Nieuwe banden onder de Megane

Gestart door HaDries, 14 mei, 2011, 14:49:54 PM

nagel

Mijn banden historie van de R26.R: standaard gemonteerd : 1.Toyo Proxes R888, semi slick,  band met zeer goede eigenschappen, geweldige kleefkracht, ook geschikt voor normaal gebruik, zelfs in de regen als je het voorzichtig aandoet. Nadeel: slijten snel, erg duur.
2. ter vervanging van de Toyo's: Federal SS 595 RS, semi slick, heeft dezelfde eigenschappen, iets minder kleefkracht maar een stuk goedkoper. 3. Dunlop Sport Maxx GT3, gemonteerd op een tweede set wielen, "gewone" straatband voor het slechte jaargetijde, de herfst (in de winter rijd ik niet met de R26.R). Prima band, waar je ook behoorlijk de bocht mee rond komt, goede nat weer band.
Renault Megane R26.R, Mercedes A 250 Sport

Marcel

Weet je wat het ook voor een deel is, een gevoelskwestie, iedereen heeft een voorkeur ergens voor, dus als iets goed bevalt moet je niet iets anders proberen, het kan alleen erg tegenvallen.
Simpel voorbeeld, persoonlijk zal ik NOOIT in een opel gaan rijden, daar heb ik gewoon wat tegen, vind het gewoon nul komma niks ook al zouden ze beter zijn dan alle renault's.
Als die Pirelli's werkelijk zo goed zouden zijn, zou iedereen op die banden rijden.
Ik denk dat de doorsnee rijder weinig gaat merken van de onderlinge verschillen tussen de 6 a 7 topmerken.
Bv aquaplanning, geen een weg is hetzelfde, heb je zoab ?, hoe diep zijn de sporen in het wegdek ?, dan heb je ook nog eens verschillende soorten asfalt, enz.

Maarten-Jan Mulder

Wat Marcel zegt en de ANWB hoef ik niet te bellen, die doen de testen niet zelf. Kan ik beter gelijk de ADAC bellen  ;)

De topmerken zullen nooit maar dan 10% van elkaar verschillen, dus wij Nederlands kijken naar prijs en hoe lang gaan ze mee ::)

Wim B.

De prijs is inderdaad meestal de doorslagevende factor bij aanschaf.
Als je met een bepaald merk het gevoel hebt dat het aan je eisen voldoet zal je ook niet snel overstappen.
Kijk maar naar de diverse bandentests die regelmatig in de bladen staan dan geven de bekende merken elkaar niet veel toe.
En de slijtvastheid van een voorwiel aangedreven auto word hoofdzakelijk door het rechtervoetje bepaald.
Mijn ervaring met Michelin en Bridgestone zijn zonder meer goed te noemen en ik neem zomaar aan dat Pirelli of Continental hetzelfde presteren.
Als je echt wat extremer wil kan je voor een semislic gaan alhoewel die voor dagelijks gebruik wat minder te adviseren zijn.

HaDries

Zit te denken over semislicks maar ja ik ga het circuit niet op en wat als er onverwacht in de regen gereden moet worden.
En dan het wisselen van de velgen wordt ook lastig daar er geen krik etc bij de auto zit.

Wel ben ik mijn aan het oriënteren op winterbanden met een "eigen" set velgen. En zo word de levensduur van de "prestatiebanden" ook iets verlengd  ;)

Maarten-Jan Mulder

Ik zou eerder voor winterbanden gaan als een setje semis. Semis moet je gebruiken op het circuit of zoals Ger op een auto die puur gebruikt wordt voor plezier en zeg 5000 km per jaar rijdt. Daarnaast is het rijden op semis een dure bussines, die gaan hooguit 5000 km mee, zeker onder een auto met zoveel koppel  :)

nagel

Je hebt gelijk Maarten Jan. Ik doe precies een jaar met een setje semi slicks (ca. 5000 km). Als je je wagen dagelijks gebruikt wordt het een dure grap. Je kunt er overigens wel mee in de regen rijden, als je maar rustig aandoet.
Ger
Renault Megane R26.R, Mercedes A 250 Sport

Houdoe Mégane :)

Toch moeilijk welke banden ik moet nemen.
Mijn Continental Sportcontact 5p zijn al aardig kaal.
Deze band is niet zo duur (relatief), hoe verhoudt Michelin zich t.o.v. de Continental als je slijtage in de prijs meeneemt.
Dat ik in de regen iets minder grip heb vind ik iets minder belangrijk.

Marcel

De bandenmaat is toch 235/40-19 ??

HaDries

Citaat van: Marcel op 28 mei, 2011, 16:56:46 PM
De bandenmaat is toch 235/40-19 ??

19" weet ik zo niet maar 18" cup is 235 40 18"

v28chris

Megane III RS CUP is 235-35R19   :P

Marcel

Citaat van: paqbro op 21 mei, 2011, 11:46:42 AM
Toch moeilijk welke banden ik moet nemen.
Mijn Continental Sportcontact 5p zijn al aardig kaal.
Deze band is niet zo duur (relatief), hoe verhoudt Michelin zich t.o.v. de Continental als je slijtage in de prijs meeneemt.
Dat ik in de regen iets minder grip heb vind ik iets minder belangrijk.

Dat is afhankelijk van waar je de banden koopt/laat monteren.
Ik denk dat rondbellen loont om een aantal prijzen op een rijtje te zetten, vergeet niet te vragen of monteren en balanceren gratis is of daar ook nog extra voor betaald moet worden.

HaDries

Zal bij mij de PS3 of de supersport worden maar de laatste schijnt nog niet leverbaar te zijn in de juiste maat.

Wim B.

Michelin komt komende maand met een nieuwe band, de Super Sport.
Leverbaar vanaf 18", dezeband zit tussen de PS2 en de PS cup versie in.

Marcel

Maar is de maat er dan ook bij voor de megane RS'en ?