Auteur Topic: Piepende remmen, ook na schoonmaken Megane RS mk4  (gelezen 347 keer)

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Piepende remmen, ook na schoonmaken Megane RS mk4
« Reactie #15 Gepost op: juni 07, 2019, 07:50:41 am »
De Megane 3 R.S. heeft een koelradiateur van 650x390x34.
Van de Megane 4 R.S. zouden de afmetingen 669x399x34 zijn, wat ik zo kan vinden.
Dat is zelfs meer koeloppervlak als de Megane 3 R.S. dus daar ligt het niet aan.

Wat wel een dingetje is, als ik de tekeningen van de koelleidingen bekijk lijkt er geen water/olie warmtewisselaar aanwezig te zijn.
De F4R-T in de Megane 3 R.S. heeft dit wel, dat betekent dat de olie temperatuur in de Megane 4 meer zal oplopen en dit volledig via de koelkanalen
in het blok gekoeld moet worden. Dat is heel inëfficient t.o.v. een warmtewisselaar en dat zal ook de reden zijn dat de koelradiateur meer oppervlak heeft.

Ik zou een oliekoeler (laten) plaatsen, ik durf er wel op in te zetten dat enige koelingsproblemen daarmee verleden tijd zijn. Helaas is er nog Megane IV R.S. N4 (Rally uitvoering) anders kon je daarbij afkijken hoe ze de koeling aangepakt hebben.

Offline zoefrs

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane RS 280
« Reactie #16 Gepost op: juni 07, 2019, 08:51:08 am »
Bedankt Maarten-Jan, ik zal dit eens voorleggen.

Zelf ben ik niet z’on techneut, maar klinkt logisch.

Renault zal er ongetwijfeld een zeer goede reden voor hebben, maar “handig” is het niet.

Eerst maar alle aandacht op het onderstel. /cop

Offline Patrick RS

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane III RS 275 Trophy
  • Lidnummer: 139
« Reactie #17 Gepost op: juni 07, 2019, 14:41:37 pm »
Ik ben vorige jaar, toen de mrs4 net op de markt was, met de Pers demo op de Nurburgring geweest. Het viel mij toen ook op dat die maar bleef koelen. (nu werden ze natuurlijk wel flink op hun klote gegeven). Er werd mij toen verteld dat dit zo geprogrammeerd was..

Maar als ik dit zo lees is dat dus BS.

Verklaard ook de luchtinlaat op de motorkap van de Trophy-R  ;D

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
« Reactie #18 Gepost op: juni 07, 2019, 16:07:10 pm »
Ik kan bijna niet geloven dat er geen warmte wisselaar aanwezig is.

Offline Rolf

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 07, 2019, 16:33:58 pm »

Wat wel een dingetje is, als ik de tekeningen van de koelleidingen bekijk lijkt er geen water/olie warmtewisselaar aanwezig te zijn.

Volgens mij zie ik wel een warmte wisselaar zitten boven het oliefilter;

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 07, 2019, 21:06:51 pm »
Zo te zien wel ja.
Het kan ook bijna niet anders.
Er wordt alles aan gedaan om de motoren tegenwoordig zsm op temperatuur te krijgen.
Tot aan dubbele elektrische geregelde thermostaten aan toe.
Dus leek mij het al vreemd dat een warmte wisselaar zou ontbreken.

Offline zoefrs

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2019, 12:54:53 pm »
Blokjes vervangen, ben benieuwd .....

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 11, 2019, 07:40:41 am »

Volgens mij zie ik wel een warmte wisselaar zitten boven het oliefilter;

Daar inderdaad duidelijk zichtbaar! Vreemd genoeg niet op de tekening te vinden maar gok ik dat ik niet de laatste tekeningen heb  ;)
Die luchthapper is inderdaad t.b.v. de koeling, zie interview met Patrice Ratti:
https://youtu.be/dm5wqABMyEk?t=536

Grote vraag blijft dan uiteraard waarom het wel lukt om een 2.0 fatsoenlijk te koelen en een efficiëntere 1.8 niet, daarbij is de motorruimte van de 3 ook nog kleiner als de 4.
Wordt uit zoeken waar de temperatuur oploopt en waarom, gezien type warmtewisselaar is het overigens makkelijk om deze om te bouwen naar een echte aparte oliekoeler waardoor de koelvloeistof niet ook nog de olie moet koelen (eenmaal warm). Nadeel is uiteraard dat het wat langer duurt voor het blok opgewarmd is. Maar ik gok dat Waldow het wel kan oplossen  ;)

Offline Roald

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 19 16v 2.0T
  • Lidnummer: 122
« Reactie #23 Gepost op: juni 11, 2019, 08:41:05 am »
je haalt ongeveer hetzelfde vermogen uit een 1.8 dus met 200cc minder zou je zeggen dat ook de thermische belasting omhoog gaat.
Met een luchthapper in de motorkap zou dat historisch gezien wel een leuke knipoog zijn naar het verleden zijn (19 16v/Clio 16v/Williams)
Anything worth doing is worth doing right

