Auteur Topic: Clio 3 RS Remmerij  (gelezen 1146 keer)

Offline Michael Verheijen

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • CRS
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio 3 RS
  • Lidnummer: 141
Clio 3 RS Remmerij
« Gepost op: januari 30, 2016, 20:44:17 pm »
De laatste tijd heb ik last van geblokkeerde remmen tijdens het opstarten ’s ochtends vroeg. Om weg te kunnen rijden heb ik een flinke dosis gas nodig gepaard met een beetje gespeel met de koppeling. Als de remmen dat weer vrij komen hoor je een harde knal die je op een behoorlijke afstand nog kan horen. In het begin hoor je dan nog het een en ander aanlopen maar naar verloop van tijd gaat dat wel weg/wordt het minder.
Maar goed, ik vond het toch wel vreemd dat het dus in een keer zo heftig was dat ik maar even naar m’n ‘mannetje’ ben gestapt met de vraag of hij kon kijken hoe het zat. Dus zo geschiedde. Wat bleek: aan de voorkant waren de blokken op, bijna staal op staal, dus die zijn aan vervanging toe.
Aan de achterkant was het de remcilinder die voor de knal zorgde: deze zat namelijk redelijk vast. Het wiel moet in principe vrij kunnen draaien aan alle kanten en (met name linksachter) deed hij dat niet. Dus de conclusie: maandag ga ik terug voor nieuwe blokken aan de voorkant en nieuwe cilinders aan de achterkant.
Heeft een van jullie dit ook al eens meegemaakt dat de remmen vast staan of dat de cilinder (en dus het remblok )de schijf niet meer loslaat? Is dit iets Renault-achtigs?

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Clio 3 RS Remmerij
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2016, 21:28:15 pm »
Dat een remklauw vast kan zitten is niets bijzonders,  dat komt bij alle merken auto's voor.

Zat achter de rem zuiger vast in de remklauw of zaten de schuifstukken vast  ?

En als een auto langere tijd buiten stil staat is het normaal dat de remblokken vast gaan zitten op de remschijf.
Maar ik denk dat jij regelmatig met de Clio rijd.
Als remblokken in de remklauw klemmen,  niet gangbaar zijn,  gebeurt dit " verkleven " met de remschijf sneller.

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2016, 16:17:40 pm »
Wat Marcel zegt  - Er zijn ook maar een paar fabrikanten van remklauwen, girling, brembo heb je de grootste al gehad - dat is niet specifiek Renault. Klauwen achter gaan vaak wel vast zitten, meestal zijn het de geleide pennen en niet de zuiger. Dat ze achter vast gaan zitten komt door te weinig gebruik (oftewel harder remmen dat achter ook mee gaat doen of vaker schoon maken). Ging je remlampje niet branden? Als je voor staal op staal had dan zou deze al moeten branden (bij remmen uiteraard) of was de verklikker niet gemonteerd / aangesloten?

Offline zoefrs

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane RS 280
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2016, 16:49:09 pm »
ik had t toevallig vrijdag ook, megane rs met brembo's.

moest echt even flink gas geven en toen een harde "knak" en ik kon weer rijden.

auto heeft vanaf maandag tot vrijdag stil gestaan en net 19000 km gereden, nu al de remmen "op" ?

groeten,

martin

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • CRS
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2016, 19:06:40 pm »
Van wat ik heb kunnen zien (aangewezen) zat de zuiger tegen het blok aan. Dus de schuifstukken zaten vast. Met heel veel moeite kwam dat stuk weer in beweging (een of ander apparaatje kon de zuiger heen en weer bewegen). Geen idee hoe dat stuk gereedschap heet...  ???
De Clio is voor mij woon-werk verkeer, dus de auto rijdt bijna iedere dag. Maar het is gek genoeg niet een probleem van de laatste week, maar een aantal maanden geleden had ik dit ook. Toen was het na een of twee keer weer voorbij, dus verder geen aandacht aan geschonken.
Kan natuurlijk altijd dat er iets aan de hand is, maar toch nog even de check of het vaker voorkomt... ;) Er gingen geen lampen branden of ik had geen storingen o.i.d. Ik zal morgen even navragen hoe het zit met de verklikker. Van wat ik kon zien was er nog een flinterdun strookje remblok over aan de voorkant, dus misschien net niet genoeg voor de verklikker/lampjesparade ?
Mijn blokken en schijven zijn nu 40.000 km / 2 jaar. Waarbij de voorkant dus op is en de achterkant heeft nog ruim voldoende 'profiel', zal ik maar zeggen. Maar goed, ik heb in twee jaar tijd best wel een aantal circuitdagen gereden, dus slijtage is bij mij iets hoger dan gemiddeld. 19.000 km klinkt dus als niet heel veel.

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2016, 19:24:53 pm »
In principe zou je de geleiders / pennen / geleide pennen whatever je het wil noemen elke beurt ook even schoon moeten maken en opnieuw in vetten, dan blijft alles gangbaar. Dat gebeurd helaas niet altijd en dat kan op termijn best tot gevolg hebben dat het spul vast gaat zitten. De remstof die je elke week van je schijf af poetst komt niet alleen op je velgen, maar ook in je klauwen, tussen zuiger en remblokken, etc. overal waar het niet hoort. Je kan je voorstellen dat als zich dat in de loop der tijd verzameld alles heel stroef maakt (bedenk maar eens hoe lastig het soms is het van je velgen te krijgen). Regelmatig schoonmaken is het devies.

