remmen upgrade

Gestart door 16valves, 27 februari, 2011, 12:07:14 PM

Martijn

Ik heb iets ontdekt waardoor de fusee uitwisseling waarschijnlijk niet zo makkelijk is dat als ik dacht. De fusees van een megane hebben namelijk een HOH maat van boutgaten van 60mm, terwijl de clio rs, megane 1 ph2, 19 16v, clio 16v/williams allemaal 54mm hebben.

dit betekent dat het niet gaat passen. ik kwam hier achter omdat ik zelf op zoek ben naar lagers voor mijn cupclio fusees en liep hier toevallig tegen aan. je hebt ook niets aan de megane naven, daar de naaf dikker is dan bij de clio rs en alle 16v's (wiellagermaat megane 40x80x38)

dan kom je toch op dit uit:
clio rs fusees (wiellagermaat 37x72x37, dus hier kunnen je huidige clio/19 16v naven in)
nieuwe wiellagers
je huidige naven overpersen

overigens nog wel een goede (wel kloppende ;) ) tip! megane1 ph2 1.6 16v fusees zijn EXACT hetzelfde als die van een clio rs. Deze zijn over het algemeen makkelijker en goedkoper te vinden.

dan kun je gaan frezen en busjes erin en kan het alsnog. ook dien je het verschil op te vangen van breedte bij je aandrijfassen, dit kan perfect met 2 M24 sluitringen per zijde.

OF je moet met adapters gaan werken.

Maarten-Jan Mulder

Dat van die megane 1 1.6 16v is wel handig om te weten! Zijn de assen van een 19 16v te smal of te breed?

Martijn

naaf komt 1cm verder naar buiten, dus te kort. maar dat is wel op te lossen met een paar sluitringen M24

had ze vandaag op willen sturen naar Niels en kwam er per toeval achter..

Maarten-Jan Mulder

Ah zo ik snap hem  :)

16valves

Zijn die megane 1 phase 2 1.6 16v fusee's dan perse van een megane coupe, of ook gewoon van een 5 deurs of stationwagon?

Martijn

ook 5deurs en station als het maar een ph2 1.6 16v is

16valves

Ok, bedankt voor de info  :)

16valves

Heb als het goed is inmiddels een setje fusee's van een megane 1.6 16v break (sloop zou deze aankomende week demonteren en apart leggen) Maar zijn de schijven van deze auto ook 280 mm zoals de clio RS en dus geschikt om compleet met remklauwen en al te monteren, of beter clio RS remklauwen opzoeken?
Meteen nog een andere vraag; Wil de versnellingsbak olie van de de 19 eens verversen en heb gehoord (van de sloper) dat het slimmer is om er dan eerst ongeveer 0,5 liter ATF in te doen en dan af te vullen met gewone versnellingsbak olie, kan dat kloppen, of toch beter alleen gewoon originele versnellingsbakolie erin?

Maarten-Jan Mulder

ATF hoef je alleen toe te voegen als je last hebt van gekraak bij snel overschakelen. De synchromeshes gaan daar weer lekker soepel van werken. Heb je dat niet is het niet nodig. Vullen is gewoon tot de bak overloopt.

Klauwen van een 1.6 16V zijn hetzelfde, alleen remzadels zijn anders. 1.6 16v heeft 260 als ik het goed heb. Dus klauwen zijn bruikbaar alleen even andere remzadels bij regelen zodat je 280mm schijven kan steken.

Martijn

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 26 maart, 2011, 10:34:07 AM
ATF hoef je alleen toe te voegen als je last hebt van gekraak bij snel overschakelen. De synchromeshes gaan daar weer lekker soepel van werken. Heb je dat niet is het niet nodig. Vullen is gewoon tot de bak overloopt.

Klauwen van een 1.6 16V zijn hetzelfde, alleen remzadels zijn anders. 1.6 16v heeft 260 als ik het goed heb. Dus klauwen zijn bruikbaar alleen even andere remzadels bij regelen zodat je 280mm schijven kan steken.

megane ph2 1.6 16v heeft 280, exact dezelfde fusees, remmen en remklauwen als een clio rs. Alles is bruikbaar!

Maarten-Jan Mulder

Kijk, dan is het helemaal makkelijk 8) en goedkoper  ;D

Marcel

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 26 maart, 2011, 10:34:07 AM

Gewoon vullen met de olie die erin hoort als je geen problemen hebt, 75W80 meen ik te weten, 3 a 3,5 liter.

Maarten, als een versnelling kraakt is gewoon de synchromesh versleten en daar is bij mijn weten niets aan te doen, ook niet met ATF olie dan alleen te vervangen.
Voor zo ver ik weet is het ATF trucje voor als een bak zwaar schakelt, dat heb ik vaak genoeg gedaan.
Al geef ik tegenwoordig de voorkeur aan een Teflon toevoeging.

Maarten-Jan Mulder

Marcel, wat ook nog wel eens voorkomt is dat er wat olie/vuil aangekoekt zit op de synchromeshes, de ATF olie lost dit op. Althans, dat vermoed ik. Ik heb dit trucje al meerdere malen succesvol toegepast, dus het hoeft niet altijd een versleten synchromesh te zijn. Tegen zwaar schakelen wil het ook wel helpen inderdaad.

Marcel

Mmmm, zit wat in, goed om te onthouden, veel fabrikanten schrijven voor dat bakolie nooit ververst moet worden.
Nou, dat vind ik maar helemaal niets, bij al mijn auto's heb de bakolie nog ververst bij aanschaf of het passeren van de 100.000 km.

16valves

Bedankt voor de reacties. Trucje van ATF en dan afvullen met versnellingsbak olie vertelde de sloper me, had er nog nooit van gehoord  ::)
Maar de bakolie eens verversen leek me zowiezo niet verkeerd omdat de bak ietsje tikt (Joeri was van plan de bak nog te laten reviseren maar is er niet meer van gekomen) en om te kijken of dat iets helpt. Maar of het dan wel of niet slim is met die ATF en hoeveel ATF er precies in moet?
Schijven waren lastig op te meten op de sloop want de velgen zaten er nog op, maar leken me wel 280 mm, vandaar de vraag.
En nog een stomme vraag misschien; is het mogelijk om de aandrijfassen van de megane 1.6 16v ook over te zetten op de 19 16v? Is het lengte verschil van de aandrijfassen opgelost en de assen zijn nieuwer en redelijk gaaf om te zien...