Auteur Topic: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk  (gelezen 965 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martijn_B

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 448
  • Karma: +2/-0
  • Geslacht: Man
  • Clio 2.0 16v 172 RS
    • Bekijk profiel
    • Wax On Detailing Products
  • Clubauto(s): Renault Clio 172 RS
Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Gepost op: november 25, 2010, 20:29:24 pm »

Getest door: Fastcar Magazine UK
Vrij vertaald door: Martijn_b

Beperkt het originele lucht filtersysteem het vermogen op de Renault Clio 2.0 16v 172? We zullen het zien! Deze keer vergelijken we geheel open luchtfilters, vervangingsfilters in originele behuizing en geheel nieuwe intake systemen met elkaar!


///De testauto////
De gebruikte auto voor deze test is een Renault Clio 2.0 16v RS, gemaakt in 2000. De auto is altijd netjes onderhouden en heeft een km stand van 112.000 km. Al met al een nette wagen en zo fit als een hoentje!



///Origineel Renault filter - €18///
In complete standaard uitvoering presteerde het 2.0 liter 16v blok een gezonde 173.2pk en 195.4nm koppel. Zoals je kunt verwachten was het intake geluid stil, braaf en nja… erg standaard!
Het rijden: Eenmaal op de weg klinkt de auto als een standaard Clio 172 – braaf bij lage toeren en een beschaafde ‘brul’ op de hogere toeren tot de begrenzer. De auto voelt goed aan door het gehele toerengebied en verliest geen (merkbare) kracht zodra de begrenzer in zicht komt.
Het OEM (Original Equipment Manufacture) filter is een betrekkelijk simpel en goedkoop papieren filter dat zijn werk prima doet. De standaard luchtfilterbehuizing ziet er niet beperkend uit en geeft juist de indruk dat de Renault ontwerpers goed hebben nagedacht over het design voor maximale prestatie.
Het originele papieren filter dient bij elke beurt vervangen te worden door een nieuw exemplaar, reinigen en daarna hergebruiken is niet mogelijk. Mocht je de auto du slang in je bezit hebben, gaat dit op ten duur geld kosten.

PLUS: Goedkoop in aanschaf, stil en braaf
MIN: Niet te reinigen, stil en braaf…


///Pipercross performance vervangingsfilter - €40///
Met het Pipercross filter gemonteerd in de standaard Renault Clio luchtfilterbehuizing zijn we klaar voor een nieuwe run op de testbank. Het vermogen steeg: 174.6 pk (+1.4) en 196.7nm Koppel (+1.3)



Het rijden: Eerlijk gezegd voelde de auto exact het zelfde als de run hiervoor met het originele luchtfilter, we zouden liegen als we zouden zeggen dat het niet zo was! De powerband qua koppel voelde nog steeds breed aan en de Clio’s 174.6 paarden stampten aan één stuk door tot de begrenzer.

De leden op Cliosport.net adviseren een performance filter te plaatsen in de standaard behuizing. Dit zorgt voor een kleine vermogenswinst, maar belangrijker: het filter is te reinigen en bijna onbeperkt opnieuw te gebruiken na elke servicebeurt en dat is voordelig “in the long run”.
PLUS: Prima prijs, te reinigen, levert goed vermogen/koppel, stil
MIN: Stil…


///Powertec induction kit - €120///
Inductiekits bestaan uit een rond en open ‘cone-filter’, bevestigd aan een dikke losse slang welke direct naar de air-intake gaat. Het is dé manier om zoveel mogelijk lucht aan te kunnen zuigen. Nadeel is dat als het filter te dicht in de buurt van het motorblok komt er warme lucht  aangezogen wordt met als resultaat juist vermogensverlies in plaats van winst. De Powertec kit in deze test heeft zo’n groot open filter. Alles zit redelijk krap onder de motorkap van de 2.0 RS waardoor warme lucht aanzuigen onvermijdelijk lijkt.
Het aanzuig geluid is geweldig, maar op de testbank zijn de resultaten teleurstellend: 171.4 pk (-1.8) en 193nm koppel (-2.4).

