Auteur Topic: Grandtour GT220  (gelezen 1247 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldog

  • Forum-lid
  • Berichten: 23
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane GT220 grandtour
Grandtour GT220
« Gepost op: 08 februari, 2020, 13:18:21 pm »
Ook maar even voorstellen.
Ik had een andere auto nodig en het ging tussen Giulietta QV en megane gt220. De megane RS en focus st waren ook bij de kandidaten maar vielen dan toch af wegens té onpraktisch(RS) én vooral...geen mogelijkheid om een trekhaak te monteren, omwille van de uitlaat. Ik heb die nodig om m'n fietsen,m'n motor, vespa's, containerparkspul enzovoort te transporteren.

Ben héél erg Alfa liefhebber geworden sinds m'n 159 TI sportswagon, maar heb dan toch maar besloten om eens terug te keren naar m'n allereerste merk. Vroeger reed ik reeds R14 TS, R11 TXE , R21 nevada en een expressje(duitse dog...dan wordt alles krap).
Renault is me dus niet echt onbekend. Via m'n vader reed ik ook al R16(drie stuks), R18, R21, Laguna en verschillende Espace'en. Z'n huidige is een nieuwe Initiale dci 200.
Reden voor de GT220 was de motor, een teruggetuned rs blok met mogelijkheden. Ik wou persé de megane 3 omdat de 4 geen mooie motor meer aanbiedt in de grandtour.
Vermits de 220 nooit verkocht is hier in België moest ie sowieso uit het buitenland komen. Ik vond er dus eentje in Duitsland uit 2013 met maar 100kkm én een mooie voorgeschiedenis. Behalve het open dak heeft ie wel alle opties denk ik, spijtig genoeg ook de bose-prullen, maar ja, ze zijn bijna niet te vinden zonder die optie. Das althans mijn ervaring. Op dit moment staan de (minder mooie) elia velgen eronder met de winterbanden, de originele staan klaar voor de zomer. Misschien krijgen die een sober kleurtje, want ik vind hem wel hééél erg zwart. ::)
Ik denk er over om iets aan het geluid/vermogen te doen: downpipe(met sportkat) én of rechte pijp in het midden. Het moet vooral een beschaafde brom blijven, ik wil echt niet dat het té luid wordt...daar heb ik nog wel een motor voor ;). Daarna gaat ie wel ergens op de bank om af te stellen. Iemand ervaring met BR-performance inzake de F4R motor? Ik weet dat er hier op het forum wordt doorverwezen naar Dekker motorsport maar dat is echt zoo ver voor mij...
Heb begrepen dat Ruud Frederiks ook samenwerkt met een Renault-specialist. Die plaats in Goes ken ik al wel, heb er al 5 motoren laten afstellen... :)

Nu ja, ik zie het nog wel, eerst beetje rondtuffen en autowennen.












« Laatst bewerkt op: 08 februari, 2020, 13:21:35 pm door bulldog »
*** Teslas zijn kleur-, smaak-, maar gelukkig ook reukloos! ***  De gustibus et coloribus, non est disputandum. ;-)

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5399
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Grandtour GT220
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari, 2020, 15:50:58 pm »
Welkom hier,  gave uitvoering heb je nu van de Mégane III.
Was de Mégane IV GT met 205 pk 1.6 motor dan geen optie  ?
Over BR performance lees ik verschillende verhalen.
Misschien is een afspraak in Goes/fast chip het verstandigste qua afstand.
Leuke auto geschiedenis,  een 14......wie heeft daar nog in gereden  !

Offline bulldog

  • Forum-lid
  • Berichten: 23
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane GT220 grandtour
Re: Grandtour GT220
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari, 2020, 17:36:25 pm »
Tja, ik denk dat er toch een serieus verschil zit qua vermogen tussen de 1.6 en de 2.0. Zeker als je de tuningmogelijkheden bekijkt. De F4R blok is als het ware gemaakt om te bewerken en is vrij bulletproof als ik het zo lees. Niet dat ik nu zoo een pk-zoeker ben, maar toch, als er op een redelijk veilige én geen-arm-en-een-been-kostende manier een pak vermogen/koppel te winnen zijn, dan ben ik meestal kandidaat. :) Temeer omdat de auto/motor meestal na de nieuwe mapping véél leuker draait, vaak soepeler, makkelijker, vlotter...
Althans, das mijn ervaring de laatste 6 jaar met: triumph thruxton, Yam R6 RJ05 circuit ,R6 RJ15 circuit, XTX660 en triumph street triple. Allemaal voorzien van individuele maps geschreven op een drietal uurtjes over twee à drie runs op de vermogensbank.
Verbruik is misschien ook wat aan de lagere kant, maar daar heb ik nog nooit naar gekeken. Correctie, op de 255km die ik reed met de megane heb ik gemiddeld 10.1 l op 100km verbruikt-dat leerde mij de boordcomputer. ;)
Ik rij tegenwoordig met de fiets naar m'n werk(10km heen en terug) en doe maximum 10k autokm per jaar. Dan let je daar niet zo op.

