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 29 mei, 2020, 21:44:55 pm
Nee, geen storingslampje. Ik ga volgende week woensdag even langs de garage. Als ze hem aan de computer hangen kunnen ze hopelijk wat meer informatie uitlezen.

Ivar
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 07 juni, 2020, 17:34:58 pm
Bij een Renault dealer langs geweest. De monteur ging er een rondje mee rijden. Bij terugkomst zei hij dat de auto prima reed waarop ik zei dat de auto helemaal niet goed reed.
Ik heb toen gevraagd of hij toch met de computer uit zou kunnen lezen wat er mis is. Volgens hem kon dat niet bij stilstand. Ik heb nu een afspraak voor komende woensdag en dan gaat hij er mee rijden om tijdens de rit de turbodruk uit te kunnen lezen. Ik vraag me echter af of dat nodig is. Kan dat niet gewoon stilstaand worden gedaan? Is er in Nederland misschien een specialist in renault turbo's en die dingen ook zou kunnen reviseren? Want ik heb er niet zo veel vertrouwen in.

Mijn achterdeur uithouders piepten een beetje. Het advies was om er nieuwe in te zetten. Kosten 290 Euro. Zelf zat ik te denken aan demonteren smeren en weer terug plaatsen. 50 Euro max. lijkt me. Dus het zou me niet verbazen als het advies woensdag is om er een nieuwe turbo in te zetten.

Ivar
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Marcel op 07 juni, 2020, 17:47:12 pm
Ik zou de deur vangers eerst zelf maar uitgebreid smeren  !

Is de auto dus helemaal niet uitgelezen op fout codes  ?

Turbodruk kun je inderdaad alleen meten tijdens een proefrit.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 08 juni, 2020, 09:51:57 am
Zolang ze piepen en niet "knakken" zou ik ze precies wat Marcel zegt goed smeren en dan moet het weer goed gaan.
Pas als ze "knakken" zijn ze stuk en dat komt door slijtage en ze slijten alleen als ze niet goed ingevet zijn en dan gaan ze piepen  ;)
Scheelt je 285 euro, 5 euro voor een busje goed vet ;D mits je het zelf doet uiteraard.

Turbodruk uitlezen moet inderdaad tijdens het rijden, hij had hem wel op zijn minst even kunnen uitlezen op opgeslagen storingen.
Klinkt niet als een heel welwillende monteur/dealer en ik snap dat je er geen vertrouwen in hebt. Ik weet niet welke omgeving je zit
maar kwa specialisten kun je denken aan:
Veban Motorsport in Raamsdonkveer (www.vebanmotorsport.com) & Tour de Corse in Baarn (www.tourdecorse.nl). Beiden gespecialiseerd in het snelle Renault spul.
Kwa echt goede dealers kun je nog denken aan www.vankesterenrenault.nl in Kampen (uit eigen ervaring).
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 09 juni, 2020, 00:33:45 am
Dank voor de input. Ik zit in Amsterdam dus dan is Baarn denk ik de beste optie. Ik heb vandaag ook even contact gehad met Turbochargers.nl in Amersfoort. Zij gaven aan dat een turbo na 160.000 km wel toe was aan een revisie. Mogelijk ook kans op scheurtjes in het uitlaat stuk bij dit type. Maar ze zagen volgens mij een beetje op tegen het uit en inbouwen om dat de turbo lastig bereikbaar is volgens hen.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 09 juni, 2020, 08:05:50 am
Zij gaven dat aan zonder de turbo geïnspecteerd te hebben? Zolang een turbo goed gesmeerd wordt kan die echt heel lang meegaan, dat wil zeggen als de auto conform onderhoudsschema nieuwe olie krijgt / gekregen heeft is er geen enkele reden waarom de turbo bij 160k aan een revisie toe zou zijn. Ik zou eerst eens uitzoeken wat het probleem precies is, ik zou er niet van uitgaan dat het de turbo is  :) Hij zit inderdaad goed verstopt tussen blok en schutbord, dus inderdaad niet heel bereikbaar.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Marcel op 09 juni, 2020, 20:10:56 pm
Dat is toch wel bangmakerij ten top, even oordelen door de telefoon   :-X
Stel dat je een voorzichtige rijder bent die lange afstanden rijd,  dan kan de turbo lang mee gaan.
Ik heb geen ervaring met een F4R turbo maar wel veel ervaring met de 1.5 diesel turbo motor van Renault.
Genoeg turbo gerelateerde problemen bij die motor maar de turbo zelf is hoogst zelden defect.
Altijd heeft het te maken met de aansturing/regeling van de turbo.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 10 juni, 2020, 08:13:01 am
En dan zijn dat ook nog turbo's met variabele geometrie op de (sterkere) diesels en zelfs die verstelling gaat zelden vast zitten. Precies wat Marcel zegt, het is 99 van de 100 keer iets in de aansturing of een vacuum lek of intercooler lek.
Op de benzine motoren zitten geen turbo's met variabele geometrie.
Onze Laguna GT staat inmiddels 180k op de teller, dat is op details na dezelfde motor (compressie verschilt iets, andere injectoren en iets kleinere turbo) en die turbo kan nog wel even  ;)
Ik heb een Laguna I 1.9 Dci gehad in een ver verleden, die is weggegaan met 390k op de teller met de originele turbo (en koppeling  :D), overigens ook nog gechipt met 250k.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 10 juni, 2020, 13:49:52 pm
Voorzichtige rijder....hmm. In Nederland maakt mijn vrouw de meeste kilometer maar in Duitsland zijn er nauwelijks tot geen auto's die inhalen. 250km/u op de teller komt wel eens voor...;-)

