Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Roald

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 82
16
Even voorstellen & Projecten / Re: Roald's Renault 19 16v F7R Turbo
« Gepost op: 31 maart, 2020, 13:34:08 pm »
Thx Maarten-Jan!

Ja dit was de enige noodoplossing die ik bedenken waarmee ik met vertrouwen richting Wezep durf te rijden.
Qua Ruimte houd het niet over nee, gelukkig ligt het dan ook nog aan de 'koude' kant' van de turbo.
Motor heeft met deze bypass ongeveer een uur gelopen (opwarmen ontluchten etc) en een test ritje van een KM of 10 totaal in meerdere sessies.
En tijdens het warm draaien/ontluchten heb ik de boel scherp in de gaten gehouden, eerste test rondje was ook letterlijk de straat uit de hoek om en weer terug en weer alles controleren etc.

Dus als het niet goed zou zijn was het allang fout gegaan en nogmaals bij dat L profiel stond specifiek erbij dat het geschikt was voor o.a. dit doeleinde.
Komt ook bij QSP vandaan en niet een PVC buisje van de Gamma ofzo  ;)

Die stekkertjes zullen nog wel even te krijgen zijn hoor, ik zag dat ze door Renault in ieder geval tot en met 2010 gebruikt zijn op de 2.5 diesel van o.a de Master.
Je zal er vast wel speciaal gereedschap voor hebben om ze uit elkaar halen maar het is in principe de kabeltjes aan de JPT pinnetjes knijpen en dan in het stekkertje duwen, zit twee haakjes aan zijkant van het pinnetje die dan in het stekkertje klemt.

Doel is voor dit jaar is die hele setup strak loopt, dat schommelen met die toeren door de 803 injectoren ben ik ook zat  ;)
Dus nu eerst maar het laag hangend fruit te pakken nemen zoals de inlaat temp sensor en lambda sonde.

17
Even voorstellen & Projecten / Re: Roald's Renault 19 16v F7R Turbo
« Gepost op: 30 maart, 2020, 21:20:55 pm »
Dit is er nog voor geschikt ook  :P
Ben niet helemaal van gisteren  ;D :P

18
Even voorstellen & Projecten / Re: Roald's Renault 19 16v F7R Turbo
« Gepost op: 30 maart, 2020, 09:51:10 am »
Afgelopen weekend wat werk aan de 19 16v turbo gedaan, tijdens de winterslaap had kachel radiateur besloten een incontinentie probleem te ontwikkelen  :(
Gevolg een kletsnat tapijt aan de bestuurderskant... bah!
Na alles weer droog te hebben gekregen aan de binnenkant moest ik toch iets gaan verzinnen om de 19 16v turbo weer op eigen kracht te kunnen laten bewegen zodat die kachel radiateur vervangen kan gaan worden, heb een gloednieuwe origineel Renault klaar liggen, nog fiks korting op gehad ook!, hulde aan Renault Stam!

Dus moest ik een Bypass maken om zo de kachel uit het systeem te knippen, moest even creatief worden om de bypass van het thermostaathuis naar de KVS pot te krijgen, ik heb immers nog minder ruimte bij het schutbord dan normaal, iets met een turbo en slangen die er lopen  ;)

De 22mm universele koelslang was niet buigzaam genoeg om zonder te knikken de 90 graden bocht te maken, dus moest ik er iets op verzinnen., oplossing na enig nadenken gevonden, kunststof L buisje van 20mm gevonden, dit samen met wat slangklemmen die ik bij de Brezan had gescoord het onderstaande knutselwerkje gemaakt (excuus voor de mistige foto's, camera van telefoon is gaar):



Vervolgens aan het thermostaathuis vast gemaakt en kijk nou, past precies overal tussendoor, geen knikken en ligt mooi vrij:



De zaak weer aangesloten naar de KVS pot:



Vervolgens de KVS pot weer gevuld en warempel geen lekkage meer!



Vervolgens ook de turbo slang weer terug gebouwd, het past allemaal precies!



Hierna de motor gestart en het systeem weer ontlucht, was voor het eerst sinds eind oktober dat de motor had gelopen, startte als vanouds  8) /worship

Er ging nog best wat KVS in een liter of 2, de andere liter uit de kan lag over de vloer in de box, schopte de kan om... handig....  :o :P ;D



Na dit -ahum- incidentje een voorzichtig test rondje gereden en alles hield het prima, op het laatst zelfs nog even turbo redelijk laten opspoelen, geen witte rook walmen dus dikke prima, zo kan ik met vertrouwen naar Ronald in Wezep gaan rijden om daar de kachel radiateur te vervangen en wat noodzakelijk onderhoud te gaan doen namelijk:

-Nieuwe d-riem set + multiriem
-4 nieuwe Bougies
-Olie+filter
-16 verse klepstoters er in zetten (2 rammelen als hij koud is minuten lang)

Aangezien ik toch bezig was ook maar eens gekeken waarom de sensor van de inlaat lucht temperatuur niks deed, hier had ik een foutmelding van staan in mijn super handige diagnose software uit de vorige post, bleef ook strak op 20 graden staan ook al was het 5 graden  ;)
Na niet al te lang zoeken het probleem gevonden er zat maar 1 kabeltje vast aan het stekkertje... jah dan doet ie het niet nee  :P



Vervolgens de multimeter erbij gepakt, op contact gezet en ik zag dat er ongeveer 4.7v op stond, mooi dus de rest van de kabelboom is in orde.
Omdat ik geen zin heb om met een paperclip die JPT pinnetjes er uit te gaan zitten halen met een hoop gevloek via mouser maar 2 nieuwe stekkertjes besteld, 6 JPT pinnetjes (kun je er nog eens 1 kwijt raken, reserve hebben is altijd handig en dingen kosten geen moer zowat  :P )

Voor de degenen die dit misschien ook zoeken de OEM nummers van TE zijn:

929940-1 voor de JPT pinnetjes (ja die moet je er los bij bestellen.. echt wie dat heeft bedacht....  ::) )
826008-5 voor het stekkertje zelf
880810-1 voor het beschermhoesje

En zojuist nog een nieuwe Lambda sonde besteld, de huidige heeft steeds een onthouden foutmelding en zie wederom in de handige Qfenix software dat hij ook erg traag reageert.

