Auteur Topic: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v  (gelezen 1085 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #15 Gepost op: juli 01, 2019, 14:03:44 pm »
Bedankt voor de snelle reacties   (thx)
Lastige is dat de auto het, als je 'm koud start, wel gewoon goed doet en er brand geen storingslampje of wat dan ook. Gezien dat de bougies en bougiekabels nog best nieuw zijn moet het toch haast of de bobine of de bedrading zijn?
Valeo bobines kosten bij carpartsdirect.nl zon 35-36 euro per stuk, dacht zelf eigenlijk maar gewoon 2 nieuwe Valeo bobines te kopen en hopen dat het dan weer goed is  :-X
Bobines wisselen weet ik niet of dat überhaupt kan, zijn verschillend qua kleur stekker/aansluiting, en op de sites ook altijd apart benoemd, bobine 1-4 en bobine 2-3...
Misschien slimste om gewoon 2 nieuwe bobines te monteren? Valeo bobines zouden samen iets van 72 euro inl. verzendkosten zijn...
Heb alleen geen idee of er veel verschil in kwaliteit is qua bobines, bosch bobines kosten namelijk 61 euro per stuk  ???

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7389
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #16 Gepost op: juli 02, 2019, 07:23:17 am »
Als de stekkers echt ander van vorm zijn dan is het inderdaad lastig om ze even om te wisselen. Je kan uiteraard op de gok een paar nieuwe kopen, Valeo is vooral een groothandel dus de kans is groot dat de bobine niet door Valeo zelf gemaakt wordt. In het geval van bobines zal het niet heel veel uitmaken welk merk je kiest, dit type bobine is iets wat al heel lang op dezelfde manier gemaakt wordt (in tegenstelling tot b.v. penbobines). Bij Bosch zul je vooral voor de naam betalen in dit geval. Zo als je het omschrijft is de bobine overigens inderdaad waarschijnlijk de veroorzaker.

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #17 Gepost op: juli 02, 2019, 16:53:35 pm »
Heb gisteravond 2 Valeo bobines besteld bij carpartsonline, beter maar meteen allebei vernieuwen denk ik... zal nog wel even laten weten of het probleem dan verholpen is  ;)
Bedankt voor de reacties en info Maarten Jan en Marcel  /worship

Heb trouwens nog even een heel andere vraag over een Renault 19 (phase 2) 1.4 met 58 pk, dus de oude 1.4 niet de 1.4 energy.
Het motoroliepeil van de auto stijgt namelijk en heb niet het idee dat het koelvloeistof is, dit peil blijft namelijk netjes op hoogte en de motorolie dop en alles zijn ook gewoon netjes. Zou er dan op de een of andere benzine in de motorolie komen, of wat zou dit kunnen zijn? Gaat niet schrikbarend hard ofzo, maar lijkt me toch vreemd en niet helemaal goed :o

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5225
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #18 Gepost op: juli 02, 2019, 18:13:47 pm »
Ik denk dat als er koelwater bij de olie komt,  dat je mayonaise vorming krijgt,  witte/beige drap.
Benzine bij de olie zul je uiterlijk niet zien.
Als je olie peilt zou je benzine kunnen ruiken aan de peil stok.


Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #19 Gepost op: juli 02, 2019, 23:30:50 pm »
Heb ook niet het idee dat het koelvloeistof is, dus dan zou het haast benzine moeten zijn? Vraag me alleen af hoe er benzine in de motorolie zou kunnen komen  :-X
De auto lijkt de laatste tijd ook wel een klein beetje meer te 'tikken' heb het idee dat dat de kleppen zouden kunnen zijn, die moet je dacht ik nog handmatig stellen bij deze 1.4 motor (C3J) misschien dat dat ook niet verkeerd zou zijn om te (laten?) doen?

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7389
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #20 Gepost op: juli 03, 2019, 07:08:49 am »
Klepspeling regelmatig controleren en eventueel stellen bij een C motor is sowieso geen slecht idee, is inderdaad handmatig stellen. Benzine in de olie is niet goed, benzine is schraal en smeert niet dus kan op termijn gevolgen hebben. Oorzaak van benzine in de olie kan verschillend zijn maar bijvoorbeeld koelvloeistof sensor defect waardoor de motor in het koude programma blijft hangen en warm ook heel rijk inspuit waardoor niet alle benzine verbrand en neerslaat op de cilinderwand waardoor het langs de zuiger het carter in kan lekken. Hoe is het brandstof verbruik?

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #21 Gepost op: juli 03, 2019, 16:28:33 pm »
Bedankt voor de reactie Maarten Jan.
Brandstofverbruik is volgens mij vrij normaal, moet wel zeggen dat ik het niet heel erg in de gaten hou  :-X
Auto loopt 1e minuut wel hoog stationair, maar heeft dat volgens mij altijd gedaan, daarna loopt de auto eigenlijk wel netjes. Dacht anders een keer een toevoeging/reiniger door de benzine te doen maar geen idee of dat nut kan hebben?
Is kleppen stellen eventueel zelf te doen, of niet echt makkelijk?

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5225
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #22 Gepost op: juli 03, 2019, 18:18:36 pm »
Dat de motor de 1e minuut vrij hoog stationair draait hoort zo.
Toen was het injectie verhaal nog niet zo verfijnd als tegenwoordig.
Zelf kleppen stellen kan maar je moet heel goed weten wat je doet.
Een reiniger in de tank toevoegen kan geen kwaad.

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #23 Gepost op: juli 04, 2019, 19:39:42 pm »
Zelf kleppen stellen is dus twijfelachtig...
Heb weleens een trekker motor (diesel) kleppen gesteld maar eigenlijk niet echt een idee hoe dat moet bij dit motorblok  :-X

Gisteravond de beide bobines van de Laguna vervangen voor nieuwe Valeo's en auto loopt (tot nu toe) weer gewoon goed  ;D

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5225
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #24 Gepost op: juli 04, 2019, 21:18:50 pm »
Hopen dat de bobines de oorzaak zijn,  dan loopt het met een sisser af.

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2019, 17:19:56 pm »
Bedankt Marcel, de Laguna doet het (tot nu toe) nog steeds goed  ;D

Twijfel alleen nog of ik de R19 zelf kleppen zou kunnen stellen of dat ik dat beter bij een garage kan laten doen...

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7389
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #26 Gepost op: juli 11, 2019, 17:24:21 pm »
Je kan ze eerst ook alleen even meten, als ze niet gesteld hoeven te worden dan hoef je ook niet langs de garage. Heb je wel opvul plaatjes nodig (Brezan, paar euro).

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5225
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #27 Gepost op: juli 11, 2019, 18:16:06 pm »
Maarten Jan,  deze motor stel je nog lekker ouderwets met een ringsleutel en een tang   :)

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7389
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #28 Gepost op: juli 16, 2019, 13:10:20 pm »
Ik bedoel plaatjes om de speling te meten, voeler plaatjes  :)

Offline 16valves

  • Forum Lid
  • ****
  • Berichten: 447
  • Karma: +1/-2
    • Bekijk profiel
Re: Renault Laguna 1 3.0 V6 12v
« Reactie #29 Gepost op: juli 17, 2019, 19:17:54 pm »
Bedankt voor de info  :)
Voelermaat heb ik wel en heb wel eens een tractor motor kleppen gesteld, weet alleen niet precies hoe dat werkt bij een 4 cilinder en wat de afstand moet zijn?
Misschien ook wel slim om (van tevoren) een nieuwe kleppendekselpakking te bestellen?