Auteur Topic: John's Renault 8  (gelezen 15818 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Redacteur AM

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 279
  • Karma: +9/-0
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Lidnummer: 111
Re: John's Renault 8
« Reactie #195 Gepost op: 26 mei, 2020, 06:57:31 am »
Mooie bekabeling John, beter dan origineel. dat gaat weer een jaar of vijftig mee!

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7720
  • Karma: +49/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
Re: John's Renault 8
« Reactie #196 Gepost op: 26 mei, 2020, 08:00:48 am »
Heel netjes opgelost zo, je kan zien dat de oude bekabeling ook serieus te lijden heeft gehad!

Offline Willeon de Zoete

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 519
  • Karma: +4/-5
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GT turbo '85 '87 en '89
  • Lidnummer: 40
Re: John's Renault 8
« Reactie #197 Gepost op: 26 mei, 2020, 11:11:30 am »
Dat was ook wel nodig!
Netjes John!

En beterschap!
-Renault 5 GT turbo verslaafd-

Offline RikRace

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 344
  • Karma: +1/-1
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio IV R.S.
  • Lidnummer: 45
Re: John's Renault 8
« Reactie #198 Gepost op: 28 mei, 2020, 23:43:09 pm »
Keurig!!!
<>RenaultSport<>

Offline John

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1544
  • Karma: +14/-2
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
    • Gordini fan
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
Re: John's Renault 8
« Reactie #199 Gepost op: 23 juli, 2020, 22:20:54 pm »
Afgelopen zondag met een vriend (ook met een oldtimer) door de omgeving gereden op zoek naar leuke foto locaties. Wat gevonden en dus foto's gemaakt.




















Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5462
  • Karma: +36/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
Re: John's Renault 8
« Reactie #200 Gepost op: 24 juli, 2020, 06:28:55 am »
Mooie foto's, zeker de bewerkte foto's, alsof de dag dat de 8 nieuw was.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7720
  • Karma: +49/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
Re: John's Renault 8
« Reactie #201 Gepost op: 27 juli, 2020, 08:06:26 am »
Hele leuke foto's John  /worship

Offline John

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1544
  • Karma: +14/-2
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
    • Gordini fan
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
Re: John's Renault 8
« Reactie #202 Gepost op: 27 juli, 2020, 14:49:55 pm »
Dank u.  :)

Offline Martijn106

  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 75
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane II RS Trophy / 106 Rallye
Re: John's Renault 8
« Reactie #203 Gepost op: 03 augustus, 2020, 17:19:02 pm »
Leuke foto's John! Vind het nog steeds een erg leuke 8

Offline John

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1544
  • Karma: +14/-2
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
    • Gordini fan
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
Re: John's Renault 8
« Reactie #204 Gepost op: 05 augustus, 2020, 01:24:56 am »
Dank je Martijn.

Offline John

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1544
  • Karma: +14/-2
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
    • Gordini fan
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
Re: John's Renault 8
« Reactie #205 Gepost op: 15 mei, 2021, 12:19:38 pm »
Ergens in juli 2020 dacht ik bij mezelf, laat ik de ontsteking eens afstellen. Dus contactpuntafstand en ontstekingsgtijdstip. Tja, een mens moet toch wat te doen hebben in corona tijd.  ;D Helaas kwam ik er tijdens de club rit van 2020 achter dat de auto enorm inhield en schokkerig reed. Nadenkend over het probleem kwam uiteraard de ontsteking in beeld. Onderweg de auto een paar keer langs de kant gezet en met het boordgereedschap de ontsteking op gehoor afgesteld. Na dit voor de derde keer gedaan te hebben leek het inhouden een stuk minder te zijn. In het weekend na deze rit maar eens op zoek gegaan naar het probleem. In een eerder geplaatst verhaal over de restauratie van mijn Renault 8 heb ik verteld dat er een motor van een Volvo 340 uit 1986 in deze auto ligt. Wel gekoppeld aan de versnellingsbak van de R8. En hierin schuilt gelijk het probleem. De ontsteking afstelling van een Volvo 340 lees je af via een gat in het koppelingshuis op het vliegwiel. De versnellingsbak van een R8 heeft geen gat in het koppelingshuis omdat hier de ontstekingsafstelling afgelezen wordt op de krukaspoelie en distributiedeksel aan de achterzijde van de motor. Omdat de motor van de Volvo 340 gedraaid achterin de R8 ligt moet je de ontsteking dus afstellen bij die krukaspoelie aan de achterzijde. Degene die het Volvo blok heeft ingebouwd heeft op de poelie en het distributiedeksel BDP merktekens aangebracht. Ik ben er met het afstellen van de ontsteking vanuit gegaan dat deze merktekens goed geplaatst zijn. Maar achteraf blijkt dit niet zo te zijn. Met een micrometer door het bougiegat van de eerste cilinder heb ik opnieuw het BDP bepaalt. Dit scheelde best een stukje met het oude BDP merkteken. Met het nieuw aangebrachte merkteken heb ik de ontsteking op tijd gezet met een stroboscooplamp die je op voorontsteking kan instellen, 6 graden in dit geval. Maar eerst heb ik gecontroleerd hoeveel voorontsteking hij nu had door het verkeerd bepaalde BDP merkteken. Dit bleek 26 graden voorontsteking te zijn, niet zo vreemd dat de motor zo erg inhield. Tijdens een kort proefritje bleek het inhouden verholpen te zijn.




