R5 ombouw 1.8 16V turbo

Gestart door r5b18ft, 27 december, 2019, 07:32:25 AM

r5b18ft

hallo
heb in 2013 de motor ombouw b18ft uit een Volvo 480 gedaan na enkele forums te hebben door zocht zowel duits engels en rtc topics
moest het er maar van komen die  ;D on the face met gas te geven die is er heden daags nog altijd  8)
maar het lukte toen helaas niet in èèn maal jammer genoeg want het werd wel beschreven als een makelijke motor swap
bedrading vond ik HECOMO.DE een super aanleiding voor de ombouw

motor is na gekeken nieuwe kop pakking cilinder kop heb ik nog wat vrees werk aangedaan poorten
koppeling 5padel race met bijbehorende druk groep
versnelingsbak OVLOV eind overbrengin 3.73 nieuwe aandrijfassen
groter injectoren meende saab?? turbo gtr 2571R specs tot 360 pk
uitlaat spagetie zelf bouw down pipe en de rest ook
intercooler en slangen zelfbouw
voorste remmen 280x20mm met zelfbouw adapters voor std klauwen
enzv...

wat mij toen zeker tegen viel was dat de ecu Volvo restricted was 0,4 meende ik nu waren er op somige forums die het gebruik van POT meter
tussen de ecu haden gebruikt en bleed valve turbo beide voor mij waardeloos verschillende test ritten gedaan met een blijvende puffen en knallende motor werkte totaal niet
heb mij toen gewend tot chris efi parts die zei stuur de ecu maar op en kreeg het enkele weeken later terug deristricted  hij adviseerde mij niet boven 1,5 bar te rijden eerste proefrit mijn standaard modulator op de turbo kreeg het niet voor elkaar waar ik naar toe wilde na er behoorlijk aan rond geschroefd te hebben meende dat ik nog geen 1 bar haalde bestelde ik maar een grotere van een siërra cosworth
toen lukte het hij vloog naar 1,5 bar toe toen wat terug geschroeft en zo rijd hij vandaag nog altijd
nooit op een test bank geweest nooit echt afgesteld  /worship

(thx)

ALTIED DROK

r5b18ft

enkele weeken geleden voorste remmery vervangen na lang rond rijden trillende voor remmen
nieuwe schijven voor klauwen en blokken achter ook nieuwe blokken
(probeer enkele foto`s bij te voegen)

kan iemand mij vertelen hoe foto`s te plaatsen zijn of een linkje

(thx)
ALTIED DROK

r5b18ft

hallo ben met de foto`s upload tot zo ver gekommen mocht het goed gegaan zijn
(thx)

ALTIED DROK

John

hallo john  de eènige link die mij makelijk toe leek  IMGUR alleen lukte het mij niet die lange gecopeerde link hier onder te plaatsen
niet in: voeg afbeelding toe - hyperlink- ftp link ik ben helaas geen computer expert
kan mij iemand helpen dat zòn linkje 1op1 te plaatsen is op deze site

Marcel

Leuk verhaal,  we zien de foto's wel verschijnen.

r5b18ft

hallo john  de eènige link die mij makelijk toe leek  IMGUR alleen lukte het mij niet die lange gecopeerde link hier onder te plaatsen
niet in: voeg afbeelding toe - hyperlink- ftp link ik ben helaas geen computer expert
kan mij iemand helpen dat zòn linkje 1op1 te plaatsen is op deze site
ALTIED DROK

Marcel

r5b18ft

hallo marcel
had ik al geprobeerd in te vullen maar het lijkt mij dat ik geen lid maadschap nummer heb ?
anders had ik het wel doorgegeven

mischien dat iemand mij even op weg /wegwijs kan maken dat zou mooi zijn  (thx)
ALTIED DROK

Maarten-Jan Mulder

Welkom hier! Leuk verhaal inderdaad en leuke veel voorkomende swap  :)

Lid worden kan hier:
https://www.clubrenaultsportives.nl/joomla3/lid-worden

Uiteraard geen verplichting, je krijgt wel 4 keer per jaar een heel leuk magazine en we hebben heel veel leuke activiteiten waar je aan mee kan doen. Als alternatief kun je een (gratis) foto upload site gebruiken, via google wel te vinden.

r5b18ft

hallo maarten-jan
ik heb mij aangemeld als nieuw lid zou je mij verder kunnen helpen dat ik het plaatsen foto`s op orde krijg
verder zie ik mij uit naar het club blad en de club treffens  mocht het èènig zeits bij mij in de buurt zijn neem ik graag deel (Y)

(thx)
ALTIED DROK

r5b18ft

hallo
ik had vanmorgen de R5 eventjes nodig voor over starten auto dus moest hij de schuur uit
en stond zo mooi in de zon daar dacht ik maak even enkele foto`s van mijn goeie oude gebruikte

https://imgur.com/keiuGZq
https://imgur.com/JvRHDpI
https://imgur.com/KCK1LDJ
https://imgur.com/ZGp254f
https://imgur.com/OYdoJzQ

ben tot nu toe aleen nog informatie aant zoeken verzamelen voor ombouw 1,8 16v T voor later
bij mij in de buurt ook wel es 3 R5 sleutelaars tegen gekomen afgelopen 2 jaar waar van er èèn persoon was
die ook zòn soort ombouw al enkele tijd reed had al es geprobeerd contact te legen maar ja... wat nog niet is kan nog wel weer kommen

zou er iemand hier op dit forum mij kunnen bevestigen off ik de bekabeling zou kunnen behouden voor de nu b18ft naar 1,816v?
zo nee wat zouden de verschillen kunnen zijn ( mocht iemand het zo weten)
ALTIED DROK

Roald

Dan moet je je eerst afvragen wil je een low boost of high boost 1.8 16v ombouw (bij low boost kun je de originele zuigers modificeren en dus hergebruiken)
Gezien het in een 5'je gaat zou low boost al overkill genoeg moeten zijn.

Jochem heeft een 2.0 16v (F7R) turbo in zijn 5 en dat ding trekt op 0,7 Bar dacht ik iets van 225+ PK en 320Nm aan de wielen!
Dacht dat je met een vergelijkbare config met 1.8 16v (F7P) zo rond 195 PK aan de wielen uitkomt.

kabelboom kan ik je weinig over zeggen helaas, gezien bij mijn R19 16v de kabelboom al geschikt was.
Anything worth doing is worth doing right

Maarten-Jan Mulder

Geweldig 8) Ik heb je account geactiveerd dus je kan nu foto's uploaden en plaatsen  :)

Een beschrijving hoe je foto's plaatst kun je hier vinden:

https://www.clubrenaultsportives.nl/smf/index.php?topic=4.0

Mocht je er niet uit komen laat het even weten. De eerstvolgende meeting is de nieuwjaarsreceptie: op zondag 19 januari in de flagship store Renault Zeeuw & Zeeuw aan de Zonweg in Den Haag.

Hij staat er mooi bij, inbouw is ook netjes gedaan zo te zien. Je kan altijd het beste de kabelboom behorend bij de motor. Ook al zijn het in dit geval allebei F motoren, de cilinder koppen verschillen wel dusdanig dat zeker daar stekkers niet op dezelfde plek zitten.

r5b18ft

hallo roald
ik zou voor hi boost gaan ik denk dat ik nu al rond de 200 pk zit b18ft  moet er ja op voor uit gaan
zo even een dikkere kop pakking er tussen met zeer geringe turbo druk te rijden  lijkt mij persoonlijk niks
andere mogelijkheden wil ik nog beter bekijken

hallo maarten
ja bedankt voor het activeren   den haag is me even te ver weg  de kabelboom neem ik dan over van donor motor  (thx)
ALTIED DROK

jochem de haas

Citaat van: Roald op 31 december, 2019, 13:30:57 PM
Dan moet je je eerst afvragen wil je een low boost of high boost 1.8 16v ombouw (bij low boost kun je de originele zuigers modificeren en dus hergebruiken)
Gezien het in een 5'je gaat zou low boost al overkill genoeg moeten zijn.

Jochem heeft een 2.0 16v (F7R) turbo in zijn 5 en dat ding trekt op 0,7 Bar dacht ik iets van 225+ PK en 320Nm aan de wielen!
Dacht dat je met een vergelijkbare config met 1.8 16v (F7P) zo rond 195 PK aan de wielen uitkomt.

kabelboom kan ik je weinig over zeggen helaas, gezien bij mijn R19 16v de kabelboom al geschikt was.

Klopt idd Roald...
Al is die F7r T van mij echt mak afgesteld met lage druk 0.67 bar..
Op 1.2 bar is t ff 300 pk ...

Maar geloof me die 230 pk aan de wielen in 33n 5je is al prima ....😂