Auteur Topic: Renault Laguna 1 phase 2  (gelezen 5475 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7562
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart, 2014, 18:47:08 pm »
De gecastreerde 5 cilinder (de Volvo motor dus, niet de F4R) heeft 5x108, de V6 inderdaad normaal gesproken ook bij mijn weten! Dus hoe jouw V6 aan 4x100 komt? Wellicht dat er nog verschil zit in de V6 variant (dus de PRV V6 24V of de latere peugeot V6 die ook in de laguna gebruikt is. Die peugeot V6 is overigens net zo lui wat dat betreft.).
« Laatst bewerkt op: 15 maart, 2014, 18:48:47 pm door Maarten-Jan Mulder »

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5365
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart, 2014, 19:17:46 pm »
Op marktplaats staan twee Laguna I's met V6 motor te koop, beide met 5 gaats velgen !?    Vreemd verhaal, dan zou bij alle 4 de wielen de naven veranderd moeten zijn !?

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 464
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart, 2014, 19:31:43 pm »
Heb alle naafkappen eraf gehaald en 2 wielen er compleet af, is rondom steek 4x100. Net het reservewiel ook eens 'uitgegraven' is ook 4x100...
Vraag me af of dat wel origineel is, en of dat wel sterk genoeg is als iemand het verandert zou hebben? lulligste is dat ik nog 2 sets velgen heb liggen steek 5x108 die er mooi onder konden  >:(

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7562
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart, 2014, 20:10:31 pm »
@Marcel, exact, dan zouden alle naven vervangen moeten zijn. Erg raar dit...

Wat voor bak heb je eronder dan, wel een PK1? Als je een PK1 hebt zou ik me verder niet druk maken of het wel sterk genoeg is, een 1.9 dci heeft ook 4x100 en die heeft meer koppel als de V6 en dezelfde bak+steekassen (PK1).

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 464
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart, 2014, 20:30:25 pm »
Bak zou ik zo niet weten kan het wel nakijken natuurlijk, maar is de wel originele v6 bak dacht ik (met kabels i.pv schakelstang)
Verschil tussen 4x100 en 5x108 is wel veel, steek 4x100 is ook nog eens M12, en 5x108 M14 dus dat scheelt dubbel op  :(
En de V6 is toch altijd origineel steek 5x108 geleverd dacht ik...

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7562
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart, 2014, 20:33:50 pm »
Als die met kabels is dan hoef je niet te kijken, dan is het een PK1  :)
(alle andere bakken zijn met stangen in de lag I).

Ben ik met je eens, bij mijn weten is een V6 nooit op 4x100 geleverd, als je daar mooie velgen voor hebt is het dan inderdaad wel balen! Over de sterkte zou ik me niet druk maken, rij al 60.000 km. met 310 Nm op de voorwielen rond  ;)

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5365
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart, 2014, 09:01:34 am »
Welk motortype zit er in je laguna ?

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 464
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart, 2014, 09:34:32 am »
Het is de latere Renault-PSA V6 24v, dacht motorcode L7X, de 3 cijfers erna weet ik zo niet...

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5365
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #23 Gepost op: 16 maart, 2014, 14:31:12 pm »
Korte tijd is de Laguna I eerst geleverd met een Z7X motor en daar zou ik me voor kunnen stellen dat er 4 gaats wielen onder zitten.

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 464
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #24 Gepost op: 16 maart, 2014, 20:21:42 pm »
Dat is dan de 12 kleps PRV v6, toch?
Heb op internet eens gezocht en staan meerdere afbeeldingen op van een Laguna V6 met precies dezelfde (4-gaats)velgen, in de velgen staat bj. 2000, en het reservewiel is ook, compleet met band, van 2000. Begin te geloven dat de v6 origineel met steek 4x100 geleverd is  ???

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7562
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart, 2014, 10:53:49 am »
Voor zover ik weet is de PRV 24V V6 tot juni 98 geleverd (de Z motor), vanaf dat moment is de L7X geleverd, die een normale V6 blokhoek heeft. Je kan het ook aan het vermogen herkennen, de Z heeft 190 pk, de L heeft 204 pk. De L is ook gebruikt in de Clio V6, dat is dus geen PRV motor. Wat wel een voordeel is aan de PRV motor, ze zijn zeer geschikt voor drukvulling en dan kun je er wel serieus vermogen uit krijgen (400 tot 600 pk, zie Venturi). Dan zal 1 v/d 2 5x108 en de andere 4x100? Als je zelfs je reserviewiel 4x100 is...

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 464
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #26 Gepost op: 17 maart, 2014, 17:15:42 pm »
Voor zover ik weet is de PRV V6 nooit als 24v geleverd maar alleen als 12v met 167 pk, en de PSA V6 daarna gekomen met 24v met 194 pk, en later een keer wat verandert zodat deze 204 Pk leverde...

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7562
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #27 Gepost op: 18 maart, 2014, 07:26:56 am »
Dat dacht ik ook, in het werkplaatsboek staat het echter anders. De PRV V6 24V is ook gebruikt in een paar citroens en peugeots, wist ik ook niet. (was altijd in de veronderstelling dat de PRV er alleen als 12V was).

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 464
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #28 Gepost op: 18 maart, 2014, 22:14:44 pm »
Ok weer wat geleerd dan  :)
Ben nu van plan er misschien een 2.0 16v RXI bij te kopen voor het interieur en wielnaven voor steek 5x108, maar dan het liefst wit dat is de V6 namelijk ook  :-\
De achterklep en 1 voorscherm zijn namelijk erg gedeukt, dus dan zou ik wel van alles over kunnen zetten, alleen een witte 2.0 16v RXI zal wel moeilijk te vinden zijn...

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7562
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 phase 2
« Reactie #29 Gepost op: 19 maart, 2014, 07:33:08 am »
De RXI is de F4R, die heeft 4x100. Je moet zoeken naar een 2.0S 16V, dat is de volvo motor met 5x108  :)