Auteur Topic: Rembekrachtiger 5 Alpine vernieuwen ?  (gelezen 604 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline turbo_fred

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 109
  • Karma: +0/-10
  • Geslacht: Man
  • Vive-le-sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 Alpine Coupe 1978, 5 Alpine 1978, 5 Alpine 1976, 5 Alpine Turbo, 5 Turbo Cevennes en 5 GT Turbo.
  • Lidnummer: 5
Rembekrachtiger 5 Alpine vernieuwen ?
« Gepost op: 12 januari, 2014, 12:28:31 pm »
Bij mijn 5 Alpine Coupe gaat bij flink boenderen en nogal wat remmen, zoals bij een Rally van de CRS, het rempedaal iets lager staan. Het pedaal komt dan niet helemaal meer terug/omhoog. Hij blijft wel perfect remmen. Dacht zelf dat de remkrachtiger wat is gaan lekken. Denk aan hem te vervangen.   
Een 5 Alpine en een MCV, je blijft er in rijden.
Verzamelaar van Renault miniaturen.
Bestuurslid ACMA North Europe, d Renault miniaturenclub.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7562
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Rembekrachtiger 5 Alpine vernieuwen ?
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari, 2014, 12:44:09 pm »
Dit kan inderdaad door de rembekrachtiger veroorzaakt worden (heeft niets met lekken te maken overigens). Je kan dit heel eenvoudig testen door een stukje te rijden met de vacum slang los. hou er dan wel rekening mee dat je dan geen bekrachtiging hebt, dus hard trappen. Komt het pedaal dan wel terug dan zit het inderdaad in de bekrachtiger, blijft het probleem dan kan het in de retourveer zitten die niet helemaal fris meer is of er komt een cilinder niet goed terug. Dat kan de HRC zijn maar ook een cilinder van 1 v/d remklauwen.

Offline turbo_fred

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 109
  • Karma: +0/-10
  • Geslacht: Man
  • Vive-le-sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 Alpine Coupe 1978, 5 Alpine 1978, 5 Alpine 1976, 5 Alpine Turbo, 5 Turbo Cevennes en 5 GT Turbo.
  • Lidnummer: 5
Re: Rembekrachtiger 5 Alpine vernieuwen ?
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari, 2014, 13:05:35 pm »
Dit kan inderdaad door de rembekrachtiger veroorzaakt worden (heeft niets met lekken te maken overigens). Je kan dit heel eenvoudig testen door een stukje te rijden met de vacum slang los. hou er dan wel rekening mee dat je dan geen bekrachtiging hebt, dus hard trappen. Komt het pedaal dan wel terug dan zit het inderdaad in de bekrachtiger, blijft het probleem dan kan het in de retourveer zitten die niet helemaal fris meer is of er komt een cilinder niet goed terug. Dat kan de HRC zijn maar ook een cilinder van 1 v/d remklauwen.

Dat heb ik al uitgetest, dan heeft hij het niet.

Het is er alleen wanneer "de boel" lekker is opgewarmd.

Overigens zijn de remklauwen achter helemaal nieuw en de hoodremcilinder ook.
Kan nog wel even kijken of de voorste remklauwen lekker vrij lopen, maar daar zit het denk ik niet in.

Over het harde trappen: het blijft een oud remsysteen, dus je moet altijd hard trappen ! ;D
Een 5 Alpine en een MCV, je blijft er in rijden.
Verzamelaar van Renault miniaturen.
Bestuurslid ACMA North Europe, d Renault miniaturenclub.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7562
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Rembekrachtiger 5 Alpine vernieuwen ?
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari, 2014, 13:19:12 pm »
Dan zou ik het toch zoeken in de remcilinders Fred, door het warm worden gaat er dus toch iets moeilijk lopen.
Hoe heb je ontlucht trouwens? Mijn ervaring met de 5 ATC (de HT-74-KB  ;)) is dat deze heel direct remt en hard trappen niet nodig is (als je hard trapt blokkeert die gelijk). Volgens mij verschilt het remsysteem van een atmosferische coupe niet van de turbo coupe. Het remsysteem zelf is wellicht oud maar de manier waarop deze werkt is nog steeds vergelijkbaar met een hedendaagse auto. Rembekrachtiging + HRC werkt nog steeds hetzelfde, de grootste verschillen zijn het niet kruislings gescheiden zijn van het remsysteem en uiteraard het ontbreken van een abs-blok/kleppenhuis (gelukkig) ;)

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5365
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Rembekrachtiger 5 Alpine vernieuwen ?
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari, 2014, 13:50:49 pm »
Hoe oud zijn je remslangen ?  Het heeft er misschien niets mee te maken maar in het verleden kwam het wel eens voor dat een remslang vanbinnen opgezwollen is en na het remmen kan de verplaatste remvloeistof dan niet terug naar het potje op de HRC.
Als bovenstaande gebeurt moet je ook een verbrande/zwaar lopende rem hebben.

Offline turbo_fred

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 109
  • Karma: +0/-10
  • Geslacht: Man
  • Vive-le-sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 Alpine Coupe 1978, 5 Alpine 1978, 5 Alpine 1976, 5 Alpine Turbo, 5 Turbo Cevennes en 5 GT Turbo.
  • Lidnummer: 5
Re: Rembekrachtiger 5 Alpine vernieuwen ?
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari, 2014, 16:05:57 pm »
Hoe oud zijn je remslangen ?  Het heeft er misschien niets mee te maken maar in het verleden kwam het wel eens voor dat een remslang vanbinnen opgezwollen is en na het remmen kan de verplaatste remvloeistof dan niet terug naar het potje op de HRC.
Als bovenstaande gebeurt moet je ook een verbrande/zwaar lopende rem hebben.

Remslangen zijn van racekwaliteit: gevlochten RVS buitenmantel met teflon binnenkant. Onverwoestbaar.

Heb geen verbrande/zwaar lopende rem(men).
Een 5 Alpine en een MCV, je blijft er in rijden.
Verzamelaar van Renault miniaturen.
Bestuurslid ACMA North Europe, d Renault miniaturenclub.