Turbodruk lijkt weg

Gestart door Ivar Janmaat, 17 mei, 2020, 23:01:46 PM

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ivar Janmaat

Hallo,

Mijn Renault Megane III 220 GT gromt wat minder bij het gasgeven. Er staat nu iets meer dan 160.000 km op de teller. Met name tussen de 2500 en 3000 toeren mis ik wat power. Dat was volgens mij waar de turbo er in komt. Kan ik zelf nog iets aan een eenvoudige diagnose doen of kan de dealer eenvoudig uitlezen wat er mis is?

Met vriendelijke groet,
Ivar Janmaat

Marcel

Er brand geen storingslamp  ?

Anders zoeken naar gescheurde of loszittende slangen.

Ivar Janmaat

Nee, geen storingslampje. Ik ga volgende week woensdag even langs de garage. Als ze hem aan de computer hangen kunnen ze hopelijk wat meer informatie uitlezen.

Ivar

Ivar Janmaat

Bij een Renault dealer langs geweest. De monteur ging er een rondje mee rijden. Bij terugkomst zei hij dat de auto prima reed waarop ik zei dat de auto helemaal niet goed reed.
Ik heb toen gevraagd of hij toch met de computer uit zou kunnen lezen wat er mis is. Volgens hem kon dat niet bij stilstand. Ik heb nu een afspraak voor komende woensdag en dan gaat hij er mee rijden om tijdens de rit de turbodruk uit te kunnen lezen. Ik vraag me echter af of dat nodig is. Kan dat niet gewoon stilstaand worden gedaan? Is er in Nederland misschien een specialist in renault turbo's en die dingen ook zou kunnen reviseren? Want ik heb er niet zo veel vertrouwen in.

Mijn achterdeur uithouders piepten een beetje. Het advies was om er nieuwe in te zetten. Kosten 290 Euro. Zelf zat ik te denken aan demonteren smeren en weer terug plaatsen. 50 Euro max. lijkt me. Dus het zou me niet verbazen als het advies woensdag is om er een nieuwe turbo in te zetten.

Ivar

Marcel

Ik zou de deur vangers eerst zelf maar uitgebreid smeren  !

Is de auto dus helemaal niet uitgelezen op fout codes  ?

Turbodruk kun je inderdaad alleen meten tijdens een proefrit.

Maarten-Jan Mulder

Zolang ze piepen en niet "knakken" zou ik ze precies wat Marcel zegt goed smeren en dan moet het weer goed gaan.
Pas als ze "knakken" zijn ze stuk en dat komt door slijtage en ze slijten alleen als ze niet goed ingevet zijn en dan gaan ze piepen  ;)
Scheelt je 285 euro, 5 euro voor een busje goed vet ;D mits je het zelf doet uiteraard.

Turbodruk uitlezen moet inderdaad tijdens het rijden, hij had hem wel op zijn minst even kunnen uitlezen op opgeslagen storingen.
Klinkt niet als een heel welwillende monteur/dealer en ik snap dat je er geen vertrouwen in hebt. Ik weet niet welke omgeving je zit
maar kwa specialisten kun je denken aan:
Veban Motorsport in Raamsdonkveer (www.vebanmotorsport.com) & Tour de Corse in Baarn (www.tourdecorse.nl). Beiden gespecialiseerd in het snelle Renault spul.
Kwa echt goede dealers kun je nog denken aan www.vankesterenrenault.nl in Kampen (uit eigen ervaring).

Ivar Janmaat

Dank voor de input. Ik zit in Amsterdam dus dan is Baarn denk ik de beste optie. Ik heb vandaag ook even contact gehad met Turbochargers.nl in Amersfoort. Zij gaven aan dat een turbo na 160.000 km wel toe was aan een revisie. Mogelijk ook kans op scheurtjes in het uitlaat stuk bij dit type. Maar ze zagen volgens mij een beetje op tegen het uit en inbouwen om dat de turbo lastig bereikbaar is volgens hen.

Maarten-Jan Mulder

Zij gaven dat aan zonder de turbo ge├»nspecteerd te hebben? Zolang een turbo goed gesmeerd wordt kan die echt heel lang meegaan, dat wil zeggen als de auto conform onderhoudsschema nieuwe olie krijgt / gekregen heeft is er geen enkele reden waarom de turbo bij 160k aan een revisie toe zou zijn. Ik zou eerst eens uitzoeken wat het probleem precies is, ik zou er niet van uitgaan dat het de turbo is  :) Hij zit inderdaad goed verstopt tussen blok en schutbord, dus inderdaad niet heel bereikbaar.

Marcel

#8
Dat is toch wel bangmakerij ten top, even oordelen door de telefoon   :-X
Stel dat je een voorzichtige rijder bent die lange afstanden rijd,  dan kan de turbo lang mee gaan.
Ik heb geen ervaring met een F4R turbo maar wel veel ervaring met de 1.5 diesel turbo motor van Renault.
Genoeg turbo gerelateerde problemen bij die motor maar de turbo zelf is hoogst zelden defect.
Altijd heeft het te maken met de aansturing/regeling van de turbo.

Maarten-Jan Mulder

En dan zijn dat ook nog turbo's met variabele geometrie op de (sterkere) diesels en zelfs die verstelling gaat zelden vast zitten. Precies wat Marcel zegt, het is 99 van de 100 keer iets in de aansturing of een vacuum lek of intercooler lek.
Op de benzine motoren zitten geen turbo's met variabele geometrie.
Onze Laguna GT staat inmiddels 180k op de teller, dat is op details na dezelfde motor (compressie verschilt iets, andere injectoren en iets kleinere turbo) en die turbo kan nog wel even  ;)
Ik heb een Laguna I 1.9 Dci gehad in een ver verleden, die is weggegaan met 390k op de teller met de originele turbo (en koppeling  :D), overigens ook nog gechipt met 250k.

Ivar Janmaat

Voorzichtige rijder....hmm. In Nederland maakt mijn vrouw de meeste kilometer maar in Duitsland zijn er nauwelijks tot geen auto's die inhalen. 250km/u op de teller komt wel eens voor...;-)

Ik heb een tijdje geleden wel een laag oliepijl gehad waar ik met wat zorgen over maak.
Turbochargers.nl geeft aan de turbo niet uit en in te kunnen bouwen omdat deze op een lastige plek zit. Dus dan heb ik toch een garage nodig om het in en uitbouw werk te doen.
Vandaag heeft de dealer de gegevens uitgelezen maar blijft volhouden dat alles volgens hen fantastisch werkt......arch. Ik krijg nog wel het meetrapport maar dat is alles.



Tutuur

Is toch heel simpel dit? Ding op de testbank en meten, net als anderen aangeven zie ik hier boven alleen maar een hoop bang makerij!

Maarten-Jan Mulder

Als die nog steeds 250 km/h loopt dan is er met de turbo weinig mis  ;)

Ivar Janmaat

Tja, ik kan inderdaad ook naar Duitsland rijden om nogmaals te bevestigen dat het niet zo rijdt als dat het zou moeten.
Maar een testbank lijkt mij voor nu een beter idee. Ga wel even kijken wat de opties zijn.

Marcel

Gelijk op een testbank is een mogelijkheid.
Maar de dealer kan een proefrit maken terwijl de monteur de testkast meeneemt.
Hij kan dan een opname maken van diverse sensoren waaronder bv de turbodruk.
Als hij tijdens die proefrit een aantal maal vol accelereert in bv de 3e versnelling kan hij na de proefrit/opname de opgenomen gegevens zo uitlezen in grafiek vorm.