Auteur Topic: Pech Megane 3 RS  (gelezen 245 keer)

Offline Jesse Hoefsmit

• Forum-lid
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
Pech Megane 3 RS
« Gepost op: februari 22, 2020, 12:15:42 pm »
Goedemiddag allemaal,

Vandaag precies 2 weken geleden ben ik met pech stil komen te staan met mijn Mégane 3 RS uit 2010 na nog geen anderhalve maand na aankoop. Ik heb in de Renault groep op Facebook een bericht geplaats en vorderingen in de diagnose en reparatie bijgehouden.

Ik plaats de volledige samenvatting van alles wat gebeurt is en hoe het opgelost is nu hier om te kijken of iemand wellicht énig idee heeft hoe dit heeft kunnen gebeuren of wat de oorzaak hier van geweest kan zijn. Ook is dit misschien handig voor iemand die ooit zelf stil komt te staan met hetzelfde probleem.

'[08-02-2020] Wat is er gebeurt: heel lastig om in detail te zeggen, het ging allemaal zó snel. Ik was 'stevig' aan het rijden met een BMW M4, vervolgens weer lekker 100 rijden omdat de afslag naderde welke ik hebben moest. De afslag af en vervolgens de rotonde naar rechts genomen. Toen weer rustig optrekken en (volgens mij) na van z'n 3 naar de 4 te schakelen deed hij opeens niks meer. Reageerde niet op het gas o.i.d. dus uit reflex koppeling ingetrapt en zie ik het toerental per direct terugvallen naar 0. Toen naar een vluchtheuvel uit laten rollen zoals je op de foto's ziet. Meteen in shock en vrezen voor het ergste, dus uitgestapt en kijken of hij vloeistof lekte, olie gepeild en kijken of ik überhaupt iets kon vinden, wat niet het geval was. Vervolgens nog 1x proberen te starten maar sloeg niet aan. Klonk verder niet anders dan anders van wat ik me er kan herinneren. Vervolgens is de auto afgesleept en heb ik hem naar m'n garage gebracht zodat ze een diagnose kunnen stellen.

[15-02-2020] Update: uit de diagnose is niks naar boven gekomen. Auto geeft 0 foutmeldingen aan bij het uitlezen. Distributie e.d. is allemaal gecontroleerd en schijnt goed te zijn. De motor start wel maar slaat niet aan. Ik heb me laten vertellen dat elke keer dat ze hem proberen te starten dat er een zekering uit klapt (welke weet ik niet). De accu hebben ze voor alle zekertijd helemaal opgeladen

De vermoedens liggen bij een elektronisch probleem érgens in de kabelboom, maar gezien het feit dat alles zó ontzettend compact zit bij zo'n RS het een hoop tijd en uitzoekwerk kost om bepaalde dingen door te meten en uit te sluiten. Ze proberen deze klus tussen alle reeds geplande werkzaamheden door op te pakken dus het duurt allemaal wat langer dan normaal, maar hij staat bij een garage welke ik wél vertrouw dus ik ga er van uit dat het goed gaat komen.

[Vandaag, 22-02-2020] Conclusie: hij doet het weer! Voor degene die geïnteresseerd waren in het probleem waarbij m'n Mégane RS stil is komen te staan, bij deze een uitleg hoe ik het begrepen heb:

Het kastje wat je op de foto's ziet zit op/achter de accu gemonteerd. Zoals te zien is is één van de zekeringen doorgesoldeerd, deze was verbroken toen ze het kastje open hebben gehaald na alles doorgemeten te hebben (zo zijn ze ook bij dit kastje uitgekomen, vanaf de startmotor). Na deze verbinding hersteld te hebben sloeg de auto weer aan als vanouds, hier is dus een nieuw kastje op gekomen.

Vervolgens hebben ze als nog nóg dieper gegraven om een eventuele oorzaak te vinden waarom deze zekering geknapt is en de auto stil is komen te staan, want er moet ergens iets verkeerd zitten, anders gaat die zekering niet zomaar stuk. Wellicht een piekspanning ergens, maar ze hebben op deze kapotte zekering na niks kunnen vinden.

