Auteur Topic: Luchtinlaat, kan dit werken?  (gelezen 49 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldog

  • Forum-lid
  • Berichten: 19
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Megane GT220 grandtour
Luchtinlaat, kan dit werken?
« Gepost op: 19 mei, 2020, 15:36:42 pm »






Kwam dit tegen in Frankrijk, iemand al iets gelijkaardigs gezien, getest?
*** Teslas zijn kleur-, smaak-, maar gelukkig ook reukloos! ***  De gustibus et coloribus, non est disputandum. ;-)

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5351
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Luchtinlaat, kan dit werken?
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei, 2020, 18:16:13 pm »
In theorie brengt het alleen maar koude rijwind,  dus zou het winst op moeten leveren.
Maar dan de vraag hoeveel en dat zal niet de moeite zijn denk ik.
Ben benieuwd wat anderen ervan denken.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7540
  • Karma: +47/-32
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Luchtinlaat, kan dit werken?
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei, 2020, 19:55:07 pm »
Wat mij betreft kun je dit onderverdelen in meerdere richtingen:

1. Hoe zit het origineel?

Origineel wordt de lucht direct achter de grille weg gepakt, eigenlijk op dezelfde plek maar dan lager.
Grootste verschil is dat de anti-resonantie box vervalt en je dus in elk geval meer inlaat geluid gaat horen.

2. Heeft z'n rechthoekige vorm nadelen?
Bij de megane 4 RS lijken ze iets vergelijkbaars te gebruiken:

Alleen zit daar wel een "S" vorm in, zowel horizontaal als verticaal. Dus volledig rechthoekig zou mogelijk nadelig kunnen zijn.

3. Maar eigenlijk het belangrijkste, we hebben het hier over een turbomotor met een intercooler. Zelfs als het buiten 35 graden is zal de intercooler ervoor zorgen dat de inlaatlucht afgekoeld tot vrijwel dezelfde temperatuur als bij 15 graden (mits de intercooler voldoende capaciteit heeft). Het originele aanzuigsysteem van luchtfilter naar voren vormt geen restrictie. Als je dit op de rollenbank zet en gaat vergelijken zal je geen als je 10 runs doet per systeem en daar het gemiddelde van vergelijkt geen merkbaar verschil meten.

Mijn insteek, het enige wat je hiermee gaat krijgen is meer aanzuiggeluid door het bypassen van de anti-resonantie box. Voor de rest ga je niets "winnen".
Wil je serieus wat winnen dan kun je beter kijken naar een leuke intercooler i.c.m. een leuke downpipe.
« Laatst bewerkt op: 19 mei, 2020, 19:58:10 pm door Maarten-Jan Mulder »