Auteur Topic: Turbodruk lijkt weg  (gelezen 1051 keer)

Offline Ivar Janmaat

• Forum-lid
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault Megane estate 220 GT
Re: Turbodruk lijkt weg
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni, 2020, 11:07:41 am »
Dat is gedaan. Ik heb de grafiek. Als er gas wordt gegegeven loopt de turbo druk op tot 2458 mbar. De monteur constateerde wel dat het soms wat langzaam (fractie van een seconde) opgang komt. Dat komt ook wel overeen met mijn ervaring dat het optrekken niet meer zo snappy is. Ik dacht dat dit aan een te lage druk bij een laag toerental zou kunnen liggen maar aangezien in de dealer grafiek het toerental niet is meegenomen en de meeting te lang duurt ontbreekt de resolutie in de grafiek om hier iets over te kunnen zeggen. Als ik er zo over nadenk zou het misschien ook een inspuitingsprobleem kunnen zijn?

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
« Reactie #16 Gepost op: 15 juni, 2020, 08:29:38 am »
Staat alleen de geleverde waarde in de grafiek? Staat de gevraagde/verwachte waarde er toevallig ook in?

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni, 2020, 12:34:59 pm »
Als de opname gedaan is met de clip,  dan kun je de berekende turbo druk wel selecteren als parameter zijnde denk ik.

Offline Ivar Janmaat

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 08 juli, 2020, 20:34:03 pm »
De dealer kon niet veel meer uitlezen uit de Ecu omdat deze door fastchip is aangepast. Ik begrijp ook dat de dealer een update van de ecu heeft die hij nu niet kan installeren. Maar dat moet ik nog eens bij fastchip navragen. Bij nader inzien blijkt dat de motor temperatuur te laag blijft. Het was mij niet eerder opgevallen dat het temperatuur metertje niet vertikaal staat maar iets naar links staat. Het lijkt er op dat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt omdat de thermostaat waarschijnlijk niet goed functioneert. Eerst dus weer terug naar de dealer om de thermostaat te laten vervangen en hopelijk is het dan weer verholpen.

Offline Ivar Janmaat

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 25 juli, 2020, 18:11:20 pm »
Ok, de thermostaat is vervangen en er is ook nog iets schoongemaakt waarvan ik de naam weer vergeten ben. Maar daar konden ze goed bij toen ze de thermostaat aan het vervangen waren. Voor het schoonmaken zijn geen extra kosten gerekend dus dat was heel netjes.

Het resultaat:
De motor heeft zijn vermogen weer terug. Door de schoonmaak actie reageert de motor ook beter op het gas. Dus alles weer helemaal top! Zelfs de autostop werkt weer voorspelbaar. Ik had me dat niet gerealiseerd maar soms ging de motor bij het stoplicht niet automatisch uit. Blijkbaar was de niet goed werkende thermostaat daar ook al de oorzaak van.

Met vriendelijke groet,
Ivar Janmaat

Offline Tutuur

• Forum Lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio R27 turbo, Renault 5 GTT
« Reactie #20 Gepost op: 25 juli, 2020, 18:26:33 pm »
Mooi dat het weer gefixt is Ivar 8)

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 27 juli, 2020, 08:17:15 am »
Inderdaad en mooi dat de oplossing achteraf eenvoudig bleek.

Offline Ivar Janmaat

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 04 augustus, 2020, 22:02:29 pm »
Van vakantie over Duitsland terug gereden. De topsnelheid lag op 248 km/u. Dit had ik in het verleden ook al eens gehaald.
Nu vraag ik me af of die snelheid in de ecu is ingesteld omdat ik ook op internet de 248 km/u wel bij tuners tegen kom.
Is daar iets over bekend? Theoretisch zou ik namelijk een iets hogere snelheid verwachten op basis van toerental, motor vermogen en overbrenging.

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 05 augustus, 2020, 08:05:59 am »
Dat is een mooie topsnelheid, GPS kilometers of op de teller? Kort antwoord, de auto is in elk geval niet begrensd. Ik ken weinig Renaults die begrensd zijn op topsnelheid, volgens is één van de weinige die begrensd zijn de Zoe (140).

Lang antwoord ;-) De auto is niet begrensd in de ECU maar waarschijnlijk loop je tegen een aerodynamische beperking aan rond die snelheid.
Topsnelheid is niet alleen afhankelijk van vermogen i.c.m. overbrenging, de grootste rol is de luchtweerstand. En die neemt kwadratisch toe, een verdubbeling van de snelheid houdt in dat je 4x het vermogen nodig hebt. Uiteraard heb je ook nog de rolweerstand maar die is in principe constant en veranderd alleen als de hoek veranderd en/of de ondergrond (de zwaartekracht en het gewicht veranderen niet). Vanaf een bepaalde snelheid - gemiddeld rond de 80 km/u - speelt de rolweerstand t.o.v. de luchtweerstand nagenoeg geen rol van betekenis meer.

Waarschijnlijk is de lucht rond 240/450 niet meer laminair maar gaat deze over in turbulentie, dan neemt de luchtweerstand nog veel sterker toe. Dan zou je zelfs met 100 pk extra nog op vrijwel dezelfde top eindigen.

Offline Ivar Janmaat

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 06 augustus, 2020, 09:34:59 am »
Uitgelezen op de kilometer teller. Ik vond het vreemd dat ik weer precies op 248 uit kwam en niet op 250 of 249.
Ik zag op internet een ecu upgrade die een snelheids winst van 236 naar 248 beloofde dus vandaar mijn vraag:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi__eXwh4brAhWB2KQKHT5MAToQFjABegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fwww.romeoferraris.com%2Fen%2Fcatalogo%2Fecu-upgradereflash-for-renault-megane-rs-20-tb-225cv%2F&usg=AOvVaw1A1xs8WLtsOEnAnAuo59QK

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 06 augustus, 2020, 15:28:04 pm »
Die ecu upgrade uit de link is voor de Megane 2 RS 225, overigens kunnen die naar 260-265 zonder probleem dus dan is +18 wat beperkt  ;)
Dat je weer op 248 uitkwam zal toeval zijn c.q. vergelijkbare omstandigheden.