Renault Trafic (geen auto dus, maar wel Renault :-)

Gestart door 16valves, 04 juni, 2022, 10:03:00 AM

Martijn106 en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

Als het klepje van het asje loskomt gaat het asje los zitten.

Boutje en een moertje zou kunnen.
Misschien moet je de gaatjes groter boren.
De diameter van het asje weet ik niet.
Ik zou op mijn werk kunnen kijken of er nog een ouwe koeler ligt.

16valves

Ok, helemaal duidelijk bedankt.
Is ook nog niet helemaal aan de orde, heb nog geen bus gekocht  :grin:
Maar gaat zeer waarschijnlijk wel een 2.0 Dci worden, liefst Renault en anders Opel.

Marcel

Maarten-Jan Mulder

Niets toe te voegen aan wat Marcel geschreven heeft  :azn:

16valves

Nissan heb ik ook gekeken maar daar zijn er heel weinig van te koop. Is jammer dat die 2.5 Cdti niet zo goed bekend staan daar staan wel een paar mooie van te koop.
Aanbod is ook niet zo groot als je een verlengde wilt (L2H1) liefst zwart of grijs bwjr 2007-2015 en dan beetje netjes en niet al te veel km's... 

16valves

Heeft even geduurd (gistermiddag gekocht) maar het is een grijze 2.0 CDti Opel Vivaro geworden (van 2008)  :grin:
De versnellingsbak schakelt goed, en is geen enkel geluid te horen. Ga onderhand wel de versnellingsbak olie vervangen, kijken hoe de afdichtingen zijn bij de aandrijfassen, en dan meteen eens kijken voor dat beruchte klepje bij de EGR koeler  :rolleyes:
Maar heb gelijk even een vraag; halverwege de proefrit ging het lampje van de motorelektronica/voorgloeisysteem branden en liep de motor in een soort noodloop; max 3000 tpm en weinig vermogen. Motor/contact uit en weer starten was het weg, zijn dat dan waarschijnlijk de gloeispiralen of de elektronica of ...?
En wat voor motorolie is het beste om erin te doen, 5W40 Kroonoil?

Marcel

Gewoon de olie gebruiken die kroon oil adviseert op de site.
De juiste motorolie is heel belangrijk voor je roetfilter werking.

Van een kapotte gloeibougie gaat het storingslampje nooit branden.
Kun je zelf de auto uitlezen  ?
Heb je garantie  ?

16valves

Volgens kroon-oil bij normaal klimaat 5W-30 en bij gematigd klimaat 5W-40 of 0W-40.
Heb zelf bij m'n Laguna (2.0 16v) en Renault 19 (1.7 en 16v) altijd gewoon 10W40 van Elf, maar dat is waarschijnlijk niet echt geschikt voor een diesel? (M9R dacht ik)

Kan de auto zelf niet uitlezen, evt. wel bij de garage waar ik m'n auto in onderhoud heb/apk laat keuren.
Dacht misschien is het een 'bekend iets' heb de auto zo gekocht bij een handelaar en omdat het storingslampje ging branden nog wel wat van de prijs afgekregen. Kon de bus ook kopen dan zou 'ie zorgen dat het lampje uit was, maar dat scheelde nog best wat qua prijs en had daar niet zoveel vertrouwen in  :rolleyes:

Marcel

Als je 10w gebruikt, gaat je roetfilter verstopt zitten op de lange duur.
Zelf zou ik 5w40 nemen.

Bij een storing altijd eerst uitlezen.
Nooit ervan uit gaan "wat men zegt".

16valves

Bedankt voor de Reactie Marcel.
Had de bus het contact uitgezet en opnieuw gestart, en toen was de storing ook weer weg. Het storingslampje is tot nu toe ook niet meer aan geweest al heb ik er ook nog niet heel veel mee gereden.
Dus dacht eerst maar keer olie filters versnellingsbak olie etc. en kijken hoe het gaat, dan neem ik gewoon Kroon oil 5W40 en versnellingsbakolie is waarschijnlijk gewoon standaard 75W80.

Maarten-Jan Mulder

Let er wel even op dat de olie minimaal aan RN0720 voldoet bij een 2.0 Dci met roetfilter.

16valves

Bedankt, zal ik doen Maarten-Jan.
Denk dat die Kroonoil SPECIALSYNTH MSP 5W-40 die Kroonoil zelf voorschrijft daar wel aan voldoet.

Martijn106

16valves

Kan eigenlijk geen een 5W-40 vinden waar RN0720 bij staat, kom je altijd om 5W-30.
Heeft zo'n Opel vivaro 2.0 cdti van 2008 ├╝berhaupt een roetfilter vraag ik me af?

Elf Evolution 900 SXR 5W-40 specificaties :
ACEA A3/B4
API SN/CF
RENAULT RN0710
RENAULT RN0700
MERCEDES-BENZ MB-Approval 229.5
Porsche A40
PSA B71 2296
VW 502.00/505.00
Voldoet aan de eisen van: Chrysler MS-I2991, FIAT 9.55535-M2

Maarten-Jan Mulder

Klopt, RN0720 is een 5W30. Als je het kenteken invult op https://ovi.rdw.nl/default.aspx kun je zien of er af-fabriek een roetfilter op zat/zit.