Tja, BR performance doet ook alles en dat schrikt me ook een beetje af...ze zitten minder dan 10km van m'n deur, handig zou het wel zijn.
Dekker motorsport is dan weer 250km enkel.

En ja, die R14...was niet de beste auto hoor, je hoorde em bijna  roesten als je er naast stond. ;D
Het was wel de TrèsSuper versie, 1360cc met de volle 70pk...ah...wat een tijden...
*** Teslas zijn kleur-, smaak-, maar gelukkig ook reukloos! ***  De gustibus et coloribus, non est disputandum. ;-)

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5399
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Grandtour GT220
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari, 2020, 21:13:56 pm »
Fast chip en Dekker zijn Renault specialist,  voor mij zou de keuze dan niet moeilijk zijn tov BR performance.

Offline bulldog

  • Forum-lid
  • Berichten: 23
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane GT220 grandtour
Re: Grandtour GT220
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari, 2020, 21:56:24 pm »
Ik weet wel dat je overschot van gelijk hebt hoor... ;) :-[
*** Teslas zijn kleur-, smaak-, maar gelukkig ook reukloos! ***  De gustibus et coloribus, non est disputandum. ;-)

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7632
  • Karma: +49/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Grandtour GT220
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari, 2020, 08:40:44 am »
Welkom hier! Ik heb Alfa's altijd erg mooie auto's gevonden (niet allemaal natuurlijk maar de meeste ;-)). Jammer dat ze tegenwoordig vrijwel verdwenen zijn en er nauwelijks vernieuwing plaats vindt, is wel een gemis. Gefeliciteerd met de GT220, mooie wagen en ik zie dat je al uitgevogeld hebt dat je met alleen chipje naar de 290-300 kan.

Voor wat betreft het chippen moet je je gewoon afvragen wat je wil, wil je chippen op maat of een standaard programma (wat dus veilig is, 80% van het potentieel, i.p.v 90-95% bij een chip op maat). Je zal bij BR vast ook op maat kunnen chippen, dan pakken ze hun standaard programma en passen deze op de rollenbank aan op jouw auto. Dat gaat ook echt voldoen, al zweren heel veel mensen bij Fastchip wat ongetwijfeld ook echt een goede keuze is als je alle verhalen leest (persoonlijk geen ervaring mee). Ik denk dat het belangrijker is dat de auto op de rollenbank gaat en het programma gefinetuned wordt. Het allerbeste resultaat zul je nog altijd behalen bij b.v. Fastchip omdat die voor de laatste % gaan en een firma als BR is het meer gewoon x tijd per auto en door. Het is een keuze ;-) Als je denkt dat je het verschil merkt zeker naar Fastchip gaan.

De 1.6 in de Megane 4 heeft wel wat ruimte mits je wat zaken aanpast (270 pk is mogelijk zonder heel gek te doen). Maar de EDC bak blijft de limiterende factor, die kan officieel het koppel na normale tuning al net wel/net niet aan. In de praktijk lijkt dat mee te vallen. Ik heb wel wat rijervaring met de 1.6 (in de Clio RS en Megane GT) maar je hebt wel gelijk, de 2.0T doet nog wel even wat meer over het gehele bereik. De EDC weet daar redelijk goed voor te compenseren maar zeker als je hem in M zet en zelf schakelt merk je wel eens dat het ff duurt voor die komt als je eigenlijk terug zou moeten schakelen  ;).

Offline John

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1503
  • Karma: +14/-2
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Twingo RS Gordini Cup, Renault 8
  • Lidnummer: 147
Re: Grandtour GT220
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari, 2020, 12:15:57 pm »
Welkom hier.

