Auteur Topic: Achterremmen Clio 2 sport  (gelezen 86 keer)

Offline Snelle jelle

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
Achterremmen Clio 2 sport
« Gepost op: 07 mei, 2021, 13:45:09 pm »
Beste Renault liefhebbers,

Voor een Renault Clio 2 Sport uit 2000 ben ik opzoek naar een upgrade van de achterremmen.
Deze achteras met rem systeem zit onder een omgebouwde Dacia die gebruikt word op het circuit.
Echter heeft dit systeem remschijven met wiellagers erin geperst. En deze worden op het circuit te snel te warm waardoor het wiellager kapot loopt.

Is hier iemand die hier ervaring mee heeft en een upgrade heeft gedaan van losse naaf met wiellager, en normale remschijven?
Ik ben benieuwd welke onderdelen we nodig hebben en passend zijn.

Heb begrepen dat dit vaker gedaan is, dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met welke rem delen we hiervoor nodig hebben, eventueel met artikelnummers.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet Jelle Wiss

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
Re: Achterremmen Clio 2 sport
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei, 2021, 14:12:05 pm »
Heb je toevallig de catalogus voor de Clio 2 Cup? Dan kun je in elk geval zien hoe het op de cup zit, maar ik denk vrijwel zeker te weten dat deze ook de schijven met geperste lagers gebruikt.
Welke remmen heb je aan de voorzijde? Staat je rem balans relatief ver naar achteren? In principe zouden schijven met lagers erin geen probleem moeten zijn.

Offline Snelle jelle

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei, 2021, 16:41:29 pm »
Hoi Maarten-Jan,
Die catalogus heb ik helaas niet, is die vrij te downloaden ergens dat je weet?
Voorzijde normale remmen, wel geperforeerde schijven met EBC Yellow stuff blokken.

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei, 2021, 08:38:14 am »
Ik heb hem toevallig ooit opgeslagen, hij zit in de bijlage van deze post  :) Pagina 54 staat hetgeen beschreven wat je zoekt incl. onderdeel nummers en inderdaad het lager los van de schijf! De onderdeel nummers staan erbij vermeld, met wat geluk is het nog verkrijgbaar via de dealer en anders kun je het in Dieppe bestellen.

Ik zou aan de voorzijde overgaan op Clio 2 R.S. remmen, daarmee ontlast je de achterremmen en klopt de balans ook weer (neem aan dat je de remdruk begrenzer van de clio gebruikt). Je hebt dan wel een andere hoofdremcilinder nodig en ik weet niet of Clio 2 R.S. plug en play zijn op een Dacia, anders heb je ook adapter platen nodig (als er fusees voor een 1.6 16V van een Clio 2 op zitten dan is het plug en play). Ik rij zelf al vele jaren probleemloos met trommelremmen op de achterzijde op het circuit, voorzijde Clio 2 R.S. remmen, het warmt achter uiteraard wel aardig op maar de meeste remkracht zit aan de voorzijde en ontlast de achterzijde dus een probleem is het niet. Je zou de geperforeerde schijven nog kunnen van vervangen door Brembo Max H.C. (gewoon glad) i.c.m. Pagid of Ferodo DS3000 blokken, dat geeft ook wat extra remkracht. Uiteraard zorgen voor remmenkoeling (dat kan heel eenvoudig met een buis van uit een mist lamp gat). Als advies uit ervaring, doe er mee wat je wil  :)