-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Maarten-Jan Mulder

#1
Hij zit er bij ons ook op en ik weet ook waarvoor die dient  :azn: op het moment dat je vol gas geeft gaat er een stuurstroom naar de ontsteking waardoor deze 5 graden verlaat wordt om pingelen te voorkomen. Met de huidige benzine kwaliteit kun je hem overigens achterwege laten, hij zal niet pingelen (heb je dus meer vermogen). Uiteraard er vanuit gaande dat je 98 tankt van een shell of bp of vergelijkbaar.
#2
Gefeleciteerd en alvast veel plezier met de nieuwe aanwinst!
#3
Dat is een goede vraag, ik kan mij niet herinneren dat die op onze AT zit, zal morgen even kijken dan ben ik bij de auto.
#4
Dat gaat goed komen Lars  :afro:
#5
Tijd voor wat updates, de Laguna is inmiddels aanbeland op:


Ongeveer de kilometerstand waar op deze melding kwam:


Zoals de meesten wel weten een melding waaruit je helemaal niets kan afleiden  :hysterisch:
Even uitlezen met Pyren en dan weten we al wat meer, het gaat om nummer 2, nummer 1 & 6 zijn een gevolgd melding. Nummer 4&5 zijn er waarschijnlijk met de recente vorst i.c.m. hoge luchtvochtigheid ingekomen (na wissen niet meer teruggekomen).


Eerst de turbo druk sensor vervangen, origineel alleen in zijn geheel leverbaar (220 ex. btw.), dus sensor zonder renault markering besteld. Het advies is om ook het rubber slangetje te vervangen, dus deze besteld van een megane 4 (op de gok).

Goed gegokt:


Geheel vervangen (en schoongemaakt, aardig wat roet in het deel met het slangetje, in het alu buisje viel het wel mee gelukkig.

Het oude slangetje, ik vermoed niet origineel.

Alles weer op z'n plaats:


Helaas de melding nog niet weg, daar op de MAP sensor vervangen:

Dit bleek hem wel en na vervangen trekt de auto merkbaar sneller op, dus waarschijnlijk een tijdje met te lage turbodruk gereden  :undecided:

Verder maandje terug nog remschijven vervangen en een beurtje (alle filters, verse sapjes).

Brembo Max HC schijven, had ze ook op de vorige Laguna dus nu uiteraard weer:

De oude schijven in vergaande staat van ontbinding  :huh:


Weer mooi fris:


De onderdelen boer dacht dat dit de juiste blokken waren :shocked:


Dus nog even de oude blokken terug gezet (hadden nog genoeg vlees), aankomend weekend komen de nieuwe er op (inmiddels binnen).


Voor de rest niets spannends over de Laguna te melden, rijdt nog heerlijk en doet getrouw z'n ding zolang er geen sensoren overlijden  :grin:

De Megane doet ook zijn best, ook een mooie km. stand

Een setje Michelin winterbanden met 7 mm profiel gescoord op marktplaats voor een mooie scherpe prijs (dan kijken we wel even over de stalen velgen voor die paar maanden per jaar).


De remklauwen ook nog even geborsteld en zwart gespoten (op de foto alweer een paar maand verder, dus niet helemaal schoon maar de action verf blijft goed zitten).


Uiteraard wordt die regelmatig netjes gewassen  :cool: Je kan ze maar beter jong aanleren hoe het moet en wat niet mag  :grin:




Bodemplaat was gescheurd, dus deze ook nog even hersteld:


Stadslichten vervangen door osram ultra white w5w zodat ze matchen met de xenon & alles schoongemaakt als de voorbumper er toch af is  :smiley: Het moge duidelijk zijn dat de condensor het voorjaarsproject wordt  :headbang:  :hysterisch: Ik heb de rechter koplamp ook al een keer geschuurd en gepolijst met wat rest materiaal, al stukken beter, helaas geen foto van. Lars neemt van het weekend een nieuw setje mee, dus binnenkort gaat het even goed gebeuren  :cheesy:



Aandrijfassen links en rechts vervangen vanwege geratel en gelijk nieuwe bakolie er in gekieperd:


Verder geen foto's van maar vooral de middelste kering in de bak was een crime om er fatsoenlijk in te krijgen :lipsrsealed:

Voor de rest geen spannende dingen en blijft ook lekker rijden  :cool:

Over de 19 geen nieuws, dit jaar geschorst dus geen kilometers. De 5 heeft een nieuw wiellager gekregen linksachter en de olie retour en aanvoer leidingen zijn vervangen omdat ze olie lekten. Op de circuit dag weer heerlijk van genoten  :grin: Ook nog even in de Simca gereden, ook een fantastische machine, heel erg gaaf  :cool:  :cool:  :cool:
#6
Hoe is de staat van de carburateur? Stationair sproeier niet verstopt? Vlotter naald en drijver in orde? Zijn de pakking in orde, wordt er geen valse lucht aangezogen? Zit de slang tussen de carburateur en de turbo goed vast, vooral turbo zijde wil nog wel eens los schieten. Heb je het stationair toerental juist afgesteld? Heb je gecontroleerd op vacuüm lekken? Staat de ontsteking op tijd? Ik zou ook alle bougies er uithalen nadat je hem even hebt laten lopen en even kijken of je daar wat uit kan afleiden. Als ze b.v. nat zijn dan verzuipt de motor en staat e.e.a. te rijk afgesteld.

