Denk dat Chris het wel mooi samenvat, het is veel meer een totaalpakket geworden en ook veel meer ontwikkeld als all rounder (dat is natuurlijk ook waar de markt om vraagt).
Turbo motoren zijn tegenwoordig heel lineair en dat is inderdaad saai en dat voelt niet snel aan.
Voor de purist maken ze gelukkig dan nog de Trophy versies, bij de Clio was dat een hele verbetering. De 4 Trophy heb ik nog niet gereden maar wat ik gelezen en gezien heb is het - voor de purist uiteraard - een gigantische verbetering.
Voordelen van de Trophy:
- motor is iets piekeriger dus geeft wat meer beleving (en uiteraard 20 pk extra is niet verkeerd)
- turbo heeft keramische kogellagers (toch nog iets recents uit de F1 wat in een straat auto komt). Dat geeft een veel betere gasrespons waardoor de motor veel lekkerder aan het gas
hangt.
- uitlaatsysteem is aangepast, ook om turbo gat te minimaliseren dus zeker i.c.m. bovenstaande hangt het geheel nog beter aan het gas
- bypass klep in de uitlaat (Voor het eerst af-fabriek op een Renault), meer geluid is meer beleving?

- aanzienlijk stugger onderstel en LSD, 4 Control gekalibreerd op het stuggere onderstel
- bi-metaal remschijven (-1.2 kg onafgeveerde massa, klinkt niet veel maar elke gram onafgeveerde massa minder kun je merken!)
- Recaros die 20 mm lager staan als de "normale" stoelen
Van beiden zou ik overigens wel gelukkig worden

zeker als daily