Auteur Topic: Clio III 197 RS ABS + ESP lampje maar geen code  (gelezen 952 keer)

Offline roemer

• Forum-lid
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault Clio III RS
Clio III 197 RS ABS + ESP lampje maar geen code
« Gepost op: 30 april, 2020, 17:49:13 pm »
Dag allemaal,

Sinds een tijdje brand het ABS en ESP lampje van mijn Clio 197 RS. Zover ik weet betekend dat meestal een ABS sensor die stuk is. Ik heb een bluetooth OBDII dongletje en heb gekeken of er een code in de ECU staat die aangeeft om welk wiel het gaat, maar helaas, geen codes. Alle andere ODB functies werken wel, dus bijvoorbeeld RPM van de motor etc. Ik denk dus dat het niet aan de OBD verbinding ligt.

Af en toe branden de lampjes nog niet als ik de auto start. Dan voel ik de ABS inschakelen wanneer ik heel licht rem, en dan gaan de lampjes aan. Dit versterkt mijn vermoeden dat het om een sensor gaat en niet de ABS module zelf, omdat deze dus nog wel kan functioneren.

Mijn vraag is, hoe kom ik er achter welke sensor ik moet vervangen? (Als dat het probleem is). Zou het aan het inspecteren van de sensoren al duidelijk moeten zijn qua roest bijvoorbeeld?

Uit mijn schrijfstijl is vast op te maken dat ik totaal geen monteur ben, maar het lijkt mij wel leuk om hier een beetje ervaring in te krijgen. Het lijkt mij dus leuk om zo'n sensortje eens zelf te vervangen i.p.v. dit door de garage te laten doen, puur uit interesse.

Ik hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt!
Roemer Bakker

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
Re: Clio III 197 RS ABS + ESP lampje maar geen code
« Reactie #1 Gepost op: 30 april, 2020, 18:30:57 pm »
De Clio uit laten lezen is dan de meest verstandige en snelste manier.

Een maal heb ik een defecte magneet ring aan de achterkant gehad bij een Clio III rs.
Optisch zie je dan niets aan de ring maar dan zijn er bv 2 magneet deeltjes kapot van de 48 en daar reageert de computer dan op als zijnde een storing.

Offline roemer

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 april, 2020, 20:01:57 pm »
Hi marcel, dank voor je reactie.
bedoel je met "uitlezen" iets anders dan OBD? Ik dacht dat alle eventuele codes daar uit te lezen zouden moeten zijn, al kan de beschrijving hiervan per scanner verschillen.

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
« Reactie #3 Gepost op: 30 april, 2020, 21:06:38 pm »
Iets zal er niet kloppen aan je dongel.
Als je storingslamp brand moet er een storing uit te lezen zijn.
Ik bedoel dat je de Clio laat uitlezen in de garage of zelf met een andere tester.

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei, 2020, 07:36:53 am »
Altijd goed om leuk om er zelf ervaring mee op te doen en een abs ring of sensor is prima om mee te beginnen.
Welke software gebruik je om uit te lezen i.c.m. je dongle? Waarschijnlijk leest je software alleen de inspuit computer uit en dat is op zich prima maar die zal dan inderdaad geen ABS storing oppikken (dat is een andere computer). Als je de beschikking hebt over een laptop met bluetooth kun je hem nog met PyRen uitlezen, dit is software die de originele database van Renault gebruikt en exact dezelfde functionaliteit heeft als de CLIP. Hiermee zou je de schuldige moeten kunnen achterhalen.

Voor meer info zie b.v. http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22568.0

Offline roemer

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei, 2020, 20:14:59 pm »
Altijd goed om leuk om er zelf ervaring mee op te doen en een abs ring of sensor is prima om mee te beginnen.
Welke software gebruik je om uit te lezen i.c.m. je dongle? Waarschijnlijk leest je software alleen de inspuit computer uit en dat is op zich prima maar die zal dan inderdaad geen ABS storing oppikken (dat is een andere computer). Als je de beschikking hebt over een laptop met bluetooth kun je hem nog met PyRen uitlezen, dit is software die de originele database van Renault gebruikt en exact dezelfde functionaliteit heeft als de CLIP. Hiermee zou je de schuldige moeten kunnen achterhalen.

Voor meer info zie b.v. http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22568.0

Hey dankjewel MJ, dat ziet er erg interessant uit. Ik ben vandaag maar even gaan klooien met de installatie van PyRen en denk dat ik het wel aan de praat ga krijgen. Goede tip! Ik zal rapporteren of het lukt haha

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei, 2020, 09:07:46 am »
Succes! Gaat vast lukken, heb hem ook aan de praat gekregen en kostte eigenlijk geen moeite.

Offline roemer

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 08 mei, 2020, 13:04:08 pm »
Succes! Gaat vast lukken, heb hem ook aan de praat gekregen en kostte eigenlijk geen moeite.

Hey MJ,

Ik heb aardig wat uurtjes lopen prutsen maar krijg 't helaas niet aan de praat. De installatie van PyRen lijkt helemaal succesvol en ik heb ook de DDT2000 versie aan de praat gekregen. Wanneer het erop aankomt dat het programma met mijn auto moet gaan praten houd 'ie er helaas toch mee op. Zal wel aan mijn OBD adaptertje liggen. Toch een beetje teleurstellend want ik heb die OBD analyse app gebruikt om te verifieren dat 'ie de juiste functies ondersteund.

Denk dat ik maar een ander adaptertje moet aanschaffen.

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei, 2020, 07:58:19 am »
Er zijn een hoop klonen die de vereiste functionaliteit missen dus het kan inderdaad zijn dat je pech hebt met je dongle.
Ik heb deze maar dan de bluetooth variant (plaatje v/h internet):