Hier zou je ook wat meer kunnen vinden:
https://r1223.adelex.fr/docs/mr193.pdf
#7
Renault Clio RS / Re: Nokkenaskeerring vervangen
09 december, 2022, 10:00:16 AM
Citaat van: Martijn106 op 07 december, 2022, 11:21:01 AMWaarom zou je een langere zesde versnelling willen?  :shocked:
De Clio 3 RS phase I had een hele korte bak, voornaamste kritiek is het hoge toerental in de 6 bij snelweg snelheden. Daarbij is dat ook nog het toerental waarbij die het meeste storende geluid maakt bij constant rijden. Bij de phase II hebben ze deze kritiek ter harte genomen en de zes wat langer gemaakt zodat bij 120/130 het toerental net wat lager is en het geluid niet storend is. Als cadeau krijg je dan ook nog +/- 5 km/u hogere top snelheid.
#8
Met spacers veranderd je ET waarde, oftewel de afstand van het middelpunt van de velg t.o.v. aanlegvlak fusee. Je wiel komt dus meer naar buiten met het toepassen van spacers, dat beïnvloed meerdere zaken waardoor je dus niet per definitie kan zeggen dat het een negatieve of positieve invloed op de wegligging heeft.

Het toepassen van spacers of velgen met lagere ET waarde beïnvloed voornamelijk
  • Door het naar verder buiten staan worden je wiellagers iets zwaarder belast (in de praktijk zal een wiellalger niet noemenswaardig korter mee gaan tenzij je extreem dikke spacers toepast (50 mm of meer)
  • De spoorbreedte neemt toe (positief effect)
  • Geometrie veranderd, middelpunt v/d velg verplaatst naar buiten toe, de hefboom wordt dus groter waardoor je vering & schokdemping iets zwaarder belast worden. (Kan inderdaad een negatief effect zijn, het hangt er vanaf hoeveel breder je gaat voor dit merkbaar en/of meetbaar wordt.)

Het klopt inderdaad dat de Clio 3 RS gebruik maakt van een speciaal fusee waarbij de invloed van de aandrijf krachten de neiging tot "torque steer" beperken. Dat wil zeggen dat bij vol gas de auto niet de neiging heeft om één kant op te trekken. Spacers hebben echter weinig invloed op dit principe dus in die zin zou ik me er niet druk om maken.

Om een lang verhaal kort te maken, de invloed van spacers t/m 15 mm zal zeer beperkt zijn of i.c.m. de toegenomen spoorbreedte zelfs 0. Iets bredere velgen met een beperkte toename in ET waarde kan ook een optie zijn, hou daarbij wel in de gaten dat je niet aan de binnenzijde te weinig ruimte hebt en de velg je veer/veerpoot gaat raken.
#9
Erg fraaie auto! Mooie upgrades, die schakelpook ziet er wel gaaf uit zo!
#10
Dan is een motorsteun inderdaad het meest waarschijnlijke, waarschijnlijk de onderste kantelsteun.
#11
Met de PS5 heb je dan wel weer net zo veel grip als M. Verstappen  :grin:
#12
Dat is wel onhandig inderdaad en dat van de microfoon kan vast met een firmware update opgelost worden. Ik zou er een mailtje aan wagen, sommige fabrikanten luisteren naar hun gebruikers...
#13
Schokt die ook in hoge versnellingen als je plotseling gas los laat?
#14
Citaat van: Leroy op 19 oktober, 2022, 13:27:50 PMWow dat is echt slecht van mij  :tongue: . Datum is aangepast. Bedankt!

Maarten-Jan, merk en type staan rechts onderin de video. Het is een BlackVue DR750S-2CH.
Goed spul dus! Op een 4K laptop scherm zijn die letters heel klein  :rolleyes:
#15
Klinkt als een cup, als het bijna tegen het te harde aan zit voor dagelijks gebruik. Een non-cup gedraagd zich nog aardig op slecht wegdek zonder echt gestuiter.

Maar ter aanvulling, je kan ook de kleur code op de veren bekijken:
Clio 197 cup: blauw/oranje
Clio 203 cup: blauw/paars voorzijde, blauw oranje achterzijde.

Ook handig om te weten, er zit verschil tussen een Cup en pack Cup. De eerste is iets lichter maar heeft het "goedkope" dashboard, geen keyless en sier strips zijn niet mee gespoten. Met pack cup heb je gewoon alle comfort opties, alles mee gespoten en dan uiteraard het cup onderstel.