Auteur Topic: 5W30 olie in een Clio 3RS  (gelezen 265 keer)

Offline Michael Verheijen

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • CRS
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio 3 RS
  • Lidnummer: 141
5W30 olie in een Clio 3RS
« Gepost op: december 09, 2018, 19:23:45 pm »
Afgelopen vrijdag heb ik de wintercheck laten uitvoeren. Blijkbaar was het nodig om de olie een beetje bij te vullen. Op de factuur stond dat de dealer 5W30 olie had bijgevuld. Omdat ik altijd 5W40 heb, leek me dat wat vreemd. Nu was het nog geen halve liter wat ze bij moesten vullen, maar toch vraag ik me af of het kwaad kan. Er staat tenslotte niet voor niets 5W40 voorgeschreven.
Kan ik het beste bij de dealer langsgaan en vragen de gehele inhoud te vervangen of is een klein beetje andere olie niet erg?
Groet
Michael

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: 5W30 olie in een Clio 3RS
« Reactie #1 Gepost op: december 09, 2018, 21:14:31 pm »
Persoonlijk zou ik niet de olie verversen, die halve liter is niet erg.
Als het gebeurt is bij de garage waar de Clio altijd in onderhoud is,  is dat raar.
In de historie van de Clio kunnen ze direct zien welke olie er in zit.

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • CRS
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2018, 21:08:43 pm »
Ja, ik had dat ook wel verwacht.
Bedankt voor je antwoord.

Offline Patrick RS

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane III RS 275 Trophy
  • Lidnummer: 139
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2018, 18:07:13 pm »
Ik weet dat de Renault dealers over zijn gestapt op 5w30 olie.. Leuk maar als je motor idd voorzien is van 5w40 zou ik dit niet tof vinden.. Dus wel een let op je  :o

Offline MgHammer

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Mégane Cabrio 2.0 16V - F4R746
  • Lidnummer: 303
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2018, 20:21:56 pm »
Patrick, bedoel je alleen 1 liter bijvullen of All-in olie verversen?

Offline Patrick RS

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane III RS 275 Trophy
  • Lidnummer: 139
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2019, 10:51:50 am »
Het zal heus niet meteen een ramp zijn om met 5w40 bij te vullen. Maar toch.. het zijn rs modellen die soms op de staart getrapt worden. Dan lijkt het mij verstandig dat er met de zelfde olie bijgevuld wordt.

En als 5w40 is voorgeschreven zou ik niet akkoord gaan met 5w30.. Zeker de oudere rsjes doen het denk ik beter op een wat dikkere olie zoals 5w40. Tenminste dat denk ik  ;)

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2019, 12:44:34 pm »
Patrick,  er is 5w30 bijgevuld.
Er zat 5w40 in de motor.

Offline MgHammer

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Mégane Cabrio 2.0 16V - F4R746
  • Lidnummer: 303
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2019, 14:26:59 pm »
Nog een beetje zout en peper en scheuren met die kar!! ;D

VKV Gorinchem heeft idd ook voor het eerst in m'n F4R voor de periodieke All-In Onderhoud 5W30 elf gebruikt. ::)
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2019, 14:33:10 pm door MgHammer »

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 04, 2019, 20:24:15 pm »
Wel goed opletten of de motor niet ineens meer olie gaat verbruiken met de 5w30 in het carter.
Wat meer olie verbruiken is niet erg als het maar niet fors meer is.

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • CRS
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 04, 2019, 20:37:26 pm »
De motor heeft nog nooit olie verbruikt bij mijn weten. Niet dat ik het controleer, maar gevoelsmatig verbruik ik niets. Ik zal het nu wel even in de gaten houden, met name bij de wat warmere omstandigheden.

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2019, 17:16:36 pm »
Ff een citaat van mezelf van een ander forum, zelfde principe geld hier ook maar dan mag je 10W60 negeren  ;)
Citaat
Een 10W60 is voor straatgebruik niet aan te raden, deze moet echt op temperatuur komen wil deze dun genoeg worden om alles in het blok te bereiken. Dus prima voor het circuit (daar wordt alles lekker warm) maar voor normaal gebruik blijft deze eigenlijk te dik. 5W30 is nu inderdaad de standaard bij Renault, maar in principe zou je gewoon wat voorgeschreven is moeten aanhouden (meestal 5W40 voor oudere modellen). Wisselen tussen viscositeit kan maar kans bestaat dat je meer olie gebruik krijgt (van een 10W40 naar een 5W30 is een wissel naar dunnere olie, dus kan makkelijker langs afdichtingen die niet perfect meer zijn). Wisselen tussen soort wordt sowieso afgeraden (van mineraal naar half of vol syntheet), maar dat is niet van toepassing bij recente auto's.

De aanduidingen geven trouwens de dynamische en de kinematische viscositeit aan.

De dynamische viscositeit geeft de zogenaamde SAE winterklassen aan --> 0W, 5W, 10W, 15W, 20W en 25W, hoe kleiner het getal voor de W hoe hoger de viscositeit - hoe dunner - bij lage temperaturen de olie is. Een 10W-olie voldoet bij min 20 graden C aan alle gangbare vereisten, een 5W-olie doet dat nog bij min 30 graden C. Uiteraard heeft een dunnere kinematische viscositeit als voordeel dat de motor bij koude start lichter loopt en dus een lager verbruik heeft. Daar staat uiteraard als nadeel tegenover dat je betere afdichtingen nodig hebt om olielekkage / verbruik te voorkomen.

De kinematische viscositeit is de verhouding van de dynamische viscositeit in verhouding tot de dichtheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Deze wordt gemeten bij 100 graden Celsius en leidt tot de indeling in SAE zomer klassen 20, 30, 40, 50, 60. Hoe groter het getal achter de ‘W’ hoe hoger de viscositeit van de olie - hoe dunner - bij 100 graden Celsius. Een SAE-30 olie loopt in de zomer dus lichter dan een SAE-60 olie. Een SAE-60 olie is hoger belastbaar omdat de smeerfilm langer dikker blijft (zeer geschikt voor de autosport dus). Als je een SAE-60 olie niet hoog genoeg belast blijft de smeerfilm te dik waardoor de draaiende delen niet soepel lopen en bijv. hydraulische klepstoters niet goed vullen. Daarom wordt een SAE-60 olie voor normaal gebruik afgeraden.

Uiteraard is één en ander ook afhankelijk van de motor zelf, sommige motoren wordt af-fabriek b.v. 10W60 voorgeschreven maar dit zijn over het algemeen motoren met een hoog specifiek vermogen en meestal een afgeleide van een race motor.

De keuze voor de soort olie is dus - naar mijn mening - afhankelijk van het soort gebruik en vooral wat de fabrikant voorschrijft, waarbij het je het laatste alleen aanpast als het eerste daartoe aanleiding aan geeft (b.v. 90% circuit gebruik).