Ik heb een tijdje geleden wel een laag oliepijl gehad waar ik met wat zorgen over maak.
Turbochargers.nl geeft aan de turbo niet uit en in te kunnen bouwen omdat deze op een lastige plek zit. Dus dan heb ik toch een garage nodig om het in en uitbouw werk te doen.
Vandaag heeft de dealer de gegevens uitgelezen maar blijft volhouden dat alles volgens hen fantastisch werkt......arch. Ik krijg nog wel het meetrapport maar dat is alles.

 
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Tutuur op 11 juni, 2020, 07:41:43 am
Is toch heel simpel dit? Ding op de testbank en meten, net als anderen aangeven zie ik hier boven alleen maar een hoop bang makerij!
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 11 juni, 2020, 10:01:16 am
Als die nog steeds 250 km/h loopt dan is er met de turbo weinig mis  ;)
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 11 juni, 2020, 17:53:20 pm
Tja, ik kan inderdaad ook naar Duitsland rijden om nogmaals te bevestigen dat het niet zo rijdt als dat het zou moeten.
Maar een testbank lijkt mij voor nu een beter idee. Ga wel even kijken wat de opties zijn.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Marcel op 11 juni, 2020, 18:20:34 pm
Gelijk op een testbank is een mogelijkheid.
Maar de dealer kan een proefrit maken terwijl de monteur de testkast meeneemt.
Hij kan dan een opname maken van diverse sensoren waaronder bv de turbodruk.
Als hij tijdens die proefrit een aantal maal vol accelereert in bv de 3e versnelling kan hij na de proefrit/opname de opgenomen gegevens zo uitlezen in grafiek vorm.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 13 juni, 2020, 11:07:41 am
Dat is gedaan. Ik heb de grafiek. Als er gas wordt gegegeven loopt de turbo druk op tot 2458 mbar. De monteur constateerde wel dat het soms wat langzaam (fractie van een seconde) opgang komt. Dat komt ook wel overeen met mijn ervaring dat het optrekken niet meer zo snappy is. Ik dacht dat dit aan een te lage druk bij een laag toerental zou kunnen liggen maar aangezien in de dealer grafiek het toerental niet is meegenomen en de meeting te lang duurt ontbreekt de resolutie in de grafiek om hier iets over te kunnen zeggen. Als ik er zo over nadenk zou het misschien ook een inspuitingsprobleem kunnen zijn?
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 15 juni, 2020, 08:29:38 am
Staat alleen de geleverde waarde in de grafiek? Staat de gevraagde/verwachte waarde er toevallig ook in?
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Marcel op 15 juni, 2020, 12:34:59 pm
Als de opname gedaan is met de clip,  dan kun je de berekende turbo druk wel selecteren als parameter zijnde denk ik.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 08 juli, 2020, 20:34:03 pm
De dealer kon niet veel meer uitlezen uit de Ecu omdat deze door fastchip is aangepast. Ik begrijp ook dat de dealer een update van de ecu heeft die hij nu niet kan installeren. Maar dat moet ik nog eens bij fastchip navragen. Bij nader inzien blijkt dat de motor temperatuur te laag blijft. Het was mij niet eerder opgevallen dat het temperatuur metertje niet vertikaal staat maar iets naar links staat. Het lijkt er op dat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt omdat de thermostaat waarschijnlijk niet goed functioneert. Eerst dus weer terug naar de dealer om de thermostaat te laten vervangen en hopelijk is het dan weer verholpen.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 25 juli, 2020, 18:11:20 pm
Ok, de thermostaat is vervangen en er is ook nog iets schoongemaakt waarvan ik de naam weer vergeten ben. Maar daar konden ze goed bij toen ze de thermostaat aan het vervangen waren. Voor het schoonmaken zijn geen extra kosten gerekend dus dat was heel netjes.

