Megane4 rs versnellingsbak

Gestart door Jeroen, 01 mei, 2022, 14:01:50 PM

Jeroen

Goedemiddag,
Wij zijn in bezit van een heerlijke rs 4 trophy 300  2019.Nu hoorde ik van de week linkvoor een zingend geluid bij elke versnelling,die steeds luider wordt narmate de snelheid omhoog gaat.Ook met koppeling in.Dus op naar de dealer wat blijkt geluid komt uit de bak :headbang: volgende week gaan ze inloggen met frankrijk en waarschijnlijk wordt het een nieuwe bak.Gelukkig valt dit onder garantie (tot 2024)maarik vind het een raar iets.Auto heeft net 29.000 gelopen.Wie heeft dit ook al eens meeegemaakt of is bier iets van bekend.De dealer vond het raar dat de bakken.op voorraad liggen in BelgiĆ«,hij concludeerde dat er dus meer bakken kapot gaan omdat dit soort spul nooit op voorraad ligt.

Maarten-Jan Mulder

Gezien je het over de koppeling hebt gaat het om een handgeschakeld exemplaar. Ik heb het even nagezocht en het gaat in het geval van de Megane 4 RS nog steeds om de PK4 zoals ook gebruikt in de Megane 3 RS (en de meeste modellen uit die periode met hogere vermogens, zowel diesel als benzine). Deze bakken lopen eigenlijk niet vaak stuk, het komt wel eens voor maar dan vooral op hogere km. standen en dan ook nog vrijwel altijd in combinatie met olietekort vanwege een lekkende kering (als gevolg van die hoge km. stand).

In mijn ogen is het meest waarschijnlijke dat ze een deel van een serie van deze bakken af-fabriek met te weinig olie afgevuld hebben en dat ze niet weten welke. Dat verklaart ook waarom ze op voorraad liggen. Normaal gesproken is een PK4 in elk geval bullet proof, van de EDC bakken zijn wel de nodige problemen bekend helaas (ook al is zelfs dat procentueel nog relatief weinig).

Jeroen

Maarten-Jan,

bedankt voor je uitleg,auto gaat morgen al naar de dealer
ben benieuwd waar ze mee gaan komen.Wordt vervolgt.....

Jeroen

Kleine update bak is iid naar de ...
Olie afgetapt en gruis in de olie.
Ingelogd met renault Frankrijk en alles wordt vergoed.De dealer denkt aan een fabrieks fout,gelukkig maar want de bak alleen al kost 5100 ex btw en 2 dagen arbeid.

Roald

Zo dat is dan wel weer een geluk bij ongeluk dat alles vergoed wordt.
Anything worth doing is worth doing right

Maarten-Jan Mulder

Zo hoort het ook opgelost te worden  :azn: Overigens zijn ze voor royaal minder dan de helft (incl. btw) volledig te reviseren, dus 5100 ex. voor een nieuwe af tikken is sowieso niet nodig, ook als je in de situatie zit dat het geen garantie meer is.

Tutuur

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 02 mei, 2022, 07:52:48 AMGezien je het over de koppeling hebt gaat het om een handgeschakeld exemplaar. Ik heb het even nagezocht en het gaat in het geval van de Megane 4 RS nog steeds om de PK4 zoals ook gebruikt in de Megane 3 RS (en de meeste modellen uit die periode met hogere vermogens, zowel diesel als benzine). Deze bakken lopen eigenlijk niet vaak stuk, het komt wel eens voor maar dan vooral op hogere km. standen en dan ook nog vrijwel altijd in combinatie met olietekort vanwege een lekkende kering (als gevolg van die hoge km. stand).

In mijn ogen is het meest waarschijnlijke dat ze een deel van een serie van deze bakken af-fabriek met te weinig olie afgevuld hebben en dat ze niet weten welke. Dat verklaart ook waarom ze op voorraad liggen. Normaal gesproken is een PK4 in elk geval bullet proof, van de EDC bakken zijn wel de nodige problemen bekend helaas (ook al is zelfs dat procentueel nog relatief weinig).

Ook in de latere bouwjaren van de 3 RS gingen bakken regelmatig kapot met lage kilometerstanden. Verkeerde voorspanning die de conische lagerschalen opvreet of materiaalfout in de schalen, weet niet meer 100% zeker wat het nu was.

Blijkbaar nog steeds niet opgelost.....

Maarten-Jan Mulder

In de 3RS had je op het eind inderdaad ook nog die materiaal fout, die verkeerde voorspanning was volgens mij alleen bij de voorganger PK1 in de Laguna II ph I maar wellicht heb ik iets gemist  :azn: