Auteur Topic: Clio III RS > BR performance tuning  (gelezen 856 keer)

Offline Syourt

• CRS Lid
  • Forum-lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault Clio 3 R.S. PH2
  • Lidnummer: 33
Clio III RS > BR performance tuning
« Gepost op: 11 maart, 2020, 10:35:36 am »
Hallo allemaal,

Rustig ben ik aan het kijken naar mogelijkheden mbt tuning van mijn Clio 3 RS. Nu kwam ik terecht bij BR performance, welke veel lovende woorden krijgen als ik zo op internet rond kijk. En ze zitten (relatief) in de buurt. Ik heb daar even wat informatie opgevraagd en heb daarop toch wat vragen gekregen. Om niet alleen van hun kant verhaal te krijgen dacht ik dat het wel slim is om hier even mijn vragen te posten.

Mijn Clio is momenteel voorzien van het Akrapovic Evolution uitlaatsysteem en heeft een K&N open luchtfilter. Op basis van deze specs was mijn vraag wat de kosten zouden zijn om een stage 2 tuning te doen, veel van de onderdelen voor een stage 2 bij BR performance zitten namelijk al op mijn auto.

Het volgende raden ze aan:

• In elk geval: Op maat gemaakte stage 2 remap op de vermogenstestbank.
  • Optioneel: I.c.m. de stage 2 remap en de aanwezige onderdelen monteren ze een Milltek sportcat.
    • Ik ben niet heel technisch onderbouwd, welk onderdeel van het uitlaattraject is dit precies?
    • Betekent dit dat (een deel van) het akrapovic uitlaattraject vervangen wordt?
    • Welk voordeel heeft dit systeem dan t.o.v. wat er nu onder hangt? Akrapovic lijkt mij niet persé minder goed dan Milltek (of heb ik dit mis?)
  • Optioneel: De K&N open luchtfilter wordt vervangen voor een Injen Cold Air intake.
    • Is dit filter beter dan dat van K&N?

De Clio zou met deze aanpassingen ongeveer op 225pk en 240Nm moeten gaan lopen. Is dit een realistische opgaaf?

Als iemand geïnteresseerd is kan ik de opgegeven prijzen eventueel ook delen.

Mvg,

Sjoerd

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
Re: Clio III RS > BR performance tuning
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart, 2020, 11:40:11 am »
De katalysator wordt vervangen door een zogeheten sport katalysator, het akrapovic deel blijft gewoon zitten (neem aan dat deze vanaf katalysator is, anders zouden ze het niet voorstellen). Een sport katalysator heeft iets minder restrictie dan origineel door de hoeveelheid en vorm van de cellen. Het verschil is echter minimaal en zeker niet zo groot als in de begin dagen van katalysatoren.

Een deel van het uitlaattraject wordt inderdaad vervangen, de originele katalysator in dit geval.
Het voordeel is iets minder restrictie en vooral een lichte koppel toename op lage toerentallen.

Een open luchtfilter is altijd minder goed dan een goed filter in de originele behuizing of een goed cold air intake (wat op hetzelfde neer komt maar dan met meer aanzuig geluid).
Dus zeker doen of terug gaan naar origineel als je niet zo veel om het aanzuig geluid geeft.

Is een volstrekt onrealistische opgave, op een atmosferische motor ga je er hooguit 5-7 bij krijgen zeker op een atmosferische motor die al op 100 pk per liter zit. Het koppel kan wel flink toenemen. Ik zou niet teveel uitgaan van de opgave maar vooral kijken naar het verschil voor en na chippen op de rollenbank. Dan weet je wat erbij gekregen hebt, de pk's opgegeven door tuners kun je altijd het beste met een flinke korrel zout nemen  ;)

Offline Syourt

• CRS Lid
  • Forum-lid
  • **
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart, 2020, 12:22:51 pm »
Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker. Wel fijn om te weten waar je precies je zuur verdiende centen tegenaan gooit :P...

Zorgt die sport katalysator er ook voor dat er meer geluid uit gaat komen? Wat mij betreft zou hij vooral aan de buitenkant wel wat meer geluid mogen produceren, hij klinkt nu nog wat tam.

De originele behuizing heb ik niet, ik heb de auto zo gekocht zoals deze nu is. In dat geval is het dus beter om voor de cold air intake te gaan zoals voorgesteld.

Ik dacht al dat die vermogenstoename niet heel realistisch was afgaand op wat ik op internet voorbij heb zien komen. Echt een issue vind ik dat niet want meer koppel vind ik belangrijker dan meer PK's juist vanuit lagere toerentallen zoals je aangeeft lijkt me dat echt een verbetering.

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart, 2020, 15:03:35 pm »
Dat zal weinig verschil maken in geluid, weet je of de akrapovic alleen einddemper is? Of anders gezegd, heb je nog een middendemper? Die zou je dan nog kunnen verwijderen voor wat extra geluid. Je driveability zal er met een goede tune zeker nog wat op vooruitgaan. Verwacht geen wonderen, het zijn geen pannenkoeken bij Renault Sport maar ze zit wel met emissie eisen en daar zit de ruimte in (bij een atmosferische motor).

Offline Syourt

• CRS Lid
  • Forum-lid
  • **
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart, 2020, 17:58:51 pm »
Goede vraag, ik heb de auto nog niet aan de onderkant kunnen bekijken. Ik dacht eigenlijk dat zo’n akrapovic uitlaat gestandaardiseerd was voor de Clio rs.. maar er zit dus ook nog verschil tussen de verschillende onderdelen die wel of niet gemonteerd zijn. Zal er bij de volgende onderhoudsbeurt eens op letten.

