R5 AT stationair schommelend toerental

Gestart door Britney, 12 december, 2022, 19:38:52 PM

Britney

Na een recente motorwissel kon ik de auto eerst niet aan de praat krijgen. Een andere Bdp-opnemer, de plaatsing van de sensor bood uitkomst. De auto start nu inmiddels, maar loopt nog erg slecht stationair. Hij schommelt tussen bijna uitslaan +/- 500
Toeren naar 2000 toeren en weer terug. Heeft iemand een idee waar te beginnen?

Maarten-Jan Mulder

Hoe is de staat van de carburateur? Stationair sproeier niet verstopt? Vlotter naald en drijver in orde? Zijn de pakking in orde, wordt er geen valse lucht aangezogen? Zit de slang tussen de carburateur en de turbo goed vast, vooral turbo zijde wil nog wel eens los schieten. Heb je het stationair toerental juist afgesteld? Heb je gecontroleerd op vacuüm lekken? Staat de ontsteking op tijd? Ik zou ook alle bougies er uithalen nadat je hem even hebt laten lopen en even kijken of je daar wat uit kan afleiden. Als ze b.v. nat zijn dan verzuipt de motor en staat e.e.a. te rijk afgesteld.

Hier zou je ook wat meer kunnen vinden:
https://r1223.adelex.fr/docs/mr193.pdf

Britney

Super!! Ik heb nu de tank lek, maar na reparatie ga ik je lijst bijlangs om het euvel op te sporen. Thanks!!

Britney

Nou afgelopen week er weer eens mee bezig geweest. Na verschillende pogingen liep de auto toch redelijk goed. Reageerde weer op het gas. Ik blij!
Helaas was er gisteren weinig meer over van het enthousiasme... De motor starte weer voor geen meter. Veel roken en omdat ik voor mijn gevoel alle punten hierboven benoemd al bij langs was gelopen en ik alles al eens vervangen had wat er te vervangen is, bleef er maar 1 ding over. De carburateur wisselen. Dat heb ik gisteren dan maar gedaan. En wat denk je? Auto loopt direct als een zonnetje. Ik heb er verder nog niet mee gereden, maar ik heb er een goed gevoel over. Hé he problem solved!

Dan over de oude carburateur... op de zijkant zit een elektrisch bediende klep of sensor. De bedrading daarvan zat keurig weggewerkt in een kabelmantel. Daardoor was niet te zien dat 1 van de twee draden afgebroken was en de klep/sensor dus niet meer bediend kon worden.

Nu de hamvraag, wat is precies de werking van deze elektrische klep/membraan/sensor op de zijkant van de carburateur?

Maarten-Jan Mulder

Dat is een goede vraag, ik kan mij niet herinneren dat die op onze AT zit, zal morgen even kijken dan ben ik bij de auto.

Maarten-Jan Mulder

Hij zit er bij ons ook op en ik weet ook waarvoor die dient  :azn: op het moment dat je vol gas geeft gaat er een stuurstroom naar de ontsteking waardoor deze 5 graden verlaat wordt om pingelen te voorkomen. Met de huidige benzine kwaliteit kun je hem overigens achterwege laten, hij zal niet pingelen (heb je dus meer vermogen). Uiteraard er vanuit gaande dat je 98 tankt van een shell of bp of vergelijkbaar.