Spoorverbreders / spacers op je Clio RS

Gestart door grijze197RS, 17 november, 2022, 13:33:33 PM

grijze197RS

Goedemiddag allemaal.

Ik zal vast niet de enige zijn die dit vindt, maar van mij mogen de wielkasten van mijn 197 RS wel iets meer gevuld worden. Nu zit ik te kijken naar spoorverbreders / spacers. Ik hoorde alleen van een vriend van mij die erg kundig is met franse auto's dat hij het afraadt om spacers te gebruiken omdat de clio een "speciale" voorophanging heeft en vrij gevoelig zijn voor verandering. Kort zegt, je verknalt de geometrie van de auto ermee. Iemand die deze mening wel/niet deelt? Het liefste met onderbouwing zodat ik een weloverwogen keuze kan maken. Ik zie best veel RS'jes met spacers rijden maar als het ten koste gaat van de wegligging hoeft het niet perse. Dan zal ik eerder kijken naar bredere velgen ofzo.

Alvast bedankt :)

Maarten-Jan Mulder

Met spacers veranderd je ET waarde, oftewel de afstand van het middelpunt van de velg t.o.v. aanlegvlak fusee. Je wiel komt dus meer naar buiten met het toepassen van spacers, dat beïnvloed meerdere zaken waardoor je dus niet per definitie kan zeggen dat het een negatieve of positieve invloed op de wegligging heeft.

Het toepassen van spacers of velgen met lagere ET waarde beïnvloed voornamelijk
  • Door het naar verder buiten staan worden je wiellagers iets zwaarder belast (in de praktijk zal een wiellalger niet noemenswaardig korter mee gaan tenzij je extreem dikke spacers toepast (50 mm of meer)
  • De spoorbreedte neemt toe (positief effect)
  • Geometrie veranderd, middelpunt v/d velg verplaatst naar buiten toe, de hefboom wordt dus groter waardoor je vering & schokdemping iets zwaarder belast worden. (Kan inderdaad een negatief effect zijn, het hangt er vanaf hoeveel breder je gaat voor dit merkbaar en/of meetbaar wordt.)

Het klopt inderdaad dat de Clio 3 RS gebruik maakt van een speciaal fusee waarbij de invloed van de aandrijf krachten de neiging tot "torque steer" beperken. Dat wil zeggen dat bij vol gas de auto niet de neiging heeft om één kant op te trekken. Spacers hebben echter weinig invloed op dit principe dus in die zin zou ik me er niet druk om maken.

Om een lang verhaal kort te maken, de invloed van spacers t/m 15 mm zal zeer beperkt zijn of i.c.m. de toegenomen spoorbreedte zelfs 0. Iets bredere velgen met een beperkte toename in ET waarde kan ook een optie zijn, hou daarbij wel in de gaten dat je niet aan de binnenzijde te weinig ruimte hebt en de velg je veer/veerpoot gaat raken.