-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Willeon de Zoete

#1
Ik ben bezig met het vervangen van de motor van mijn 5 GT turbo. Hier en daar een kleine upgrade.
Ik heb een R5 diesel radiateur ter vervanging van de standaard radiateur. Ik wil daar ook een goede fan achter.
Wie heeft er een tip of link voor een passende Spal ventilator of gelijkwaardig? Biesheuvel verkoopt ook Revotec, ziet er hetzelfde uit. Maar iemand die kan zeggen welk type of maat ik moet hebben?
#2
Sinds eind april ben ik eigenaar geworden van een parelmoerwitte 5 Gt turbo uit 1987.
Ondanks dat ik al 3 phase 1 GT's heb gehad en ze ook weer heb verkocht, is een phase 1 mij altijd blijven trekken.
En wit parelmoer vind ik DE kleur voor deze auto.


Deze auto heb ik dus overgenomen van NH Autoservice/Baaf Rallying. Navigator Vincent v.d. Berg kreeg deze auto destijds aangeboden. HIj wilde de auto zelf weer netjes op de weg krijgen, maar vanwege een gebrek aan tijd en vanwege meerdere lopende projecten heeft hij uiteindelijk toch besloten deze GT te verkopen.

Er waren een aantal problemen bekend zoals veel te hoge turbodruk, thermocontact was defect, wat massaprobleempjes. De apk liep nog een paar maandjes.





Na aankoop is de auto APK gekeurd, heeft een kleine beurt gehad, zijn de kleppen gesteld, is het probleem met de turbodruk opgelost, zijn de remblokken voor vervangen, zijn de massaprobleempjes met de verlichting verholpen en is er een Devil trompet demper onder gehangen die ik nog had liggen.


Bij aflevering van de auto de auto gestart en wat tikkends gehoord. Even laten lopen en later weer gekeken/geluisterd. Tikken werd harder. Er sputterde ook geen olie uit de olievul opening. Oliepomp verstopt of kapot? Auto uit gezet en hij is weer op de brug gegaan. Toen het carter er onder vandaan kwam, lager er een lager in de carterpan inclusief de verse olie met metaalslijpsel.  :-(  :-(
Enorm balen dit. Hoe kan een goed en mooi stil lopend blok ineens ' in de soep'  lopen?

Foto van de carterpan met het lager erin.
#3
Voor het eerst sinds mijn Renault-carrière (7 jaar geleden besmet geraakt ;D) heb ik eens wat anders dan een 5-je gekocht!
Sinds 4 januari staat er een zwarte 19 16v phase 1 uit 1992 voor de deur.

Zoals is te zien in het 19 16V chat topic en in het Gezocht topic in de RTC Markt, ben ik al tegen wat 'probleempjes' aan gelopen en zoek ik wat onderdelen.

Wat mankeert er aan, voor zover ik nu hebben kunnen constateren:
-Mistlampen werken niet
-Auto stinkt sinds het tanken (mijn eerste volle tank) naar benzine. De meter staat nu op 3/4 en hij stinkt nog steeds.
-Bij terugschakelen naar de 3e versnelling voel je de bak even 'vertanden'. Je hoort het gelukkig niet!
-Onder de mat aan de bestuurderszijde is het tapijt nat. Als de kachelradiateur lek is, wordt het dan niet nat aan beide zijden?
-De centrale vergrendeling trekt de deurpin van het rechterportier wel iets naar beneden, maar onvoldoende om de deur af te sluiten.

Ik hoop dat het hier voorlopig even bij blijft met de 'gebreken', want tijd is bij mij erg schaars met 3 kids en een verbouwd huis waar nog de nodige klusjes liggen te wachten.
Tijd om dagen te sleutelen is er gewoon niet.

De auto is redelijk standaard gebleven.
Er zit een leren interieur in, met uitzondering van de zijpanelen. Het stoffen interieur is door de vorige eigenaar vervangen door dit interieur. Een stoffen interieur heb ik al gekocht, maar moet ik nog ophalen.
Er zit een Simota luchtfilterkit op, met koude lucht toevoer. Originele luchtfilterhuis is aanwezig.
Er hangt een ovale Remus einddemper onder, die in combinatie met de demperloze middenbuis iets teveel van zich laat horen. Originele middendemper is aanwezig. Een originele einddemper met het ovale eindstukje is in bestelling.

Plaatjes zeggen meer dan woorden:













#4
Na lang en veel aandringen toch maar weer een topic geopend voor onderstaande 5 Gt turbo EBS die sinds maart in mijn bezit is. :)

In de basis een prima bakkie, maar ze heeft wel wat TLC nodig!
De afgelopen maanden weinig tijd daarvoor gehad, maar omdat de auto eergisteren getaxeerd moest worden voor de verzekering, heb ik er toch maar wat kleine optische dingetjes aan gedaan.




