Auteur Topic: Schokdempers  (gelezen 398 keer)

Offline J.R. Schoonbeek

• Forum-lid
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault 19 16v Cabriolet
  • Lidnummer: 105
Schokdempers
« Gepost op: 03 april, 2020, 17:01:16 pm »
Wie kan mij vertellen waar ik schokdempers voor de 16v Cabrio bouwjaar 1992 kan bestellen. Ik heb het volgende OEM nummer: 7700 789 515. Dit nummer klopt. Als ik schokdempers bestel bij bv Winparts, op OEM nummer, krijg je schokdempers binnen die in de verste verte niet op de originele lijken: te kort, zonder schotel, en fuseepunten recht onder elkaar in plaats van schuin. Ook bij onderdelen24 hetzelfde laken een pak. Of wie heeft er toevallig nog een setje goede dempers liggen? Ik heb zelf nog 1 orginele Boge schokdemper die 37 000 km onder een 16v heeft gezeten. Wie helpt?

Online larsdijkstra

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault 19 16V Cabrio phase 2 / 19 16V 1991
Re: Schokdempers
« Reactie #1 Gepost op: 03 april, 2020, 19:49:07 pm »
Klopt, is zeer lastig te vinden...je kunt de veerpoten ook opnieuw  opbouwen met nieuwe topschotels (als je ze kunt vinden, ik kon nog 5 originele nieuwe krijgen), en lagers. Volgens Maarten Jan hier van het forum kun je ook de huidige dempers uit de bestaande veerpoten halen en daar nieuwe losse dempers in zetten

Offline J.R. Schoonbeek

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 april, 2020, 20:49:09 pm »
Dat zou idd een oplossing kunnen zijn. Dat moet mij maar eens goed worden uitgelegd. Ik kwam ergens in Duitsland metalen plaatjes tegen die je kon gebruiken om schokdempers van een Mégane 1 op een 19 te monteren, maar dat leek mij meer voor de 'gewone' cabrio. Die dempers zijn al heel anders: zo ontbreekt bv de schotel.

Offline Willeon de Zoete

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GT turbo '85 '87 en '89
  • Lidnummer: 40
« Reactie #3 Gepost op: 03 april, 2020, 22:29:31 pm »
Klopt, is zeer lastig te vinden...je kunt de veerpoten ook opnieuw  opbouwen met nieuwe topschotels (als je ze kunt vinden, ik kon nog 5 originele nieuwe krijgen), en lagers. Volgens Maarten Jan hier van het forum kun je ook de huidige dempers uit de bestaande veerpoten halen en daar nieuwe losse dempers in zetten

Lars, hier zitten 2 nieuwe topschotels op!  :)
-Renault 5 GT turbo verslaafd-

Offline J.R. Schoonbeek

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 april, 2020, 23:43:51 pm »
Klopt. Iemand hier bekend mee? mespiecesauto.com. Interessante website. Frans bedrijf die allerlei young en oldtimeronderdelen maakt voor de 19, 5, 21 enz. Je betaald er wel voor, bv 2 schokdempers voor de 19 16v, of zoals zij dat noemen 16s, voor € 230, maar dat heb ik er dan wel voor over.

Online larsdijkstra

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 04 april, 2020, 07:46:10 am »
Klopt. Iemand hier bekend mee? mespiecesauto.com. Interessante website. Frans bedrijf die allerlei young en oldtimeronderdelen maakt voor de 19, 5, 21 enz. Je betaald er wel voor, bv 2 schokdempers voor de 19 16v, of zoals zij dat noemen 16s, voor € 230, maar dat heb ik er dan wel voor over.

Klopt, als je het er voor over hebt zou ik dat doen. Heb je alles nieuw en kun je jaren verder
« Laatst bewerkt op: 04 april, 2020, 07:48:18 am door larsdijkstra »

Online larsdijkstra

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 04 april, 2020, 07:48:32 am »

Lars, hier zitten 2 nieuwe topschotels op!  :)

Aha!

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
« Reactie #7 Gepost op: 06 april, 2020, 08:22:10 am »
Er zit inderdaad groot verschil tussen 16V dempers en de rest (alle 8V varianten).

- Bij de 16V zitten de veerpootlagers in de topschotel, bij de 8V zitten deze in de onderste schotel
- De schotels zijn dus ook anders en niet uitwisselbaar (lagers wel)
- De veren van een 16V zijn concentrisch, van een 8V "gewoon" (cylindrisch)
- De fusee ogen van een 16V staan schuin onder elkaar (voor camber) van een 8V staan recht boven elkaar (vrijwel geen camber)

Als je je onderstel van 8V naar 16V ombouwt kom je daar vanzelf achter zo als ik ooit gedaan heb ;)

In elk geval voor je dempers bestaat een oplossing, dat is de montage van inzet patronen.
Mijn dempers waren ook gaar dus ik heb inzet patronen bij Koni besteld (ook wel cut a strut genoemd).
Ik kan hier een lang verhaal typen dat het relatief eenvoudig is en hoe het in zijn werk gaat, je kan ook even dit filmpje kijken:

Ik rij inmiddels al +/- 10 jaar met gele Koni inserts rond, bevalt uitstekend.
Er zit geen verschil tussen cabrio en non-cabrio v.w.b. constructie. Er zit wel verschil in veer sterkte i.v.m. extra gewicht cabrio, in demping bij mijn weten niet.

Overigens, 230 € voor 2 dempers valt eigenlijk nog wel mee vind ik, zeker gezien je daarmee ook een nieuwe veerpoot en onderste schotel zal hebben en niet alleen de demper zelf.

Offline J.R. Schoonbeek

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 07 april, 2020, 21:28:46 pm »
Hallo Maarten-Jan, bedankt voor de info. Ik heb de laatste 2 dempers besteld die ze nog hadden (
en misschien wel de laatste 2 nieuwe in Europa). Ik hoop dat ze deze week nog binnenkomen, dan kunnen we aan de slag.

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
« Reactie #9 Gepost op: 08 april, 2020, 08:34:25 am »
Dat zouden best wel eens de laatste nieuwe kunnen zijn ja, hopelijk krijg je ze snel binnen  ;D

Er zijn ook overigens alternatieven, je kan ook megane 1 veerpoten monteren maar daar moet je wat meer aanpassingen voor doen.

Online larsdijkstra

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 08 april, 2020, 09:38:38 am »
mooi, succes ermee en hou ons op de hoogte! /worship

Offline Willeon de Zoete

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 08 april, 2020, 19:29:42 pm »
Dat zijn geen originele (OEM) Renault schokdempers. Dat zijn reproductie schokdempers die Mespiecesauto verkoopt. Ze corresponderen wel aan het OEM productienummer voor R1916 schokdempers.

Offline J.R. Schoonbeek

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 08 april, 2020, 21:59:09 pm »
Dat is zo Willeon, maar de echte orginele zijn van het merk Boge. Die worden niet meer gemaakt, en ook die van andere merken ook niet meer. Dan zijn de alternatieven dus de oplossing van Maarten-Jan met de Megane veerpoten of de inzet patronen. Dan kies ik dit, en kan ik dus nog jaren vooruit (hoop ik). Het is niet gezegd dat deze dempers slechter zijn. Wat dat betreft ben ik proefkonijn. Ik heb trouwens 10 jaar rondgereden met imitatie spatborden: de helft goedkoper en net zo goed.

Offline Willeon de Zoete

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 08 april, 2020, 22:07:16 pm »
Nee ze zullen zeker niet slechter zijn! Ik ben benieuwd!
Ik heb het misschien gemist, maar wat is er mis met de huidige schokdempers?