Offline John

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1544
  • Karma: +14/-2
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
    • Gordini fan
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
Re: John's Renault 8
« Reactie #206 Gepost op: 15 mei, 2021, 12:53:59 pm »
In maart 2021 werd mijn broer 60 jaar. Maar vanwege corona regels kon zijn verjaardag niet op de gebruikelijke manier gevierd worden. Dus hadden zijn vrouw en dochter iets anders bedacht, een drive-in verjaardag. Op de geplande dag was het lekker weer dus de stofhoes van de R8 afgehaald en voor het eerste ritje van 2021 naar het huis van mijn broer gereden. Was erg leuk en ik kreeg van de familie ook leuke reacties op mijn auto. Toen ik de auto die middag terug zette in de garage viel het me op dat de motorkap niet goed dicht wilde en deze ook behoorlijk los lag. Aan de binnenzijde zit een slotplaat met een pen erin die in het slot valt welke op het achterpaneel van de auto gemonteerd zit. Deze slotplaat zit met drie laspunten vast aan de motorkap. Nu bleek dat twee van de drie laspunten los gekomen waren in het verleden. Iemand heeft dat "handig" opgelost door onder het Renault embleem een gat door en door te boren en met een schroef met verzonken kop en moertje de slotplaat vast te zetten. De twee losgekomen lassen waren met een soort stopverf afgedekt. De kop van de schroef is uiteindelijk door het gat naar binnen getrokken. Doordat het embleem boven op die schroefkop zat was het mij niet eerder opgevallen. Maar nu had ik een probleem, hoe ga ik dit oplossen? Nou ja, er is maar één manier en dat is repareren en spuiten. Dus motorkap gedemonteerd en naar de plaatwerker/spuiter gebracht. Eerst heeft hij de kleur bepaald aangezien het geen originele Renault kleur is. Daarna de slotplaat opnieuw vast gelast en het geboorde gaatje dicht gelast. Motorkap vervolgens strak gemaakt en gespoten. Embleem weer op zijn plek en met mij samen de motorkap weer gemonteerd. Echt mooi werk heeft hij geleverd en de kleur klopt ook precies. Trouwens, de mooie oude en originele "Pieces d'Orgine" sticker die aan de binnenzijde van de motorkap zit is behouden gebleven ondanks dat de motorkap aan de binnenzijde ook opnieuw gespoten is.  /worship











« Laatst bewerkt op: 15 mei, 2021, 20:12:27 pm door John »

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5462
  • Karma: +36/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
Re: John's Renault 8
« Reactie #207 Gepost op: 15 mei, 2021, 13:16:34 pm »
26 graden voor ontsteking.....dat is wel erg veel   :o
Logisch dat de motor dan niet zo lekker draait.
Goed bedacht om het ontstekingsprobleem zo op te lossen.

Offline John

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1544
  • Karma: +14/-2
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
    • Gordini fan
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
Re: John's Renault 8
« Reactie #208 Gepost op: 15 mei, 2021, 16:05:33 pm »
 ;D  Dank u.

Offline John

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1544
  • Karma: +14/-2
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
    • Gordini fan
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
Re: John's Renault 8
« Reactie #209 Gepost op: 15 mei, 2021, 17:07:20 pm »
Sinds 01-01-2021 hoeft de R8 niet meer APK gekeurd te worden, hij is nu 52 jaar oud. Maar tijdens mijn vakantie aug/sept gaat ie toch weer even de brug op voor wat onderhoud en dan loop ik gelijk het een en ander na. Met een oldtimer ben je tenslotte nooit klaar.  :)
« Laatst bewerkt op: 15 mei, 2021, 20:10:36 pm door John »