Offline Tutuur

• Forum Lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio R27 turbo, Renault 5 GTT
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart, 2020, 18:44:59 pm »
Het is voor mij heel lastig een onbevooroordeelde mening te geven, gezien ik mijn eigen tunigsbedrijf run enkel gericht op Renault. Doe dus met mijn woorden wat je wilt, en neem het mij vooral niet kwalijk als je het niet met me eens bent.

BR Performance NL is net als het overgrote deel van NL een plug and play tuner, met andere woorden, ze lezen je motormanagement uit, passen hier een standaard aanpasing op toe, schrijven hem dan weer en klaar is kees.

Daarbij geven ze ook nog eens bizar ongeloofwaardige cijfers op. Toevallig heb ik op korte termijn iemand gepland staan die zijn Clio daar heeft laten tunen. 225pk zou hij moeten hebben, gemeten op de testbank. Ik zal verbaasd zijn als deze bij mij op de testbank uberhaupt over de 200pk komt. De reden dat hij besloten heeft naar mij te komen, hij vind dat z’n auto er niet beter op is gaan rijden en heeft nog steeds vervelende dipjes.

Vwb de sportcat, dit laat zien dat ze geen flauw idee hebben waar ze over praten. De standaard kalysator zit in het uitlaatspruitstuk, zij raden dus aan achter de originele kat nog een kat te plaatsen.....

Een cold air intake is inderdaad beter dan een open luchtfilter, ga je dit verschil merken? Nee absoluut niet, een paar pk’s voel je niet.

Om over pk’s te spreken, MJ heeft gelijk, op deze toch al flink geoptimaliseerde motoren mag je blij zijn met 10pk en 10nm winst.

Wat er dan wel veranderd buiten dat vermogen, althans, als je hem bij mij zou laten tunen. Licht ik je graag toe als deze post je nog niet afgeschrikt heeft :D

Offline Syourt

• CRS Lid
  • Forum-lid
  • **
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart, 2020, 23:27:11 pm »
Hallo Tuur,

Bedankt voor je reactie, was er stiekem al een beetje op aan het wachten  :P.

Zou er graag wat meer over willen weten. Ook wat de mogelijkheden zijn om nog wat verder te kunnen gaan met het vermogen. Ik zal dit niet op korte termijn gaan doen maar wil graag weten wat er voor mijn auto mogelijk is.

Je bedrijf had ik al opgezocht maar zit helaas niet om de hoek voor mij (kom uit de buurt van Nijmegen). Voor een goede tune moet ik het dan toch maar wat verderop gaan zoeken  ;)

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart, 2020, 07:12:48 am »
Tuur vat het mooi samen en ik ben ervan overtuigd dat je bij hem met een veel betere afstelling weg komt als bij een "plug and play" tuner. Niet dat met dat laatste heel veel mis is, op turbo motoren waar nog genoeg ruimte op zit werkt dat prima. Op atmosferische motoren die al piek fijn afgesteld zijn door in dit geval Renault Sport is er voor de plug and play tuner vrijwel niets te halen.

Offline Tutuur

• Forum Lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart, 2020, 17:07:47 pm »
Hallo Tuur,

Bedankt voor je reactie, was er stiekem al een beetje op aan het wachten  :P.

Zou er graag wat meer over willen weten. Ook wat de mogelijkheden zijn om nog wat verder te kunnen gaan met het vermogen. Ik zal dit niet op korte termijn gaan doen maar wil graag weten wat er voor mijn auto mogelijk is.

Je bedrijf had ik al opgezocht maar zit helaas niet om de hoek voor mij (kom uit de buurt van Nijmegen). Voor een goede tune moet ik het dan toch maar wat verderop gaan zoeken  ;)

Ik heb klanten uit DE, BE en zelfs een keer Zwitserland gehad, dus ja, wat heet verder weg?

Om meer vermogen uit een 3 RS te halen kom je al snel op dure aanpassingen die weinig opleveren. Aanstaande zaterdag heb ik een 3 RS staan met nieuw opgebouwde motor voorzien van andere nokkenassen. Ben heel benieuwd wat dit op gaat leveren!

Echter €700+ voor nokkenassen, dan nog montage, voor mogelijk slechts 10pk extra, waarbij stationair en deellast rijden nog slechter worden. Mijn advies zou zijn, lekker laten zoals hij is, heb je de auto nog jaren, bevalt hij verder goed, maar mis je power, ga dan direct voor een Megane RS swap.

Kost uiteraard nog een stuk meer maar levert ook verreweg het meeste op!

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart, 2020, 17:49:36 pm »
Sjoerd,  Tuur zet regelmatig stage verslagen op zijn Facebook pagina.
Heb je mooi een beeld wat er te halen valt bij een Clio III rs.
En vooral wat er niet te halen valt/indianen verhalen qua pk winst bij een atmosferische motor.

Offline Syourt

• CRS Lid
  • Forum-lid
  • **
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart, 2020, 11:35:07 am »
Bedankt allemaal voor de reacties. Het wordt er allemaal een stuk duidelijker van.

Voorlopig ga ik genieten van de auto zoals deze nu is hij bevalt namelijk uitstekend!

In de toekomst heb ik wat om over na te denken, die Megane engine swap, of dan wellicht een Megane auto swap ;).

Offline Tutuur

• Forum Lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart, 2020, 13:15:28 pm »
Als je denkt dat de auto nu al lekker rijdt, weet je niet wat je mee maakt na een remap bij mij ;D