Auteur Topic: Elektrische probleempjes Megane 3 RS  (gelezen 189 keer)

Offline Meganecien

• Forum-lid
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault Megane RS265
  • Lidnummer: 135
Elektrische probleempjes Megane 3 RS
« Gepost op: 27 juli, 2021, 17:42:47 pm »
Na een aantal jaren probleemloos met de Megane te hebben gereden, heb ik nu een aantal elektrische problemen die allemaal met elkaar verwant lijken. Hieronder de beschrijving van de syptomen:
- Het geluidssignaal van de parkeersensoren is nu soms ook te horen in de 1e en 2e versnelling (oorspronkelijk enkel in achteruit) en dan ook zonder iets te detecteren.
- De cruise control valt af en wordt gereset bij richting aangeven naar rechts (probleem treedt niet altijd op, is me nu 2 keer voorgevallen).
- Het rechter achterlicht is 1 grote disco. Remlicht gaat meeknipperen bij richting aangeven naar rechts evenals het linker knipperlicht, wel allemaal met een zwakke lichtsterkte. Ook bij het inschakelen van de achteruitversnelling gaan er meerdere lampen zwak meebranden.

Bij mechanische problemen weet ik vaak wel in welke richting ik moet zoeken en kan ik het ook wel op (laten) lossen, maar hier kan ik echt niets mee. Komt het beschrevene iemand bekend voor of kan iemand me een bepaalde richting op wijzen? De auto gaat over 2 weken voor de jaarlijkse APK en ik heb gevraagd hier ook naar te kijken, maar het zou mooi zijn als ik hier al wat info of mogelijke oplossing(en) kan vinden.

Offline larsdijkstra

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Renault 19 16V Cabrio phase 2 / 19 16V 1991
Re: Elektrische probleempjes Megane 3 RS
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli, 2021, 18:21:55 pm »
Wellicht is het een massa probleem, of draden evt niet goed. Kan soms een aardig speurwerk zijn

Offline Marcel

• Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli, 2021, 19:36:10 pm »
Zoals Lars al zegt,  waarschijnlijk een massa probleem bij het rechter achterlicht.
Bij een aantal renault modellen verbrand de massa in de stekker van/op het achterlicht.
Stekker van het achterlicht loshalen en de stekker op de print controleren op smelt verschijnselen.
De stekker zelf ook daarop controleren.

Offline Meganecien

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli, 2021, 22:24:05 pm »
Bedankt voor de duidelijke adviezen, ik ga dit als eerste controleren. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli, 2021, 15:17:18 pm »
Dit is van een Clio II, het linker pinnetje is de massa van het achterlicht.

Offline Meganecien

• Forum-lid
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus, 2021, 15:08:10 pm »
Ondertussen beide achterlichten goed bekeken, maar (helaas) niets kunnen vinden. Voor de zekerheid nieuwe lampjes besteld om alle huidige te vervangen, wellicht zit er één dicht tegen doorbranden/stuk gaan aan.

Dat het gerelateerd is aan de verlichting is wel bijna zeker. Met verlichting aan (rij altijd met hoofdverlichting aan) valt de cruise control af, wat bij uitgeschakelde verlichting niet het geval is.

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus, 2021, 08:41:46 am »
Dit is inderdaad vrijwel zeker een massa probleem, dat is alleen vaak even zoeken voor je hem gevonden hebt. Marcel heeft de stekker al aangegeven en die heb je al gecontroleerd begrijp ik. Het kan zijn dat er nog niets zichtbaar is en het in orde lijkt maar toch niet zo is. Wat je nog kan proberen is de pinnetjes van de stekker licht ombuigen zodat ze strakker zitten als je de stekker weer inplugt. Daarnaast moet je ergens achter in de bekleding in de kofferbak een massa punt (oogje die met een bout op de carrosserie geschroefd zit) hebben, deze zou je ook nog kunnen controleren. Waar deze precies zit bij de Megane weet ik niet maar als je wat kofferbak bekleding los haalt kom je hem vast tegen. Gezien je geen trekhaak hebt kan het in elk geval niet de trekhaak aansluiting zitten  :P

Offline Marcel

• Forum Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus, 2021, 07:58:45 am »
De massa punten van de achterlichten zitten trouwens recht onder de achterlichten zelf.
Of die binnen of buiten de auto zitten weet ik niet.