Auteur Topic: Versnellingsbak Renault 19  (gelezen 557 keer)

Offline 16valves

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
Versnellingsbak Renault 19
« Gepost op: 13 februari, 2021, 09:49:39 am »
Tijdje geleden alweer maar even vraag over een versnellingsbak van een Renault 19  ;D
Heb een JB3-028 versnellingsbak die (vooral koud) vrij hakerig schakelt. Heb de bakolie al een keer vervangen (Elf NFJ 75W80) maar heeft niet echt geholpen. Vroeg me af of het zin heeft om een toevoeging of wat ATF in de bak te doen, of dat dit geen zin heeft?
Heb op marktplaats een gereviseerde bak gevonden maar dat is een JB3-145 (299,95 euro) en vroeg me af of dat wat is en hoe deze is qua overbrengingen vergeleken met de originele JB3-028 bak...

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
Re: Versnellingsbak Renault 19
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari, 2021, 19:46:37 pm »
De JB3-145 komt van een Laguna 1.8 dus de verhoudingen zullen iets anders, durf niet te zeggen of ze langer of korter zullen zijn. JB3-028 komt volgens mijn info van een 19 TD, is dat voor zover je weet de originele bak? In principe schakelen ze koud allemaal vrij hakerig, zeker met deze temperaturen. Schakelt die warm goed? Dan zou ik er niets aan doen.

Offline 16valves

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari, 2021, 14:40:18 pm »
Bedankt voor de reactie  :)
Dacht eigenlijk dat het gewoon de originele bak nog was, maar heb de auto ook niet nieuw gekocht dus weet het niet zeker. Had eerder een andere Renault 19, maar die schakelde toch aanzienlijk beter/fijner. Als de auto/bak warm is schakelt 'ie wel wat beter, maar toch wat anders/minder dan ik gewend ben van een Renault 19.
Heb wel eens gehoord dat de bak afvullen met een halve liter ATF helpt, maar heb het zelf nooit geprobeerd...

Offline jochem de haas

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5GTT, TURBO2, 21TURBO, ALPINE V6TURBO, Megane RS Trophy
  • Lidnummer: 27
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari, 2021, 19:33:20 pm »
Atf kan zeker schelen..maar das meer om even mee te rijden (alles ff losmaken/reinigen)en dan nieuwe bak olie erin met eventueel slick50 oid .
En de juiste bakolie kan ook enorm schelen..hoe dikker hoe lastiger schakelen bij kou.

Offline 16valves

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari, 2021, 22:30:04 pm »
Bedankt voor de info. Heb er pas Elf NFJ 75W80 olie in gedaan, leek me wel goed voor een Renault versnellingsbak maar heeft weinig geholpen  :-X
zal eens proberen wat eruit te halen en met ATF weer afvullen, kijken of het daar beter van wordt :)

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari, 2021, 08:55:51 am »
Elf NFJ (GL4) is in elk geval de juiste olie i.v.m. de bronzen synchromeshes, GL5 of hoger sloopt je bak. Je kan inderdaad ATF proberen (50 km rijden en verversen), slick50 ben ik niet bekend mee. Wat ook nog wel eens helpt bij JB bakken is 75W90 of 80W90 te proberen, daar willen ze op leeftijd ook nog wel eens stukken beter van gaan schakelen. Weet je overigens zeker dat het probleem in je bak zit en niet in het schakel mechanisme? Nylon bussen allemaal spelingvrij? Veer op de schakel stang nog aanwezig?

Offline 16valves

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari, 2021, 17:32:43 pm »
Olie die erin zit is; ELF Tranself NFP 75W80 GL-4+ dus dat klinkt allemaal wel goed dacht ik.
Heb er gisteren halve liter ATF in gedaan en schakelt nu wel soepeler...
Nylon bussen, niet op gelet eerlijk gezegd, veer op de schakelstang is eraf maar weet niet of dat veel hindert?
Bak lijkt wel iets (meer?) te 'ruizen' op hogere snelheid 90-100 km/h maar lijkt ook wel uit het dashboard te komen, misschien km teller kabel/aandrijving/teller?
Wilde gisteren de km teller kabel even uit de bak halen om te testen of de ruis dan weg is, maar kabel zit heel erg vast   :(

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari, 2021, 08:37:56 am »
Als de veer eraf is dan is het inleggen van de vijf en de achteruit een stuk lastiger, voor de rest maakt het niet uit.
Die kabel vergt inderdaad wat kracht om hem eraf te krijgen, zeker als die nog nooit los is geweest.

