Auteur Topic: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v  (gelezen 1000 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Gepost op: april 20, 2018, 18:49:21 pm »
Hey allemaal,

Even een vraag over een Renault Laguna 1, 3.0 V6 12v (dus de oude PRV)  /krik
Het begon zo; de auto stotterde erg en dan vooral onder in de toeren, toen heb ik de bougies vervangen en de bougiekabels bij de bougies en bobines een keer losgehad en ingespoten met WD40, toen de auto geprobeert en liep stukken beter/gewoon goed...
Hierna heb ik de auto olie ververst en het olie en benzinefilter vernieuwd maar nu loopt de auto (ook weer onderin de toeren) haast nog beroerder als voor die tijd :( Houd eerst erg in en klapt dan zelfs uit de uitlaat... eerst reageert de auto helemaal niet op het gas en zakt gewoon af in toeren en dan opeens stotteren en klappen tot 'ie weer bovenin de toeren komt en dan loopt ie best, iemand een idee wat dat is/kan zijn? Denk zelf toch iets in de ontsteking, alleen lijkt wel of het erger is geworden na het vervangen van het benzinefilter  :-X

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5214
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2018, 19:52:02 pm »
Heb je de verdeelkap gecontroleerd aan de binnenkant  ?
Misschien verstandig om de bougie kabels gewoon te vervangen.

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2018, 20:38:56 pm »
Allereerst bedankt voor de reactie Macel :)
Maar wat bedoel je precies met de verdeelkap, de binnenkant van de bougiedop? Net nog even de auto geprobeerd (gewoon in z'n vrij) en als de auto koud is lijkt 'ie wel goed te lopen, in ieder geval beter dan als 'ie warm is...
Bougiekabels vervangen is misschien wel slim ja, maar waar hou je dan weer op? Zou je dan ook de de verdeler/bobines vervangen?




Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7372
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2018, 20:44:32 pm »
Klinkt inderdaad als een ontstekingsprobleem. Meestal begin je dan met bougies+bougiekabels+verdelerkap, dan weet je in elk geval zeker dat de basis goed is. Heb je daarna nog steeds problemen (niet ondenkbaar natuurlijk gezien de leeftijd v/d auto), dan kun je daarna verder kijken.

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5214
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2018, 20:58:14 pm »
De bougie kabels zitten toch met zijn zessen samen met de bobine kabel op een bakelieten kap ?
Die bakelieten kap is de verdeelkap.
Na verloop van jaren kunnen daar haar scheurtjes in komen waardoor je vonk verlies hebt of vonk overslag naar een andere cilinder.

De bobine(s) zou ik voorlopig niet vervangen.

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/bosch-1235522388-verdelerkap.htm?typeCode=899


« Laatst bewerkt op: april 20, 2018, 21:08:40 pm door Marcel »

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2018, 21:36:49 pm »
De bougiekabels gaan per 2 stuks naar 1 bobine. Kan eigenlijk helemaal geen verdelerkap/bakelieten kap vinden??  :-\
Volgens carpartsdirect.nl kost een setje bougiekabels 63,45 euro (Bosch) en bobines (zijn meerdere merken en types) Valeo kosten 19,24 of 21,39 per stuk dus dat valt op zich ook nog wel mee. Zou alleen niet weten welke van de 2 de juiste is, en of Valeo gewoon goed is?
Ze hebben ook Beru maar die kost 48,62 per stuk  :-X

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2018, 21:39:12 pm »
@ Marcel; De link naar de verdelerkap is niet wat ik onder de motorkap kan vinden, en die gaan ook van 6 bougies naar 1 toe terwijl als ik de bougiekabels volg ze per 2 rechtsreeks naar 1 bobine gaan...

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5214
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2018, 08:16:50 am »
Dan heb je geen verdeelkap.
Ik zou alle bougie kabels vervangen en dan verder kijken hoe de motor draait.

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2018, 14:55:43 pm »
Denk het ook ja, bobines kan dan altijd nog.
Bedankt voor de tips, word wel gewaardeerd   ;)

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5214
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2018, 15:47:15 pm »
Als een bobine stuk is repareert hij meestal niet zichzelf.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7372
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2018, 15:03:14 pm »
Inderdaad beginnen met kabels + bougies, is het daarna nog niet goed, dan kun je (zeker gezien de prijs) de bobines proberen. Als je in een later stadium voor de bobines zou gaan, dan even uitzoeken of er verschil in zit (Valeo produceert zelf maar koopt ook veel in, dus een Valeo kan b.v. ook ingekocht zijn en van minder kwaliteit als de Beru).

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #11 Gepost op: april 22, 2018, 18:58:02 pm »
Bedankt voor de reacties en tips  (Y)
Heb een setje nieuwe (Bosch) bougiekabels besteld dus probeer eerst wel eens of dat helpt  :)

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #12 Gepost op: juli 01, 2019, 10:24:30 am »
Hey allemaal,

Best een tijdje geleden alweer, maar heb even een vraag over een Renault Laguna 1 met 2.0s 16v N7Q Volvo motor  ::)
De auto/motor liep altijd gewoon goed maar begon net voor het weekend opeens heel apart op 2 (of 3?) cilinders te lopen, motor trilde enorm en had totaal geen vermogen meer. De motor is daar zo opeens van het ene op het andere moment mee begonnen. Als de auto helemaal koud is loopt 'ie goed, maar als ik hem start als 'ie nog warm is loopt 'ie dus op 2 cilinders. Heb de bougies eruit gedraaid, die van de 1e en 4e cilinder zijn gewoon netjes, die van de 2e en 3e zijn vrij vet (benzine) Nu heeft de auto 2 bobines, 1 voor de 1e en 4e cilinder en 1 voor de 2e en 3e cilinder, valt aan de bobine zelf niet veel te zien maar lijkt me dan dat de bobine voor de 2e en 3e cilinder stuk is? Of hoe kun je dat zien/testen?
Bougie's en bougie kabels heb ik een paar jaar geleden vervangen, en auto heeft na die tijd maar (heel) weinig km's gemaakt (tijd geschorst geweest)
Zou graag jullie mening hebben, en of het veel uitmaakt welk merk bobines je het beste kunt kopen. Zit nu (origineel?) Sagem op maar kan bij carpartsdirect of misterauto Valeo, NGK of Bosch vinden...

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5214
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2019, 12:38:11 pm »
Brand er geen storingslamp op het dashboard  ?
En uitlezen op storingen.
Voor nieuwe onderdelen ga ik altijd voor originele of een bekend merk.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7372
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #14 Gepost op: juli 01, 2019, 13:38:31 pm »
Hele makkelijke test die je kan doen is de bobines omwisselen, als het probleem mee verhuisd heb je bingo  :)