Ze hebben een aantal kilometers op de auto gezet om te testen en hij doet het weer als vanouds, maar of het nu voor altijd opgelost is is lastig te zeggen. Het lijkt mij, en m'n garage, sterk dat het hiermee volledig opgelost is en dat dit ook daadwerkelijk de oorzaak is, maar er zit voor nu maar 1 ding op en dat is rijden met dat ding en testen, dus dat gaan we doen (Y)!'

Wat ik inmiddels wel weet is welke zekering er elke keer uitklapte tijdens het proberen te starten, dat is die van het startrelais (of startmotor?), wat mij verder niet zo veel zegt maar wellicht kan iemand hier er wat mee :)

Alle foto's waar ik naar verwezen heb in dit topic:

« Laatst bewerkt op: februari 22, 2020, 12:28:54 pm door Jesse Hoefsmit »

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Pech Megane 3 RS
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2020, 14:40:46 pm »
Als de garage er zeker van is dat de zekering van het startrelais klapt,  dan verbruikt dat bewuste  relais te veel stroom/ ampere's.
Zoiets kan je controleren/meten met een ampere tang.
Nog een mogelijkheid is dat de bedrading ergens sluiting maakt tijdens het bewegen van de motor.

Nu lees ik het nog een keer,  als het de zekering is van de startmotor/startrelais,  dan kan nooit de motor starten  !

Welke van de 4 zekeringen klapt er elke keer  ?
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2020, 15:59:17 pm door Marcel »

Offline Roald

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 19 16v 2.0T
  • Lidnummer: 122
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2020, 07:50:14 am »
@Marcel, als je op de foto kijkt waar het kastje open is zie je rechts boven dat er 1 met de hand is gesoldeerd.
Met het kastje dicht staat de aanduiding +DEM bij.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2020, 07:53:07 am door Roald »
Anything worth doing is worth doing right

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2020, 09:07:21 am »
Dankjewel Roald,  ik heb me blind gestaard op de onderste 4 zekeringen.

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2020, 08:56:49 am »
Het kastje heet officieel de battery control unit en heeft als functie het maken dan wel verbreken van de verbinding van de accu met bepaalde systemen.
Waar ALT en BAT voor staan lijkt me duidelijk, DEM zou moeten staan voor Diagnostics Event Manager en loopt vermoedelijk naar de ECU. Nu weet ik niet genoeg van dit geheel om met zekerheid te zeggen waar de aansluiting voor dient maar ik vermoed dat het iets in de richting van het controleren of de startmotor bekrachtigd wordt (en op basis daarvan inspuiting starten). In DDT4All is wel terug te vinden dat er gekeken wordt naar of "starter relay 1" bekrachtigd wordt.

Dat het gesoldeerd is houdt in elk geval in dat het een keer eerder voorgekomen is, en op bijzondere wijze hersteld. Grote vraag is uiteraard waarom het de eerste keer voorgekomen is.
De soldeer verbinding zal overigens allerminst betrouwbaar zijn, zeker op deze manier in een auto die ook nog vrij stug is. (normaal sluit je een soldeerverbinding af met een krimpkous, wat je hier uiteraard niet doet wat ook gelijk de reden is dat dit absoluut niet de manier is om de verbinding te herstellen).

Het is een hele lastige maar ik schat zo in dat er de eerste een keer oorzaak is geweest waarom die zekering doorgebrand is, oorzaak is toen waarschijnlijk opgelost en in plaats van de bcu te vervangen hebben ze hem gesoldeerd.

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2020, 09:14:18 am »
Het is vrijwel zeker de zekering voor de hoofdstroom van de startmotor.
190 ampere is de waarde van de zekering.
Het lijkt erop dat de startmotor te veel stroom trekt bij het starten van de motor.
Deze zekering opnieuw solderen is niet de juiste oplossing.
De hele zwarte kast op de foto zul je moeten vervangen.
Als je de verbinding opnieuw soldeert,  kun je nooit weten of de zekering weer maximaal 190 ampere aankan.
Stel dat je een nieuwe startmotor monteerd en deze trekt bv 150 ampere,  dan kan jou gesoldeerde reparatie alsnog weer klappen.