Dat de auto iedere dag rijdt is in elk geval goed, dan blijft het wel in beweging. Af en toe even goed hard remmen zodat het over grotere afstand ook in beweging komt helpt ook om het gangbaar te houden. Maar laat je garagist het ook met elke beurt in elk geval even schoonmaken, kan een hoop ellende voorkomen. De verklikker / remblok slijtage indicator is iets dikker dan de achterplaat dus zou al moeten gaan branden als er nog minimale remvoering aanwezig is. Dus het zat er echt net tegenaan of niet aangesloten.

Zeker met het circuit dagen gaat het met standaard straat blokken heel erg hard, deze kunnen niet goed tegen hitte, ook niet de variant die standaard op een R.S. zit. Andersom zijn race blokken niet geschikt voor straat gebruik (worden niet warm en slijten dan extra hard). Je hebt wel er tussen in blokken die geschikt zijn voor straat en licht circuit gebruik.

Ik denk dat ze in jouw geval echt nog niet op zijn Martin, wel viezigheid in de klauwen waardoor ze wat sneller verkleven.

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2016, 20:00:39 pm »
Remmen schoon maken / gangbaar maken gebeurt alleen bij klachten,  anders nooit.
Het is het kostenplaatje wat dat verhinderd.

Als het sporadisch voorkomt heeft het vrijwel zeker te maken met bv een extreem vochtige nacht / avond.

Eigenlijk moet je je zorgen gaan maken als het heel vaak voor gaat komen.

Een clio 3 rs heeft vrijwel zeker geen verklikker lamp op de remblokken.

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • CRS
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2016, 20:52:28 pm »
'T is niet dat ik bij iedere beurt bij de dealer even vraag m'n remmen schoon te maken. Zelf schoonmaken zal ik ook niet doen, alleen eventueel oppervlakkig.
Volgende keer met banden wisselen zal ik er beter op letten in ieder geval.

Ik zit soms heel erg te twijfelen of ik blokken/schijven aanschaf die goed werken op het circuit en straat. Maar ja, dan bedenk ik me ook dat circuitdagen op een hand te tellen zijn op jaarbasis. Misschien is dat dan weer zonde van de schijven/blokken en geld.

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2016, 07:37:02 am »
@Marcel, dat klopt, wat best jammer is, vast zittende of stroef lopende klauwen komt nog wel eens voor terwijl het niet hoeft. Als er geen verklikker op zit dan kan die het ook niet doen.

Schijven gewoon bij origineel blijven, op de meeste rally/cup auto's zitten ook gewoon originele schijven, het verschil zit hem in de blokken. Als je het niet te gek maakt op het circuit kun je prima eens een keer DS 2500 proberen, deze doen het ook goed op straat en kunnen best wat mishandeling hebben op het circuit. Als je tot het gaatje op het circuit gaat dan kun je beter een extra setje blokken nemen en even wisselen als je het op het circuit gaat rijden maar dat doe je denk ik niet.

Offline John

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2016, 18:55:13 pm »
@ Michael: Ik heb aan de voorkant ook DS2500.

Offline zoefrs

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 02, 2016, 15:59:29 pm »
Dan komt nu de vraag :

Hoe maak ik m'n remklauwen schoon/gangbaar ?

Mocht ik vrijdag of zaterdag weer met een "klak" weg moeten rijden
dan gaat ie van t weekend zeker ff op de krik.

Iemand een korte handleiding of tips ?

Dank,

Martin

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 03, 2016, 07:05:42 am »
Als het goed is heb je deze remmen:

Je hebt dan geen geleide pennen omdat je aan beide kanten zuigers hebt. Dus die hoef je dan niet schoon te maken.
Wat je wel nodig hebt is een slagpen om de beide blokkeer pennen er uit te kunnen slaan (die door de remblokken heen zitten). Daarna haal je de remblokken er uit en ga je alles
ontdoen van de aangekoekte remstof, in de klauwen, rond de zuigers, de achterkant van de remblokken, de hele deal.
Wees voorzichtig met de rubbers rondom de zuigers, deze wel schoonmaken maar met beleid, de rubbers voorkomen dat er stof tussen de cilinder
en de zuiger kan komen. Je kan remmenreiniger gebruiken maar dit is zeer vluchtig, dasty werkt ook erg goed en is niet zo vluchtig. Dit moet je alleen
wel goed afspoelen omdat het een soort van laagje achterlaat als het opdroogt zonder afspoelen.

Offline zoefrs

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 03, 2016, 09:24:48 am »
Bedankt !!

Groet,

Martin

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • CRS
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 03, 2016, 13:39:42 pm »
@ Michael: Ik heb aan de voorkant ook DS2500.

Ik heb nu deze: http://www.bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail.aspx?ApplicationIDMaster=288221
Is in ieder geval weer brembo waar ik naar op zoek was.

Het loshalen van de blokken is echt een klus van niks... Van wat ik gezien heb. Tenzij de pennen erg vast zitten.  :D

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 03, 2016, 13:57:15 pm »
Die pennen kunnen belachelijk vast zitten, altijd aan te raden om die goed schoon te maken en licht in te vetten voor je ze weer terug slaat  :)
(Martin, extra tip  ;) )