Elektrische waterpompje

Gestart door 16valves, 15 november, 2014, 19:49:02 PM

Roald

Het zal vast wel kunnen met die -60 veren alleen doen je schokdempers dan geen bal meer  :(
Kortom je stuur zal willen gaan dansen op elke hobbel en bobbel in de weg.
Anything worth doing is worth doing right

Marcel

Je gaat met originele dempers en zulke veren heel snel op je bump stops over de weg stuiteren denk ik.
Het is te proberen natuurlijk.
De originele dempers zijn trouwens niet voor een verlaging van 60 mm ontworpen,  gele koni's bv hebben een kortere zuiger stang waardoor verlagen minder snel een probleem wordt.

Maarten-Jan Mulder

ff heel simpel, ik neem aan dat je het verschil hebt gezien tussen de 16V veerpoten en de 1.4 veerpoten?
Zou hoe dan ook niet terug gaan de 1.4 veerpoten, al is het alleen maar vanwege het verschil in wegligging.

Daar op toegevoegd, met de -60 op origineel kom je op dezelde hoogte als je nu zit.
16V is -30 t.o.v. normale 19's, dus 16V met -30 veren is -60 verlaging t.o.v. origineel 1.4.

16valves

Bedankt voor de reacties. Heb alleen het idee dat de 16v schokdempers met verlagingsveren niet zo heel veel verlagen t.o.v. de originele 1.4 veren en schokdempers. Misschien omdat de 16v een zwaarder motorblok heeft? Of dat de verlagingsveren op de 16v schokdempers ook minder verlagen dan 30 mm t.o.v. de originele veren.
Maar 60mm verlagingsveren met originele schokdempers is dus ook niet slim.
Heb ook wel eens gezien dat ze de onderste schaal waar de veer in ligt los slijpen en een paar cm lager op de schokdemper weer vastlassen, maar vraag me af of de olie in de schokdemper daar wel tegen kan..

Maarten-Jan Mulder

Lekker uit kijken naar een andere set verlaginsveren, zou niet beginnen aan rare "oplossingen".
Wat is je hoogte nu van bovenaknt wielkast rand tot aan de grond? Dan meet ik ook even, ik heb 16V met -25 mm veren, als die van jou hoger is dan verlagen ze geen -30.

16valves

bedankt voor de reactie Maarten Jan, en nee dat losslijpen en weer vastlassen lijkt me ook niet alles. Alleen kortere schokdempers en verlagingsveren telt wel weer erg door (wil er ook niet echt veel geld aan kwijt :P) zal morgen even meten hoe hoog de auto nu is.

Maarten-Jan Mulder

haha nee dat snap ik, ik heb overigens wel gele koni maar die zijn echt niet korter als originele veerpoten.
De demper zelf kan wel tot -50 mm verlaging volgens het boekje.

16valves

Weet zo ook niet waar je verkorte veerpoten voor een 19 zou kunnen kopen, maar word ook al gauw te duur. Dan zou ik dus nog voor 50 mm verlagingsveren kunnen kijken op de 16v schokdempers.
Heb net even gemeten en hoogte vanaf de grond tot het voorscherm is ongeveer 60 cm.

Maarten-Jan Mulder

Dan heb je -25 mm verlagings veren, bij mij ook exact 60 cm. (Door het hart v/d velg gemeten naar bovenkant voorscherm).
Dus je zou idd kunnen kijken naar -35 of -45 of -50 op de 16V dempers en dan gewoon kijken hoe lang het goed gaat.
Let wel op dat bij -30 je draagarm al horizontaal staat, dus ga je verder dan staat je draagarm omhoog en krijg je bump steer.
Dat is ook de reden dat ik -25 heb. Uiteraard staat lager optisch wel mooier maar je wegligging wordt niet beter als je niet aan je draagarmen doet
(b.v. draagarm bevestiging op subframe verhogen zodat draagarm niet meer omhoog wijst).

16valves

Ok, gaat mij meer om optisch als om super goede wegligging, maar moet natuurlijk ook niet beroerder worden. Zal wellicht beter zijn dan origineel van een 19 1.4 denk ik. Dus dan maar eens kijken naar een beetje betaalbare -45 of -50 verlagingsveren.
Nog even een vraagje over de achteras; torsie as verlagen van de 19 16v heb ik al eerder gedaan, maar de 1.4 heeft maar 1 enkele torsie as, waar de 16v er 2 heeft die gekoppeld zijn. Gaat het verlagen dan anders, of blijft dat wel hetzelfde idee? Of is het slimmer een keer een 19 16v of megane coupe achteras op te zoeken en die eronder te monteren, omdat die wellicht stugger is en beter in hoogte te stellen dan 1 enkele torsieas?

Maarten-Jan Mulder

Met 16V poten heb je sowieso al veel betere wegligging als origineel, bump steer is wel enigzings vervelend maar wel mee te leven.
Achteras verlagen is het zelfde principe idd, je mist alleen stabilisator staaf dus de auto zal meer hellen in bochten.
Andere achteras brengt stuk betere wegligging, alleen al vanwege de stabilisatie, dus idd zoeken naar 16V achteras of de 1800 8v, die heeft dezelfde als 16V of megane coupe, heb je gelijk meer spoor breedte.

16valves

Ok, duidelijk. Dan eens kijken voor een setje 50mm verlagingsveren en een achteras van een Renault megane. De 2.0 16v coupe heeft schijfremmen achter, de 2.0 8v coupe trommels dacht ik? Heb nu ook trommelremmen, zou dat nog wat uitmaken wat dan het makkelijkste/slimste is om voor te gaan?
Is natuurlijk ook een beetje wat ik het makkelijkste kan vinden  ;)

Maarten-Jan Mulder

Trommel is het makkelijkste, remdruk verdeler voor schijven is anders dus als je achteras met schijven neemt ook de remdruk verdeler erbij nemen. Daarnaast kan de HRC te klein worden als je voor schijven gaat.
(voor het remmen zelf maakt het weinig uit, trommels remmen beter als schijven zo lang ze niet te warm zijn, dat is ook gelijk de verklaring waarom ze nooit voor toegepast worden, trommels voeren warmte veel minder goed af. Achter geen probleem gezien achter alleen gebruikt wordt voor stabiliteit en het grootste deel van de remkracht van voor komt).

16valves

Nu nog even een megane achteras met trommelremmen vinden  :)
Is een Megane scenic achteras trouwens hetzelfde als die van een hatchback/coupe van dat bouwjaar?

Maarten-Jan Mulder