Auteur Topic: Clio II RS Ins & Outs  (gelezen 1498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Clio II RS Ins & Outs
« Gepost op: september 23, 2010, 16:34:08 pm »
Algemeen

Geleverd in 3 phases van Januari 2000 tot september 2005.
De eerste phase verschilt sterk kwa uiterlijk van de phase 2 en 3, onder andere
door de koplampen en voorbumper.

phase 1
 


introductie januari 2000
einde mei 2001

Gewicht: 1010 kg
Grandstoftank: 50L

Motor: 2 Liter 16v met 172 pk bij 6250 rpm, 200 Nm bij 5400 rpm
Acceleratie 0-100: 7,2 seconden
Topsnelheid: 220 km/h

Verbruik stad: 1 op 9,5
Verbruik buiten stad: 1 op 15,6

Remmen: 280 geventileerd voor / 228 achter
Bandenmaat: 195/50R15


phase 2



introductie mei 2001
einde november 2003

Gewicht: 1010 kg
Grandstoftank: 50L

Motor: 2 Liter 16v met 172 pk bij 6250 rpm, 200 Nm bij 5400 rpm
Acceleratie 0-100: 7,2 seconden
Topsnelheid: 220 km/h

Verbruik stad: 1 op 8,9
Verbruik buiten stad: 1 op 15,9

Remmen: 280 geventileerd voor / 228 achter
Bandenmaat: 195/45R16

phase 3



Introductie: januari 2004
Einde: september 2005

Gewicht: 1010 kg
Grandstoftank: 50L

Motor: 2 Liter 16v met 182 pk bij 6500 rpm, 200 Nm bij 5250 rpm
Acceleratie 0-100: 7,0 seconden
Topsnelheid: 222 km/h

Verbruik stad: 1 op 8,8
Verbruik buiten stad: 1 op 16,6

Remmen: 280 geventileerd voor / 228 achter
Bandenmaat: 205/45R16

- Vergrote spoorbreedte ten opzichte van de phase 1/2
- geen slotje meer in de rechterdeur
- nog iets bredere bumpers
- uitlaatsysteem
- standaard ESP
- Mogelijkheid voor het cup-chassis.

Kleuren
Artic Bleu

Gris Titane

Jaune Sirius

Noir Dore


Specials:
Bleu Dynamo

Bleu Mondial

Gris iceberg

Orange Sanguine


Bekende problemen

Uitlaat systeem heeft enkele zwakke punten:
•   Einddemper gaat vaak stuk op de lasnaden
•   Middendemper gaat vaak stuk op de lasnaden

Lekkage via de antenne

Van bepaalde series (phase 1) slijt het stuur erg snel, anderen hebben  nergens last van, lijkt veel verschil in kwaliteit te zitten.

Airbag lampje

Schokdempers achter

Raammechanisme loopt stroef

Oplossingen

Stuur:
Oplossing voor het stuur is het monteren van een phase 2 stuur, deze is
met leer bekleed, ook geleverd in de laguna. Kosten 442 EUR.

Sommige dealers bieden aan het stuur te herstellen voor 180 euro, beschadigingen worden dan opgevuld en daarna wordt een beschermlaag aangebracht.

Andere optie is het monteren van een Clio V6 stuur.

Airbag lampje:
Door solderen stekker met krimpkous (onder de stoel)

Raam mechanisme
Opnieuw goed smeren, wel op tijd bij zijn anders gaat het mechaniscme stuk en vervangen is duur (250 eur).

 
Kosten / Onderhoud

Interval distributieriem 120.000 km of 5 jaar
Vervangen Distributieriem (incl. spanrollen) 700 EUR

Remmen rondom incl. blokken en lagers achter: 540 EUR

Links
Er is een franse site met een complete Encyclopedie van de Clio II.
http://www.forum-auto.com/les-clubs/section21/sujet366893.htm

Luchtfiltertest, gebruik dus een vervangingsfilter in de originele airbox, of de laguna/espace V6 airbox:
http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?445339-Fastcar-Clio-172-Air-Filter-Test

Extra info m.b.t. het geweld onder de kap
Op de RTC kwam ik nog wat info tegen over het bijzonder fijne 2 liter blokje:
Citaat
The Renault Sport engine belongs to the ‘F’ family of engines. This unit benefits from the very latest innovations from Renault: valve timing using roller cam followers to reduce friction, tubular camshafts for an 800g weight saving and compactness thanks to redesigned accessory mountings.

This engine also incorporates two-position inlet valve timing. The system provides two settings for opening and closing the inlet valves and enhances both cylinder filling and torque output at mid-range speeds, without affecting power output at full load and at high speed.

