Lekkende dump valve

Gestart door Adriaan, 09 februari, 2023, 18:17:20 PM

Adriaan

Bij koude start, vooral in de winter dus, fluit mijn RS II mee met de toeren. Dit doet hij totdat de motor echt warm is. Volgens mijn monteur wordt dit veroorzaakt door een lekkende dump valve. Met een rook test heeft hij dit ook kunnen controleren. Als de boel warmer wordt zet het allemaal een beetje uit en hoor je niets meer.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit een kapotte pakking  of afdichting zijn en kan ik dat vervangen worden of moet de hele turbo vervangen worden?
Iemand suggesties?

Marcel

Is het een achteraf gemonteerde dumpvalve  ?

Adriaan

Dag Marcel,
Nee het is gewoon de originele turbo en dump valve.
Het is dus. Iet de bedoeling dat hij fluit.

Marcel

Dan is de vraag of je dat onderdeel los kan vervangen.
Zou zomaar kunnen dat zoiets niet los te leveren is.

Adriaan

Ja daar ben ik ook bang voor. Maar de dumpvalve zit wel vast met 3 boutjes.

Martijn106

Je zou de OEM dump valve kunnen vervangen door een Properfekt recirculation valve.

https://www.ebay.nl/itm/ProPerfekt-Recirculation-Valve-Renault-Megane-RS-R26-250-Volvo-Kia-Dodge-Hyundai-/282162643730

Ook zonder remap te gebruiken met de juiste veersoort (staat in de handleiding neem ik aan)

Marcel

Citaat van: Adriaan op 11 februari, 2023, 20:55:32 PMJa daar ben ik ook bang voor. Maar de dumpvalve zit wel vast met 3 boutjes.

Origineel niet los te leveren helaas.
Dat iets gewoon los kan hoeft niet te zeggen dat het ook los leverbaar is.

Maarten-Jan Mulder

Die van de link van Martijn werkt prima, Renault levert het inderdaad niet los origineel, echter de turbo wordt niet gemaakt door Renault maar door Garret en die levert ze wel los en er zijn voldoende after market alternatieven.