Nu even wachten tot de mouser bestelling binnen is, ben benieuwd wat dit aan de prestaties zal veranderen.
Gezien de ECU straks wel de correcte temperatuur door krijgt zal hij de mengsel verhouding veel beter kunnen bepalen en ook het ontstekings tijdstip.

Ook heb ik nog deze twee handige plaatjes van de F7P ECU overzicht en pinout gevonden:





Dat was het weer voor even  :)




19
Even voorstellen & Projecten / Re: Voorstellen Matthew met Clio 4 RS
« Gepost op: 28 februari, 2020, 19:45:24 pm »
Leuke geschiedenis heb je qua auto's  8)


20
Renault Megane RS / Re: Pech Megane 3 RS
« Gepost op: 23 februari, 2020, 07:50:14 am »
@Marcel, als je op de foto kijkt waar het kastje open is zie je rechts boven dat er 1 met de hand is gesoldeerd.
Met het kastje dicht staat de aanduiding +DEM bij.

21
Even voorstellen & Projecten / Re: Even voorstellen
« Gepost op: 20 februari, 2020, 06:31:13 am »
Welkom, mooie RS! heel veel plezier ermee  8)

22
Even voorstellen & Projecten / Re: Tuur's Megane 3 GT TCE 375 Estate
« Gepost op: 17 februari, 2020, 10:30:28 am »
Vet man, zou willen dat ik een inloop tune van 341 PK en 443 Nm had  8) /worship

23
Even voorstellen & Projecten / Re: Jan zijn Megane 3 RS
« Gepost op: 21 januari, 2020, 17:44:55 pm »
Welkom en gefeliciteerd met de RS  8)

24
Renault 5 GT Turbo / Re: R5 ombouw 1.8 16V turbo
« Gepost op: 19 januari, 2020, 15:23:25 pm »
waar ik veel naar zocht van het blok f7p was een mogelijkheid om met krukas/drijfstangen de slag es wat meer te verkorten
om het blok zo turbo gangbaar te maken dat was mijn idee dr van om zo de zuigers en de cilinderkop te behouden zoals het nu is

Je kan de compressie verhouding op 2 manieren aanpassen:

-Originele zuigers laten afdraaien tot 9,0:1 en een lage druk turbo conversie doen tot 0,75 Bar (kosten effectief)
-Setje gesmede drijfstangen en zuigers kopen bij https://www.engine-dynamics.com/

Zuigers:
https://www.engine-dynamics.com/Engine-Components/pid835/cid145/Renault-Clio-/-19-18-16v-16s-Forged-Piston-Set-Turbo-801.asp

Drijfstangen (ze hebben 2 setjes zie ik, zie even niet het verschil 123):
https://www.engine-dynamics.com/Turbo/pid104934/cid153/W%C3%B6ssner-Forged-Con-Rod-Set-With-ARP-Bolts.asp

Gegoten turbo spruitstuk (Deze heb ik ook) F7P/F7R
https://www.engine-dynamics.com/Turbo/pid897/cid153/Clio-/-19-18-16v-and-20-Williams-Turbo-Manifold.asp


25
Renault 5 GT Turbo / Re: R5 ombouw 1.8 16V turbo
« Gepost op: 19 januari, 2020, 10:02:45 am »
Ik heb gewoon de standaard Siemens ECU met een voetje er in gesoldeerd zodat je er een custom chip in kan doen.
Afstellen kan via een Dyno dag van de RTC (Jo organiseert die meestal 2 a 3 keer per jaar samen met Henk van Fast Chip)

Hoe bedoel je weinig info te vinden over de F7P 1.8 16v ?
In geval van 2.0 16v heb ik het onderblok van een Megane coupe 1 Phase 1 2.0 16v (F7R) ben alleen vergeten wat ook alweer de exacte uitvoering dit ook alweer was, de kop is gewoon 1.8 16v F7P.

26
Renault 5 GT Turbo / Re: R5 ombouw 1.8 16V turbo
« Gepost op: 19 januari, 2020, 08:12:34 am »
Ik heb gewoon standaard 19 16v aandrijfassen in mijn JC5 zitten, werkt prima.
Je moet denk ik wel even kijken naar de KM teller aandrijving waarschijnlijk is het gat kleiner, als ik het goed heb komt deze van een DCI 80 af.

27
Even voorstellen & Projecten / Re: Voorstellen Matthew met Clio 4 RS
« Gepost op: 18 januari, 2020, 07:14:11 am »
Welkom Matthew!

Graag zien we de foto's tegemoet van je voiture  8)

28
Meetings en Evenementen / Re: Openingsmeeting 5 April
« Gepost op: 09 januari, 2020, 22:26:55 pm »
Ik kom ook met de R19 16v turbo  8)

29
Even voorstellen & Projecten / Re: Johan
« Gepost op: 09 januari, 2020, 22:25:25 pm »
Super netjes hoor  8) 8)

30
Algemeen Chat Forum / Re: Video & Plaatjes Topic - Deel II
« Gepost op: 04 januari, 2020, 09:13:01 am »
Een heleboel 19's bij elkaar in 2019  8)


Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 82