Offline Patrick RS

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane III RS 275 Trophy
  • Lidnummer: 139
« Reactie #24 Gepost op: juni 11, 2019, 15:33:41 pm »
je haalt ongeveer hetzelfde vermogen uit een 1.8 dus met 200cc minder zou je zeggen dat ook de thermische belasting omhoog gaat.
Met een luchthapper in de motorkap zou dat historisch gezien wel een leuke knipoog zijn naar het verleden zijn (19 16v/Clio 16v/Williams)

Nou idd zeg. Ik zie de luchtinlaten al op de motorkappen komen van de normale megane rsjes.

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 12, 2019, 08:09:01 am »
Dat kan maar hoeft niet gezien de efficiëntie ook hoger is, de 1.8 scoort beter in de WLTP als de F4R-T in de NEDC.
Maar ik ben er inmiddels achter waar alle extra warmte vandaan komt en wat ze doen, waarbij Marcel de juiste richting aan gaf.
Ze passen in deze motor (net als de 1.6 en de nieuwe 1.3 Tce) een geïntegreerd uitlaatspruitstuk toe die gekoeld wordt. Voordeel is uiteraard dat in de beginfase de motor lekker snel opwarmt. Naarmate het blok op temperatuur is wordt het geïntegreerde uitlaatspruitstuk gekoeld door de koelvloeistof. De oude F4R-t (2.0) had dit uiteraard niet.

Dit geeft een aanzienlijke hoeveelheid extra warmte in het koelsysteem die dus ook afgevoerd moet worden, boven op alle andere warmte die afgevoerd moet worden. Als je de warmte van de warmtewisselaar uit het koelsysteem haalt d.m.v. een aparte oliekoeler denk ik dat er voldoende koelcapaciteit vrij komt om alles koel te houden onder alle omstandigheden.

Offline sitechris

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Ooit een Renault Megane RS 265 Cup, maar inmiddels een BMW M140i
  • Lidnummer: 52
« Reactie #26 Gepost op: juni 13, 2019, 08:15:08 am »
Dit probleem had ik ook in mijn vorige auto, een Golf GTD. Als ik daarmee ging trappen op de Autobahn ging de olietemperatuur echt door het plafond en ook die auto bleef de ventilator heel lang afkoelen.  Het viel mij bij mijn testrit van de Megane IV RS ook al op dat ie zo lang bleef nakoelen.

Bij de Golf was een oliekoelertje inderdaad een mogelijke oplossing, alleen was die nergens verkrijgbaar/leverbaar voor de GTD. Dus ik heb geaccepteerd dat ik op de autobahn af en toe even gas moest liften om de olietemperatuur weer normaal te krijgen.

Nu met de BMW nergens last van. Die ventilator heb ik echt nog nooit gehoord. Toch wel voordeel van grotere motor.
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Offline zoefrs

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 13, 2019, 16:08:07 pm »
De Alpine heeft toch dezelfde motor ? Zou die t dan ook hebben ?

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 13, 2019, 18:23:54 pm »
Goeie vraag maar waarschijnlijk is bij die auto alles anders omdat de motor in het midden is gemonteerd.

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 14, 2019, 08:17:52 am »
De Alpine heeft toch dezelfde motor ? Zou die t dan ook hebben ?
Niet geheel, het onderblok is hetzelfde, de cilinderkop is de standaard cilinderkop zoals ook op de 1.6T in de Clio IV R.S.. De Mégane heeft de door het Renault F1 team aangepaste cilinderkop voor een bredere powerband. Beiden hebben wel het gekoelde geïntegreerde uitlaatspruitstuk. Grote vraag is uiteraard waar bijvoorbeeld de koelradiateur zit bij de A110, zit deze in de motorruimte of gewoon vooraan voor de benzine tank? Helaas erg weinig over te vinden, zelfs geen exploded view. Overigens net als eventuele koeling problemen die er bij de A110 in zijn geheel niet lijken te zijn.

Hier lijkt wel een koeler zichtbaar te zijn, dan heeft de A110 het voordeel dat de koeler zich niet in dezelfde ruimte bevindt als de motor wat natuurlijk heel veel warmte scheelt.

Lucht van de turbo wordt gekoeld d.m.v. een water/lucht koeler bij de A110 wat dan weer extra warmte zou toevoegen aan het koelsysteem maar gezien het aparte kvs reservoir is dit een apart systeem. (foto is van de cup dus een rollbar zichtbaar maar motor / koeling is hetzelfde als van de gewone, kon zo snel geen hoge resolutie foto vinden van de gewone).

Vraag me af waar die 2 ventilators voor zijn, lijkt geen koeler onder te zitten:

Eventuele oliekoeler is ook nergens te ontdekken op fotos.