Offline 16valves

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari, 2021, 17:22:44 pm »
Ok, (het ontbreken van) de veer zal in dit geval het probleem niet zijn denk ik dan.
75W90 of 80W90 is alle keren dikker dan 75W80 als ik het goed gesnapt heb, dus twijfel eigenlijk of de bak daar (vooral koud) beter mee schakelt?
Nog ff vraag; weet iemand waar de km-teller kabel nog nieuw te koop is? Is volgens dealer bij ons in de buurt niet meer leverbaar?   ???:(

Offline Roald

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 19 16v 2.0T
  • Lidnummer: 122
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari, 2021, 18:04:54 pm »
Voor 19 16v zijn de Km teller kabels al een paar jaar niet meer leverbaar inderdaad.
Vervelende is je moet een kabel met sensor hebben anders gaat je motor uitvallen etc.
Anything worth doing is worth doing right

Offline 16valves

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari, 2021, 18:54:52 pm »
Is in dit geval niet voor een 16v maar een 1.7, maar volgens de dealer hier in de buurt dus ook niet meer leverbaar  :(
Zou zo niet weten waar je dan nog een km teller kabel kunt vinden, sites als mister auto en carpartsdirect leveren 'm ook niet  :-X

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari, 2021, 08:50:42 am »
Ok, (het ontbreken van) de veer zal in dit geval het probleem niet zijn denk ik dan.
75W90 of 80W90 is alle keren dikker dan 75W80 als ik het goed gesnapt heb, dus twijfel eigenlijk of de bak daar (vooral koud) beter mee schakelt?
Nog ff vraag; weet iemand waar de km-teller kabel nog nieuw te koop is? Is volgens dealer bij ons in de buurt niet meer leverbaar?   ???:(
Dikkere olie verspreid zich beter door de versnellingsbak, wordt beter opgepakt door de tandwielen (het draaien van de tandwielen verspreid de olie, je hebt geen oliepomp zoals in de motor). Die kabels zijn wel een dingetje ja, hier staan ze nog op leverbaar: https://www.motor-doctor.co.uk/speedometer-cable/renault/19
Andere optie is een bedrijf als dit: https://speedycables.com/ en de kabel gewoon opnieuw laten maken, de hall sensor gaat toch niet stuk dus ze hoeven alleen de kabel te vervangen. Zulke bedrijfjes zul je ongetwijfeld ook in NL hebben.

Offline 16valves

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari, 2021, 17:17:15 pm »
Ok, maar dan beter 75W90 of 80W90? 75W90 is koud dunner dus lijkt me koud wat soepeler schakelen of werkt dat niet zo?  :)
Heb vandaag via de Renault dealer nog wel het originele nummer van de km teller kabel gekregen 7701 044 136 en als ik daarop google heeft winparts 'm gewoon nieuw voor 11,79 euro, alleen staat er dan weer bij; niet toepasbaar voor Renault 19 1.7 73pk  :(

Offline 16valves

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari, 2021, 19:19:19 pm »
Ga denk ik deze versnellingsbak olie eens proberen, is niet echt duur en Mannol is dacht ik geen slechte olie;
https://www.autodoc.nl/mannol/13546517

Offline jochem de haas

• CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5GTT, TURBO2, 21TURBO, ALPINE V6TURBO, Megane RS Trophy
  • Lidnummer: 27
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari, 2021, 19:54:14 pm »
Voor die 11 euro zou ik hem laten komen..die tellerkabel.
Is ie fout...jammer ..bij de mac geef je gemiddeld meer geld uit ( geen idee) en dat is ook troep.  :P