Offline gt300

  • Forum-lid
  • Berichten: 29
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault Megane
Re: Grandtour GT220
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari, 2020, 12:17:31 pm »
Zwart is ook mooi.....laat je de delen zwart? Zelf twijfel ik nog of ik ze zilver maak net als de GT line

Offline bulldog

  • Forum-lid
  • Berichten: 23
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane GT220 grandtour
Re: Grandtour GT220
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari, 2020, 13:11:45 pm »
Ik vind em inderdaad ook wel héél zwart. Misschien laat ik de zomerwielen in hoogglans Anthraciet spuiten? Zilver ben ik zelf niet echt fan van.
*** Teslas zijn kleur-, smaak-, maar gelukkig ook reukloos! ***  De gustibus et coloribus, non est disputandum. ;-)

Offline Tutuur

  • Forum Lid
  • ***
  • Berichten: 193
  • Karma: +3/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio R27 turbo, Renault 5 GTT
Re: Grandtour GT220
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari, 2020, 16:40:39 pm »
Welkom hier, erg knappe wagen!

Makkelijk meer geluid te behalen door de middendemper weg te halen, veruit de goedkoopste en makkelijke oplossing.

Mbt het chiptuning verhaal geef ik hier ook maar even mijn persoonlijke mening:
Mocht de afstand naar mij u te groot zijn, dan zou ik Fastchip boven BR verkiezen. Neen, deze haalt ook niet de laatste % er uit, die gaat 1x op de bank en als alles veilig loopt ben je weer klaar, volgende auto is dan aan de beurt. Het enige voordeel dat je bij Fastchip hebt tov BR is dat Henk de tune zelf geschreven heeft en ook controleert mbv dataloggen. Bij BR krijg je gewoon een standaard tune die je bij ieder andere tuner krijgt.

Uiteraard raad ik u met stipt aan wel de reis van 250km te wagen om hem bij mij te laten tunen, gemiddeld staat een auto bij mij tussen de 2 á 3 uur op de testbank waarbij alles geperfectioneerd wordt. Zowel inspuiting, turbodruk, vvt en ontstekingsmoment. Dit is bij geen van de voorgenoemde tuners het geval. Daarbij vertel ik u precies wat ik doe en wat u kunt verwachten.

Vele van uw landgenoten hebben daarom ook de keuze gemaakt bij mij langs te komen :)
« Laatst bewerkt op: 10 februari, 2020, 17:30:28 pm door Tutuur »

Offline bulldog

  • Forum-lid
  • Berichten: 23
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane GT220 grandtour
Re: Grandtour GT220
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei, 2020, 10:58:20 am »
Vele van uw landgenoten hebben daarom ook de keuze gemaakt bij mij langs te komen :)

En die keuze heb ik nu ook voor mezelf gemaakt.  ;)
Auto heeft net nieuwe distributieriem, waterpomp, remmen, onderhoud én een volle bak 98 gekregen...die is er dus klaar voor. Maar zoals de zaken er nu voorstaan, kan ik pas ten vroegste na 8 juni een afspraak maken...dan pas zijn niet-essentiële verplaatsingen terug toegelaten hier in België. Nog even geduld dus... :(
*** Teslas zijn kleur-, smaak-, maar gelukkig ook reukloos! ***  De gustibus et coloribus, non est disputandum. ;-)

Offline gt300

  • Forum-lid
  • Berichten: 29
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault Megane
Re: Grandtour GT220
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei, 2020, 20:02:39 pm »
Geweldig...ga je nog iets aanpassen aan de auto of laat je het eerst origineel tunen?

Offline bulldog

  • Forum-lid
  • Berichten: 23
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane GT220 grandtour
Re: Grandtour GT220
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei, 2020, 17:40:07 pm »
Dacht eerst aan een andere intercooler en/of downpipe, maar ga het toch maar zo laten.


Daarstraks nieuwe bougies gemonteerd, weet niet echt of het 'nodig' was, maar met het oog op de nieuwe mapping alles toch maar vernieuwd.



Deze week ook de originele velgen gemonteerd met de zomerbanden. Omdat ik een beetje uitgekeken was op het zwart, heb ik ze laten poederlakken in Orbit grey, een velgenkleurtje van bmw. Nu de klauwen nog in stemmig rs-blauw en dan is ie klaar om richting Zwaagdijk te sturen.



« Laatst bewerkt op: 15 mei, 2020, 18:11:47 pm door bulldog »
*** Teslas zijn kleur-, smaak-, maar gelukkig ook reukloos! ***  De gustibus et coloribus, non est disputandum. ;-)

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5399
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Grandtour GT220
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei, 2020, 18:13:17 pm »
Velgen staan mooi met de grijze kleur.

Op bougies moet je niet bezuinigen,  eerder vervangen geniet de voorkeur.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7632
  • Karma: +49/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Grandtour GT220
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei, 2020, 08:31:22 am »
Mooi kleurtje inderdaad!