Auteur Topic: Kachelventilator.  (gelezen 1974 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SanderB

  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 60
  • Karma: +0/-1
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio
Kachelventilator.
« Gepost op: 12 juli, 2011, 08:02:40 am »
Hoi Marcel,

Mijn kachelventilator blaast niet meer.
De ventilator zelf doet het goed, deze heb ik los getest.

Ik heb er geen losse zekering voor gezien, maar misschien heb ik niet goed gekeken?
Wat zou het anders nog kunnen zijn?

Koude lucht vd airco komt nu ook niet meer binnen helaas.

Sander

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5503
  • Karma: +36/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
Re: Kachelventilator.
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli, 2011, 12:20:46 pm »
100 % zeker dat die gezekerd is maar de kachelweerstand kan stuk zijn, dat gebeurt wel eens.
Heb je geen instructieboekje, daar staan de zekeringen in.
In de zekeringkast links in het dashboard heb je zowiezo een 3tal zekeringen die met de kachelven/airco te maken hebben, F3, F6 en F34.
Onder de motorkap links zit nog een relaiskast.
« Laatst bewerkt op: 12 juli, 2011, 12:26:01 pm door Marcel »

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7776
  • Karma: +49/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
Re: Kachelventilator.
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli, 2011, 12:42:34 pm »
Het kan ook nog de draaiknop in het paneeltje zijn, maar zoals Marcel zegt waarschijnlijk een zekering.

Offline SanderB

  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 60
  • Karma: +0/-1
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio
Re: Kachelventilator.
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli, 2011, 21:40:05 pm »
Mijn instructieboekje (blz 5.23) kent geen zekering voor de kachel of airco. De zekeringkast onder de motorkap bestaat al helemaal niet in het instructieboekje. Hierin zijn de zekeringen ook niet kapot trouwens.

Ik heb geregelde airco, geen draaiknop.

Hoe kom je aan de aanduiding F3, F6, F34? Ik kan deze termen nergens vinden.

Ik heb ook dialogys, dus als het daar ergens in staat uitgelegd kan ik ook nog even kijken.
Ik heb al gezocht, maar de zekeringenkast van het dashboard kan ik niet vinden. Wel die andere, maar daar heb ik niks aan.

Weet er iemand nog iets? Anders ga ik maar met de multimeter aan de gang denk ik.

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5503
  • Karma: +36/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
Re: Kachelventilator.
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli, 2011, 22:16:39 pm »
Op mijn werk heb ik autodata en daar heb zo snel die F nummers vandaan gehaald, het is een plattegrond van de zekering kast en een zekering is dan een "F" nummer.
Maar, aan de rechterkant onder de zwarte paravan plaat zit de kachelweerstand/kachel module (hoe je het ook wil noemen) en daar kun je simpel een aantal dingen controleren, zwarte draden zijn bij renault bijna altijd massa (klem 31) draden, rode draden zijn altijd constant spannings (klem 30) draden en gele draden zijn bijna altijd geschakelde (klem 15) spanningsdraden.
Als je dus bij contact aan op de gele en rode draden 12 volt spanning meet en de massa's zijn goed dan is vrijwel zeker je kachelweerstand stuk.
Tijdje geleden heb ik er nog een stuk gehad in de werkplaats, het was welliswaar een 1.6 16v maar dat zal niet veel uitmaken qua opbouw van het systeem, en daar was de kachelweerstand ook van stuk.
Dialogys heeft wel een hoofdstuk storing zoeken nav een klacht, daar staat vrijwel zeker iets in waar je wat aan hebt.
Ik zou even met je mee zoeken maar mijn dialogys werkt op dit moment niet  >:(
« Laatst bewerkt op: 15 juli, 2011, 22:23:31 pm door Marcel »

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5503
  • Karma: +36/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
Re: Kachelventilator.
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli, 2011, 17:13:56 pm »

Is er weer al ventilatie in de Clio ?

Offline SanderB

  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 60
  • Karma: +0/-1
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio
Re: Kachelventilator.
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus, 2011, 20:45:41 pm »
Nee, er staat 12V over de rode en zwarte draad van de stekker in de kachelventilator, toch doet ie het niet.
De uitgebouwde ventilator draait wel op 12v op een accu uit de garage.

Is die kachelweerstand een los ding? Ik heb er nog nooit van gehoord. Zal ook nog ff in Dialogys zoeken.

Offline jeffrey

  • Forum Lid
  • ***
  • Berichten: 115
  • Karma: +1/-3
    • Bekijk profiel
Re: Kachelventilator.
« Reactie #7 Gepost op: 07 augustus, 2011, 07:54:54 am »
Hey Sander,

Anders eens belast meten of de spanning niet weg valt.

Gewoon ventilator aansluiten en dan meten.

Draait de ventilator niet zwaar?

Succes

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5503
  • Karma: +36/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
Re: Kachelventilator.
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus, 2011, 12:28:08 pm »
In de rode cirkel, dat is de kachel weerstand/module en die zit ergens bij het luikje van het interieur filter.

Wat ik me nog bedenk, misschien word de kachel snelheid massa geregeld, als de massa sturing/regeling dan niet goed is, is het goed mogelijk dat je 12 v meet op de rode draad, zeker weten doe ik dit niet overigens !!

« Laatst bewerkt op: 08 augustus, 2011, 07:57:57 am door Marcel »

Offline SanderB

  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 60
  • Karma: +0/-1
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio
Re: Kachelventilator.
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus, 2011, 07:52:55 am »
Zo, die zit, dat was duur en dat was 'm niet.
Ik zal de spanning met ventilator aangesloten nog meten (had ik geen zin in, want dan moet ik alles weer demonteren) en dan het bedieningspaneeltje nog eens bekijken (stekkertje?) en daarna breng ik 'm naar de garage denk ik.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7776
  • Karma: +49/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
Re: Kachelventilator.
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus, 2011, 09:44:31 am »
Marcel, hoeveel ampere hoort er over te lopen? Dat er spanning staat betekent uiteraard niet dat er voldoende ampere geleverd wordt. Dit kun je uiteraard meten met de multimeter maar als dat meer als 10A zegt de gemiddelde multimeter plof  ;)

Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5503
  • Karma: +36/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio IV GT - Clio IV GT line
  • Lidnummer: 401
Re: Kachelventilator.
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus, 2011, 14:06:48 pm »
Dat zou ik niet weten als ik eerlijk mag zijn, je zou het kunnen uitrekenen als je het wattage weet van de motor.

Offline SanderB

  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 60
  • Karma: +0/-1
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio
Re: Kachelventilator.
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus, 2011, 13:58:07 pm »
10 punten voor Jeffrey, geen spanning meer (0,7V) zodra de fan (van mijn R5, daar kon ik makkelijker bij de aansluitingen) wordt aangesloten op de stekker. Op de stekker staat gewoon 12V op dat moment.
De fan draait soepel.

Iemand nog ideeen?

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7776
  • Karma: +49/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R, Laguna GT235, Clio 4 GT
  • Lidnummer: 28
Re: Kachelventilator.
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus, 2011, 17:23:43 pm »
Waar haalt die stekker zijn massa vandaan? Denk dat daar je probleem zit.

Offline SanderB

  • Forum Lid
  • **
  • Berichten: 60
  • Karma: +0/-1
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio
Re: Kachelventilator.
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus, 2011, 17:37:36 pm »
Er zit waarschijnlijk ergens nog een grote weerstand in het kachelcircuit. Daar valt dan 11,3 Volt over en blijft er voor de ventilator nog 0,7 over. Kan idd de verbinding naar massa zijn. Ik ga een dezer dagen nog wel eens zoeken.