Ten eerste een goeie wasbeurt!




Mees ziet z'n erfenis al zitten!  :grin:



Met oranje knippers en 'witte' lampen, zonder logo in de grill



Met gele lampen en smoke knippers.



En een logo in de grill, de voorkant bijna compleet!



Links het oude kentekenglaasje, rechts de nieuwe (zit inderdaad nog een beetje vocht in van het schoonmaken).



De oude rode bougiekabels vervangen door blauwe Magnecor kabels, nu de rest nog!  :smile:



Voor de taxatie maar even de 15 inch BBS RS eronder gezet!

Verder nog lekker het zwart leren interieur ingevet!

To do:

-ZAKKEN!  :D
-voor- en achterbumper spuiten en strips monteren
-rechter voorscherm uitdeuken en spuiten
-enkele paneeltjes monteren/vervangen
-originele speedline velgen spuiten en monteren
-uitlaat vervangen
-sapjes vervangen
-algehele controle motorblok
-en nog veel meer....
#5
Ongeveer 1,5 week geleden dus een klein binnenbrandje gehad in de GTT toen ik lekker aan het toeren was met zoonlief.
De vlammen stonden op de kabels bij de accu toen ik de kap opendeed!

Zie hier het resultaat:

Motorkap goed zwart geblakerd t.p.v. de accu.



Massakabel van schutbord naar blok gesmolten.



In de accubak ook flink wat weg gesmolten, met name de pluskabel van de startmotor.



Massakabel van accu naar schutbord.



Minpool van de accu is vloeibaar geweest!



De foto's zijn met de GSM genomen vlak nadat het gebeurd is, vandaar de wat mindere kwaliteit.

Dus weer een klus rijker! :discrunt:

Ik ben met Martijn Kool al in conclaaf geweest wat de oorzaak geweest kan zijn.
Ik heb de auto naar de stalling gesleept en daar naar binnen gedrukt, dus verder nog niet naar gekeken over het hoe en wat.

Waarschijnlijke oorzaak, voor zover we kunnen inschatten, is de pluskabel van de startmotor.
Vorig jaar heb ik de startmotor vervangen. Mogelijk dat de pluskabel nu tegen de downpipe aan is gekomen, is gesmolten en kortsluiting heeft gemaakt.

Wat er die dag is gebeurd:  We zijn 2 keer vlak achter elkaar gestopt voor een boodschapje waarna de auto zeer moeilijk wilde aanslaan. Bekend probleem bij een warme GTT met carburateur, maar dit was wel extreem. Het duurde enorm lang.
Na de 2e stop en moeilijke start kwamen we na 4 minuten rijden op een naar klinkerwegje waar we precies aan het eind in een kuil kwamen en we de downpipe even goed aantikten. Nog geen 150 meter verder remde ik af bij een kruising waarbij de auto vanzelf uit sloeg en de rook onder de kap vandaan kwam. Kap snel open gedaan en toen sloegen de vlammen, door het toevoegen van de zuurstof, omhoog!
Ik kon ze gelukkig op een gegeven moment uitblazen.
Daarna snel de auto opzij gedrukt en de polen los gehaald.

Wat denken jullie?

Is het langere doorstarten een oorzaak van het veel te heet worden van de kabels?
Of is inderdaad de pluskabel van de startmotor gesmolten doordat deze in aanraking met de downpipe is gekomen?
Of is er kortsluiting in de accu geweest? Gezien de gesmolten minpool? Het is goed heet geweest!
En wie heeft er tips voor het herstel. Waar haal ik nieuwe kabels?
#6
Ik heb Clio 16 V schoepenvelgen liggen en wil daar voor circuitgebruik geschikte banden op leggen.
Deze wielen moeten dan onder mijn 5 GT turbo komen.
Wie kan mij advies geven over merk, type, prijs en leverancier?
En is 15 inch geschikt voor onder een 5 en wat moet ik allemaal aanpassen om het goed passend te krijgen?

Toyo R888
Toyo R1R
Hankook?

#7
Sinds afgelopen zaterdag staat deze gtt naast het huis. Origineel NL uit 1985.
Zit een kooitje in en 2 kuipjes.
In de basis heel hard, ooit eens (gedeeltelijk) overgespoten, maar best netjes. De plekjes roest die er aan zitten, zijn echt minimaal en oppervlakkig, goed bij te werken.
Ik wil 'm eigenlijk van buiten weer origineel phase 1 maken en 'm verder netjes houden, maar wel gebruiken voor wat circuitdagen e.d.
Maar..... eerst maar eens weer rijdbaar maken. Na amper 75 km na aankoop was het einde koppakking... :discrunt:

Balen, maar komt waarschijnlijk mede doordat de auto de laatste jaren zeer weinig kilometers heeft gemaakt.

Binnenkort maar eens een begin maken met demontage....