Het rijden: Tijdens het rijden met de Clio valt het absurde inlaat geluid direct op! Gevoelsmatig heeft de auto meer vermogen, maar dit zal komen door het harde inlaatgeluid tijdens accelereren. De kit kost flink geld en je behaalt eigenlijk alleen vermogensverlies, maar verslavend werkt het wel…



De vermogensafgifte was niet bepaald vloeiend met deze inductiekit. De reden lijkt te zijn dat de ontwerpers van Renault Sport simpelweg een fantastisch stukje werk hebben geleverd met het design van het originele inlaattraject. Het OEM luchtfilterhuis speelt een grote rol in hoe de 2.0 liter 16v zijn pk en koppel op de weg brengt.
 
///Heat soak///
Heat Soak is een term die gebruikt wordt als externe factoren invloed hebben op de temperatuur van een (onder)deel. Bij de Clio RS betekend dit dat het motorblok steeds warmer wordt naarmate er langer gereden wordt. De temperatuur van het blok heeft invloed op de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de aangezogen lucht. Hoe warmer de lucht des te minder zuurstof er in de lucht zit, en dit is een slecht effect. Meer zuurstof betekend de mogelijkheid tot het verbranden van meer benzine, resulterend in meer vermogen.

PLUS: Luid, uit te wassen
MIN: Vermogensverlies, luid…


///Pipercross Viper induction kit - €225///

De Pipercross Viper kit is vergelijkbaar met het Powertec system, met 1 groot verschil: Er zit een carbon behuizing om het filter heen waardoor warme lucht wordt afgestoten, en koude lucht aan de kopsekant aangezogen kan worden. Eventueel kan er een slang aangesloten worden met één uiteinde op het filter, en de andere op een plaats waar veel koude lucht aangevoerd wordt (achter de mistlamp bijvoorbeeld). De kit is al jaren lang een bestseller, ondanks de flinke prijs van ruim €200.
Het resultaat op de dynojet is jammer genoeg teleurstellend, 172pk (-1.2) en maximaal koppel van 193nm (-2.4).



Tijdens het rijden: Exact vergelijkbaar met het Pipercross performance filter in de standaard luchtfilterbehuizing: redelijk stil. De behuizing gaat heat soak tegen waardoor de vermogensafgifte wel constant is, maar niet hoger dan normaal.

Opnieuw bewijzen de ontwerpers bij Renault Sport verstand te hebben van zaken; de setup werkt beter dan dit €225 euro kostende alternatief. Eventueel kan deze set-up van Pipercross wel een waardevolle aanwinst zijn in combinatie met een set 426 Fast Road cams van Catcams, ECU re-map en open uitlaatsysteem zonder catalysator.

PLUS: Beschermend tegen heat soak, uit te wassen
MIN: Geen vermogenswinst, prijs


///Uiteindelijk///
Sommige auto’s reageren extreem goed op een inductie kit, terwijl andere dit niet doen. De Renault Clio 172 Sport heeft een briljante originele luchtfilterbehuizing waarbij geen winst meer te behalen valt. Voorheen heeft Fastcar luchtfilters getest op verschillende andere auto’s: Een Saxo VTS behaalde 10pk winst, en een Honda Civic Type R zelfs 15pk!


« Laatst bewerkt op: november 26, 2010, 13:58:42 pm door Maarten-Jan Mulder »
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2010, 08:18:41 am »
Ik heb hem even onder de RS geparkeerd ipv williams/16V  ;)

Leuk stukje Martijn en dank voor de vertaling  :)

Offline Patrick RS

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 571
  • Karma: +4/-2
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane III RS 275 Trophy
  • Lidnummer: 139
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2010, 12:19:07 pm »
leuke test.

Als het echt allemaal klopt dan heb ik 2 jaar rond gereden met minder vermogen. Ik had de carbon pipercross viperkit . Echter maakte deze echt wel een lekker geluid.



Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #3 Gepost op: november 26, 2010, 12:50:56 pm »
Het oor wil ook wat  ;D

Offline Martijn_B

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 448
  • Karma: +2/-0
  • Geslacht: Man
  • Clio 2.0 16v 172 RS
    • Bekijk profiel
    • Wax On Detailing Products
  • Clubauto(s): Renault Clio 172 RS
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2010, 13:22:23 pm »
Yes bedankt heren, ik vond het wel leuk om hem te vertalen en hier op het forum wat content te plaatsen (dan wel in het verkeerde deel) :)


Het schijnt te zijn dat een kit zoals de Pipercross Viper alleen rendabel is bij andere nokkenassen (426 fast road van Cat Cams), volledig uitlaatsysteem in minimaal 2" met de-cat en ECU re-map. Maar zelfs dan scheelt het nog maar weinig vermogen tov de originele behuizing.


MJ, kan jij dit plaatje onderaan nog even toevoegen svp?

[done]
« Laatst bewerkt op: november 26, 2010, 13:58:18 pm door Maarten-Jan Mulder »
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

Offline Dimitri RS

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1291
  • Karma: +10/-8
  • Geslacht: Man
  • Team HD Ready
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio II RS ph1, Clio I 16v PhII
  • Lidnummer: 14
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2010, 16:04:08 pm »
 :-X

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2010, 00:44:17 am »
Say it out loud Dimitri...

Offline Martijn_B

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 448
  • Karma: +2/-0
  • Geslacht: Man
  • Clio 2.0 16v 172 RS
    • Bekijk profiel
    • Wax On Detailing Products
  • Clubauto(s): Renault Clio 172 RS
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2010, 01:04:27 am »
Ik ken Dimitri nu een héél klein beetje...en ik denk dat zijn smiley staat voor:

"Zie je nou wel, nothing beats Original Equipment Manufacturer!"

Kom ik in de buurt, Dimitri?  ;)
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

Offline Patrick RS

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 571
  • Karma: +4/-2
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane III RS 275 Trophy
  • Lidnummer: 139
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2010, 19:12:38 pm »
Ik ken Dimitri nu een héél klein beetje...en ik denk dat zijn smiley staat voor:

"Zie je nou wel, nothing beats Original Equipment Manufacturer!"

Kom ik in de buurt, Dimitri?  ;)

ik denk het wel  ;D

Offline Dimitri RS

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1291
  • Karma: +10/-8
  • Geslacht: Man
  • Team HD Ready
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio II RS ph1, Clio I 16v PhII
  • Lidnummer: 14
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2010, 17:52:08 pm »
 :P
jep van dat luchtfilter wist ik het toevallig.
andere zaken zijn zeker aan te rijden voor verbetering

Offline nagel

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 168
  • Karma: +2/-1
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault Megane R26.R
K& N vervangingsfilter
« Reactie #10 Gepost op: december 07, 2010, 11:37:49 am »
Ik had destijds in mijn Clio RS (de "Jaune Sirius") een K& N vervangingsfilter. Net zoals het standaard papieren filter een paneelfilter. Jammer dat dit filter ook niet is meegenpomen in de test. Het vermogen zal zeker niet minder geweest zijn, eerder net zoals bij het Pipercross filter, een kleine vermeerdering. Het voordeel is, dit filter gaat "eeuwig" mee. Even schoon maken met het meegeleverde reinigingsmiddel van K& N en het kan  zo weer 20.000 km mee.
Ger
Renault Megane R26.R, Mercedes A 250 Sport

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #11 Gepost op: december 07, 2010, 12:39:56 pm »
Bij het plaatje van het pipercross filter staat in elk geval gewoon een Green vervangings filter. Dus dat is vast een "gerelabeld" green filter. Gezien green alleen in prijs onderdoet (in positieve zin  ;)) voor K&N zullen de resultaten van een K&N vast en zeker vrijwel hetzelfde zijn  :)

Offline Christiaan

  • Forum Lid
  • ***
  • Berichten: 125
  • Karma: +1/-1
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane RS F1 Team
Re: Fastcar Magazine Luchtfiltertest Clio 2.0 16v 172pk
« Reactie #12 Gepost op: december 09, 2010, 20:17:46 pm »
Ik kende de test al en die bewijst maar weer eens dat ik de goede keuze gemaakt heb met m`n green inlegfilter ;D :P