Nokkenaskeerring vervangen

Gestart door grijze197RS, 28 oktober, 2022, 14:47:37 PM

grijze197RS

Ik ben er net achter gekomen dat mijn 197 RS olie lekt, en het ziet er naar uit dat het de nokkenas keerring is. Iemand hier ervaring mee qua moeilijkheid / kosten bij het laten uitvoeren?

Many thanks!

Marcel

Om die keerringen te vervangen moet de distributie eraf plus beide nokkenas tandwielen.
Dan is gelijk sterk het advies om de nokkenas versteller op de inlaat nokkenas mee te vervangen.
Geen kleinigheid om te doen.

grijze197RS

Citaat van: Marcel op 28 oktober, 2022, 18:38:15 PMOm die keerringen te vervangen moet de distributie eraf plus beide nokkenas tandwielen.
Dan is gelijk sterk het advies om de nokkenas versteller op de inlaat nokkenas mee te vervangen.
Geen kleinigheid om te doen.

Ik zit misschien te kijken naar een Clio 200 rs bak (langere 6e versnelling) en dan kan ik dat meteen doen. En nieuwe synchros en sper  :tongue:

Martijn106

Waarom zou je een langere zesde versnelling willen?  :shocked:

grijze197RS

Citaat van: Martijn106 op 07 december, 2022, 11:21:01 AMWaarom zou je een langere zesde versnelling willen?  :shocked:

Ik rij best veel snelweg kilometers, vind hem best hoog in toeren op die lange saaie weg.

Roald

CiteerIk rij best veel snelweg kilometers, vind hem best hoog in toeren op die lange saaie weg.

Dat historisch ook een beetje zo gegroeid bij Renault, alle snelle N/A motoren hebben een vrij korte bak en draaien meestal zo 3800 toeren bij 120.

Bij mijn 19 16v irriteerde me dat ook dus ging ik vanzelf 100 rijden.
Heb er nu sinds een jaar 7 een (F7R) 2.0 16v in liggen met turbo ombouw en een JC5 bak van diesel.
Nu heerlijk stil en bij 120 nog maar 2450 RPM.
Anything worth doing is worth doing right

Maarten-Jan Mulder

Citaat van: Martijn106 op 07 december, 2022, 11:21:01 AMWaarom zou je een langere zesde versnelling willen?  :shocked:
De Clio 3 RS phase I had een hele korte bak, voornaamste kritiek is het hoge toerental in de 6 bij snelweg snelheden. Daarbij is dat ook nog het toerental waarbij die het meeste storende geluid maakt bij constant rijden. Bij de phase II hebben ze deze kritiek ter harte genomen en de zes wat langer gemaakt zodat bij 120/130 het toerental net wat lager is en het geluid niet storend is. Als cadeau krijg je dan ook nog +/- 5 km/u hogere top snelheid.