Tymen - Megane II GT > III RS

Gestart door TymenJ, 11 april, 2011, 20:59:32 PM

TymenJ

Hallo allemaal,

Ik ben Tymen  en woonachtig in Friesland.

Ik ben ooit begonnen met een Clio 1.6 16V Dynamique uit 2004 (leuk scheurijzertje!). Deze was afkomstig van mijn broer en ik heb er een jaartje of 2 in mogen rijden.

Toen werd het tijd voor een iets grotere auto; een Megane 2 1.6 16V Business Line met navi en nog geen 11000km op de klok. Ik was de sportiviteit van de Clio gewend, maar toch deze Megane aangeschaft vanwege de ruimte en het comfort.

Maar na welgeteld 4 maanden, begon ik toch de sportiviteit wat te missen. Het 1.6 blokje wilde opzich wel, maar ik wilde meer  ;D. De Megane had inmiddels nog maar iets van 18000km gedraaid. Toen kwam ik bij toeval een blauwe Megane GT 5 deurs (benzine versie) tegen bij mijn eigen Renault garage. Dat leek me wel wat.

Zodoende gaan kijken en even een proefrit gemaakt, heerlijk soepele motor met 6 bakkie eraan. De 1.6 Megane zat volgens mij tegen de 4000rpm te hikken bij 130km/uur, wat op den duur gewoon irritant werd. Deze deed het lekker rustig aan met slechts 2800rpm. En verder een heerlijk panoramisch glazen dak, lekkere stevige stoelen en een wat strakker onderstel. Omdat de 1.6 van 2008 was met erg weinig kilometers en deze GT van 2007 met ook nog maar 34000 op de teller, kon er een leuke deal worden gemaakt.

De GT heb ik dan ook alweer sinds oktober 2009. Zo stond hij erbij toen ik hem die dag ophaalde:

Dit ruilde ik in:

En kreeg er dit voor terug  ;D:

In juni 2010 heb ik de auto voorzien van o.a. een K-tec uitlaat, ITG filter, Forge dumpvalve, R26R spoiler en een  boostgauge. Daarna meteen laten tunen op de dyno bij de mannen van Unlimitedtuning. Uiteindelijk kwam er 207 wiel-pk uit en 360Nm koppel, niet gek  :).

In oktober 2010 heb ik een Ktec mk2 intercooler aangeschaft om hem nog iets verder te laten tunen door Unlimitedtuning. Er kwam uiteindelijk 214 wiel-pk uit en 392Nm koppel. Helaas kakt het koppel koppel in bij hogere rpm's, maar dat kan ook niet anders met die kleine TD04-10T turbo die erop zit  >:(.

Een maandje terug heb ik er Eibach pro verlagingsveren ondergezet; hij stond standaard toch echt te hoog op zijn pootjes vond ik. Tevens heb ik achter 20mm spacers geplaatst om zo de wielkasten iets mooier te vullen. Alleen vóór moeten er nog 10 of 15mm spacers op om het af te maken.

Volgende week moeten de blauwe Samco leidingen binnenkomen; wordt het lekker blauw onder de motorkap. Tevens ga ik mijn motorcover herspuiten en bestikkeren. Ook ga ik waarschijnlijk de Seat Leon Cupra R voorspoiler monteren. Ik heb van de motorcover even een kleine photoshop gemaakt hoe het eruit gaat zien:

Afijn, dat is zo'n beetje wat ik wilde vertellen  ;D In de toekomst misschien een andere turbo en injectoren... moet nog maar even kijken.

jeffrey

Hey Tymen,

Leuk topic en goed bezig ;D

Mooi auto en het zit er allemaal erg netjes onder ga zo door.

Groetjes en veel plezier

Marcel

Welkom Tymen, mooie blauwe Megane.
Waar dient je metertje voor wat je er zelf in heb gezet achter het stuur ?

TymenJ

Turbo turbo  ;D (turbodruk dus).

Marcel

Standaard levert de motor toch 165 pk ?

Hoeveel druk heb je nu maximaal bij volgas rijden na alle veranderingen ?

Martijn_B

Mooie wagen Tymen! Ook een hele mooie kleur trouwens..!
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

TymenJ

Citaat van: Marcel op 12 april, 2011, 07:49:39 AM
Standaard levert de motor toch 165 pk ?

Hoeveel druk heb je nu maximaal bij volgas rijden na alle veranderingen ?

Hij doet nu maximaal 1,2-1,3bar tussen de 3000-4000rpm in de 3e versnelling en hoger. Standaard levert hij inderdaad 165pk, maar bij de eerste dynorun bleek al dat ie meer vermogen had. Er zat toen immers ook al de nieuwe uitlaat onder en ze konden niet met zekerheid zeggen dat er al niet een aanpassing aan de ecu was gedaan.

Patrick RS

nette waardes. Ik denk dat je het een gemiddelde megane rs moeilijk maakt misschien zelfs wel voorbij rijd  ;)

Maarten-Jan Mulder

Welkom Tijmen en dat zijn echt nette waardes hoor :)

Houdoe Mégane :)

Mooie auto, ik heb zelf ook een meg2 gehad (2.0t techline), vind dit model nog steeds erg mooi.

Vrouwen zullen zich wel even bedenken om bij je in te stappen met zo'n nummerplaat :) op je vorige 1.6.

Frantic Frans

hee tymen mooie auto en hij is rap,zag ik zondag!was gezellig!
grtn,Francis
ik ben een "MEGANE't "persoon

Dannyr

TymenJ

Gisteren stond er ineens een nieuw speeltje op de stoep; een Clio RS Gordini ;D

Helaas was het slechts voor één dagje (ik hoop eens te kunnen regelen of ik hem misschien nog eens kan lenen). Toch even lekker in kunnen rijden, maar wat rijdt zo'n Clio RS toch heerlijk. Ik moet zeggen dat die turboloze F4R wel een erg fijn blokje is hoor, tevens schakelt hij heerlijk. Toch moest de Clio het afleggen tegen mijn Megane GT op pure snelheid. Maar qua bochtengedrag blijft de Megane nergens.

Ik zou mijn Megane er wel op willen inruilen moet ik zeggen  8).

Maarten-Jan Mulder

Blijft een gave bak, en de velgen van de concept gelukkig uiteindelijk toch op de RS  8)

Frantic Frans

koop je die clio er toch bij,staat mooi op de oprit hoor,die 2. ;D
ik ben een "MEGANE't "persoon