Het resultaat:
De motor heeft zijn vermogen weer terug. Door de schoonmaak actie reageert de motor ook beter op het gas. Dus alles weer helemaal top! Zelfs de autostop werkt weer voorspelbaar. Ik had me dat niet gerealiseerd maar soms ging de motor bij het stoplicht niet automatisch uit. Blijkbaar was de niet goed werkende thermostaat daar ook al de oorzaak van.

Met vriendelijke groet,
Ivar Janmaat
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Tutuur op 25 juli, 2020, 18:26:33 pm
Mooi dat het weer gefixt is Ivar 8)
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 27 juli, 2020, 08:17:15 am
Inderdaad en mooi dat de oplossing achteraf eenvoudig bleek.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 04 augustus, 2020, 22:02:29 pm
Van vakantie over Duitsland terug gereden. De topsnelheid lag op 248 km/u. Dit had ik in het verleden ook al eens gehaald.
Nu vraag ik me af of die snelheid in de ecu is ingesteld omdat ik ook op internet de 248 km/u wel bij tuners tegen kom.
Is daar iets over bekend? Theoretisch zou ik namelijk een iets hogere snelheid verwachten op basis van toerental, motor vermogen en overbrenging.

 
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 05 augustus, 2020, 08:05:59 am
Dat is een mooie topsnelheid, GPS kilometers of op de teller? Kort antwoord, de auto is in elk geval niet begrensd. Ik ken weinig Renaults die begrensd zijn op topsnelheid, volgens is één van de weinige die begrensd zijn de Zoe (140).

Lang antwoord ;-) De auto is niet begrensd in de ECU maar waarschijnlijk loop je tegen een aerodynamische beperking aan rond die snelheid.
Topsnelheid is niet alleen afhankelijk van vermogen i.c.m. overbrenging, de grootste rol is de luchtweerstand. En die neemt kwadratisch toe, een verdubbeling van de snelheid houdt in dat je 4x het vermogen nodig hebt. Uiteraard heb je ook nog de rolweerstand maar die is in principe constant en veranderd alleen als de hoek veranderd en/of de ondergrond (de zwaartekracht en het gewicht veranderen niet). Vanaf een bepaalde snelheid - gemiddeld rond de 80 km/u - speelt de rolweerstand t.o.v. de luchtweerstand nagenoeg geen rol van betekenis meer.

Waarschijnlijk is de lucht rond 240/450 niet meer laminair maar gaat deze over in turbulentie, dan neemt de luchtweerstand nog veel sterker toe. Dan zou je zelfs met 100 pk extra nog op vrijwel dezelfde top eindigen.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 06 augustus, 2020, 09:34:59 am
Uitgelezen op de kilometer teller. Ik vond het vreemd dat ik weer precies op 248 uit kwam en niet op 250 of 249.
Ik zag op internet een ecu upgrade die een snelheids winst van 236 naar 248 beloofde dus vandaar mijn vraag:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi__eXwh4brAhWB2KQKHT5MAToQFjABegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fwww.romeoferraris.com%2Fen%2Fcatalogo%2Fecu-upgradereflash-for-renault-megane-rs-20-tb-225cv%2F&usg=AOvVaw1A1xs8WLtsOEnAnAuo59QK

Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Maarten-Jan Mulder op 06 augustus, 2020, 15:28:04 pm
Die ecu upgrade uit de link is voor de Megane 2 RS 225, overigens kunnen die naar 260-265 zonder probleem dus dan is +18 wat beperkt  ;)
Dat je weer op 248 uitkwam zal toeval zijn c.q. vergelijkbare omstandigheden.
Titel: Re: Turbodruk lijkt weg
Bericht door: Ivar Janmaat op 31 oktober, 2021, 22:01:31 pm
De 248 km per uur was toch toeval. Afgelopen week in Duitsland 254 op de teller gehad.