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2020, 10:08:24 am »
En wat dan vreemd blijft is dat de motor stilviel.
Dat heeft eigenlijk niets te maken met de zekering van de startmotor.

Offline Jesse Hoefsmit

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2020, 13:06:22 pm »
Het kastje heet officieel de battery control unit en heeft als functie het maken dan wel verbreken van de verbinding van de accu met bepaalde systemen.
Waar ALT en BAT voor staan lijkt me duidelijk, DEM zou moeten staan voor Diagnostics Event Manager en loopt vermoedelijk naar de ECU. Nu weet ik niet genoeg van dit geheel om met zekerheid te zeggen waar de aansluiting voor dient maar ik vermoed dat het iets in de richting van het controleren of de startmotor bekrachtigd wordt (en op basis daarvan inspuiting starten). In DDT4All is wel terug te vinden dat er gekeken wordt naar of "starter relay 1" bekrachtigd wordt.

Dat het gesoldeerd is houdt in elk geval in dat het een keer eerder voorgekomen is, en op bijzondere wijze hersteld. Grote vraag is uiteraard waarom het de eerste keer voorgekomen is.
De soldeer verbinding zal overigens allerminst betrouwbaar zijn, zeker op deze manier in een auto die ook nog vrij stug is. (normaal sluit je een soldeerverbinding af met een krimpkous, wat je hier uiteraard niet doet wat ook gelijk de reden is dat dit absoluut niet de manier is om de verbinding te herstellen).

Het is een hele lastige maar ik schat zo in dat er de eerste een keer oorzaak is geweest waarom die zekering doorgebrand is, oorzaak is toen waarschijnlijk opgelost en in plaats van de bcu te vervangen hebben ze hem gesoldeerd.
Thanks voor de tips & kennis Maarten-Jan!

Ik heb het misschien niet heel duidelijk verwoord in mijn bericht, maar de zekering is gesoldeerd door mijn garage om te testen. Na hem gesoldeerd te hebben deed de auto het weer en is er een nieuw (origineel Renault) kastje op gekomen (Y). De foto's die ik bijgevoegd heb zijn dus van het oude kastje dat op de auto zat, deze heb ik nu thuis liggen.

Dit vindt ik dus ook. Hoe kan de motor tijdens het rijden stilvallen door de zekering van de startmotor?

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2020, 14:52:23 pm »
Ah oke de garage had hem gesoldeerd om hem te testen! Als je het oude kastje nog hebt zou je kunnen testen wat er gebeurd als je de soldeerverbinding op heft met draaiende motor, als die dan ook stil valt weet je in elk geval zeker dat dat het stilvallen ook veroorzaakt heeft. Het zou ook nog een productiefout geweest kunnen zijn in het betreffende kastje natuurlijk, dat is niet ondenkbaar.

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 24, 2020, 18:08:49 pm »
MaartenJan,  als de zekeringkast gemonteerd zit,  zijn de soldeer verbindingen praktisch onbereikbaar.

Wat de garage wel zou kunnen proberen, bij draaiende motor de geschroefde m6 verbinding die naar de startmotor toe gaat, loshalen.
Dat staat gelijk aan het klappen van de zekering.
Als dan de motor blijft draaien is de motor om een andere reden stil gevallen.
De geschroefde m6 verbinding is eenvoudig te bereiken.

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2020, 07:14:26 am »
Ja dat is inderdaad makkelijker  (Y)

Offline Rolf

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2020, 10:30:45 am »

Citaat
Dit vindt ik dus ook. Hoe kan de motor tijdens het rijden stilvallen door de zekering van de startmotor?

Kijk even goed naar de bekabeling van je startmotor en dynamo; ergens een los rond slingerend boutje of onderdeel kortsluiting kan maken met connectoren oid... 
Ik vond ooit een los liggend stuk oliefiltergereedschap onder de motorkap van mn Megane...   ???