Auteur Topic: Waarom Volvo motor in Renault ?  (gelezen 284 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zoefrs

  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 534
  • Karma: +6/-6
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane RS 280
Waarom Volvo motor in Renault ?
« Gepost op: december 27, 2018, 17:31:04 pm »
Vraagje : je ziet geregeld 5jes voorbij komen waar een 1.7 Volvo blok in ligt.

Waarom is dat ? Orgineel niet meer te krijgen of ivm evt meer vermogen ?

Groet,

Martin

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5225
  • Karma: +35/-34
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Waarom Volvo motor in Renault ?
« Reactie #1 Gepost op: december 27, 2018, 18:26:08 pm »
Ik denk dat daar de meningen over verdeeld zijn.
Maar vaak wordt er een atmosferische F (Volvo) motor gemonteerd.
Deze geeft lekker wat koppel en is betrouwbaar omdat je minder onderdelen hebt tov een motor met turbo wordt er dan gesuggereerd.
Tevens zit daar injectie op en geen nukkige carburateur.
Mijn mening is dat als je de originele 1.4 turbo van een 5 Gtt op diverse punten wat verbetert je ook probleemloos rond rijdt.
Je hebt ook vroeger een 5 GTE gehad waar af fabriek zo'n volvo motor in lag,  115 pk was dat.
Trouwens,  het is geen volvo motor maar gewoon een 100 % echte Renault motor.
Volvo kocht die motoren van Renault.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2018, 21:00:36 pm door Marcel »

Offline zoefrs

  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 534
  • Karma: +6/-6
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane RS 280
Re: Waarom Volvo motor in Renault ?
« Reactie #2 Gepost op: december 27, 2018, 21:14:40 pm »
Ok, bedankt voor de info.

Vroeg t me gewoon af.

Groet,

Martin

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7389
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Waarom Volvo motor in Renault ?
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2018, 17:11:58 pm »
Ik denk dat Martin doelt op de b17ft en b18ft, dat zijn weliswaar ook Renault motoren maar standaard voorzien van drukvulling d.m.v. een turbo. Deze zijn alleen in Volvo's geleverd. Zijn ook standaard voorzien van injectie en kunnen betrouwbaar wat hogere vermogens draaien (160+), weliswaar heb je daar een andere of aangepaste ECU voor nodig (en eventueel een grotere turbo) maar voor de rest niet direct hele kostbare aanpassingen. Dat is de voornaamste reden dat je deze wel eens terug vind in vijfjes. Het standaard C blok heeft uiteraard ook potentie maar daar zijn wel meer aanpassingen voor vereist wil je wat verder dan 20 pk erbij.