Renault Sport’s engineers achieved the power gains in the 2.0-litre engine by enhancing the flow of gas in the air intake manifold. The goal was to enable cylinders to inhale the largest possible quantity of air/petrol mixture, in order to increase the engine’s specific power output.

To increase the performance of the base 2.0-litre engine Renault Sport’s engineers made the following modifications:

The aluminium inlet manifold has been increased in length with a plenum volume increased from 3 to 4.8 litres to match the high speeds achieved by this unit.

The profile and section of the cylinder head ducts were machined by Mecachrome.

The valves, made from Nimonic (75% Nickel, 25% Chrome and Titanium), retain their former dimensions but offer resistance to high temperatures.

The platinum electrode spark plugs ensure more reliable spark generation and better mixture ignition. The life of the plugs is extended to 120,000 km.

Valve timing has been changed. Valve overlap is increased to achieve greater power output at high speed, while the reduced overlap permitted by the variable valve timing at low speeds increases flexibility and idling stability.

A special four-in-one tubular exhaust manifold feeds into two catalytic converters mounted side by side. This speeds the flow of gases through the stainless steel exhaust sytem and avoids back pressure as they exit the engine.
With a capacity of 1998cc, this engine develops its maximum power of 124kW at 6,250rpm, with maximum torque reaching 200Nm at 5,450rpm. To ensure smooth, pleasurable driving, 85% of maximum torque is available in a range extending from 2,500 to 6,500rpm and 95% of maximum power kicks in at 5,800rpm, with little power loss beyond 6,250rpm.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2014, 21:24:51 pm door Maarten-Jan Mulder »

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2012, 08:02:38 am »
Kleine aanvulling op het stuur verhaal, een clio 3 RS stuur past ook met een paar kleine aanpassingen.


Online Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5249
  • Karma: +35/-35
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2012, 09:38:38 am »
En wat zijn die aanpassingen dan ?

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2012, 11:26:28 am »
De stekkertjes voor de knopjes zijn anders en die voor de plofzak, dus die moet je even over solderen van het oude stuur.
Daarnaast moet je een ring onder het stuur plaatsen zodat die iets verder naar voren komt, anders schuurt deze ergens over.

Offline Dimitri RS

  • CRS Lid
  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 1291
  • Karma: +10/-8
  • Geslacht: Man
  • Team HD Ready
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio II RS ph1, Clio I 16v PhII
  • Lidnummer: 14
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2012, 12:34:34 pm »
oh gelukkig niet de hele stuurinrichting  :P

Offline cliogek

  • Forum Lid
  • ***
  • Berichten: 173
  • Karma: +1/-5
    • Bekijk profiel
    • Website cliogek
  • Clubauto(s): Clio RS 182
  • Lidnummer: 21
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #5 Gepost op: juni 12, 2012, 21:51:33 pm »
Kleine aanvulling op het stuur verhaal, een clio 3 RS stuur past ook met een paar kleine aanpassingen.



Mooi stuurtje om als vervanger te gebruiken i.p.v. opnieuw bekleden.

Weet iemand of de versnellingspook van de V6 ph2 in de ph3 kan worden geplaatst.
Helemaal mooi als ook de verhoogde tunnel ook is over te zetten.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2012, 08:18:25 am »
Wordt volgens mij lastig, de V6 gebruikt als ik het goed heb de pk6 zesbak, dit is een bak die met (zogeheten bowden) kabels bediend wordt. De "normale" RS werkt volgens mij nog met stangen gezien de JC5 die gebruikt wordt.

Offline Laantje

  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Karma: +2/-0
  • Geslacht: Man
  • Gordini RS
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio Gordini RS
  • Lidnummer: 136
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2013, 14:20:27 pm »

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2016, 07:07:00 am »
Tip voor de clio 2 R.S. mensen die nog regelmatig hun uitlaat rubber(s) van de einddemper vervangen  :P
Powerflex heeft tegenwoordig hiervoor een rubber in het assortiment (de oplossing van MvZ werkt uiteraard ook!).
Hiervoor moet je het oude rubber er uit snijden en daarna het powerflex rubber er in persen, deze zit daarna zo vast als een huis (geen tyraps nodig).


Online Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5249
  • Karma: +35/-35
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2016, 10:05:41 am »
Komen ze nu mee   :(      :)

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7423
  • Karma: +47/-31
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Clio II RS Ins & Outs
« Reactie #10 Gepost op: november 18, 2016, 07:13:42 am »
Ik vermoed dat ze het doen om jou een hak te zetten  ::) ;) ;)