Auteur Topic: Verschillen 5 Alpine (Turbo) & Coupe uitvoeringen  (gelezen 1242 keer)

Offline Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Verschillen 5 Alpine (Turbo) & Coupe uitvoeringen
« Gepost op: 23 september, 2010, 15:25:02 pm »
Le Crabot:
Citaat
Quote from: Maarten-Jan Mulder on November 18, 2008, 12:17:19 PM
De kop van een alpine is natuurlijk wel anders, maar tussen een gewone alpine en een alpine coupe zit geen verschil.
Dit heb ik al eens aan dirk jan gevraagd, verschillen zitten in remmen/onderstel, etc.

Ik heb een lijstje met de verschillen, zal even kijken of ik die kan vinden...

Tada:
Verschillen Renault 5 Alpine Coupe / Alpine Turbo Coupe ten opzichte van de gewone 5 Alpine / Alpine Turbo
•   Stuuruitslag van 17,5 op  1 t.o.v. 20 op 1
•   Voorste stabilisator stang  18,7 mm ipv van 17 mm
•   Achterste stabilisator  stang 20 mm ipv van 17 mm
•   Torstiestaaf achter 22,5 mm ipv van 20 mm
•   De voorste remblokken hebben een hardheid van +10 t.o.v. origineel, en de klauwen zitten dichter op de schijf•   Grotere hoofdremcilinder 20,6 mm ipv 19
•   Aparte oliekoeler, zodat er een grotere radiateur geplaatst kan worden (En ook is)•   Anti slingerschotten in het carter
•   Onderscheidend plaatje “Coupe” op de achterkant
•   Aparte wielen in de stijl van de R12 gordini (met aparte steek)
A5 Coupe:  674 verkochte exemplaren
A5T Coupe:  706 verkochte exemplaren

niet correct..  Wink radiateur was standaard alleen aditioneel olie koeler op AT weer standaard,de schijven van een coupe zijn geventileerd 20mm i.p.v. 9mm, daarom naven die 11mm langer waren en een grotere steek en dikkere draadeinden en een andere remcilinder met houder..

en toevoegingen

- electrische brandstofpomp
- hardere ophangingsrubbers/ motor en bak rubbers
- olieretour van onderblok naar carter (A5 coupe)
- kortere eindoverbrenging 33x8 ipv 31x8 (A5 coupe)
- grotere spoorbreedte dan origineel + 22 mm voor en achter..
- bilstein dempers "coupe"
- grotere remcilinders voor 54 mm en schijven achter (doch niet als 5 AT of 12 gordini! maar als R17 ts (de gr.2 had wel achternaven van een 12G daarom nog meer spoorbreedte, ook voor had een gr.2 weer "dikkere" naven met een grotere wiellager, maar ook hier is weer onderscheidt tussen de version "terre" had bv de wiellagers van een R30, dikke aandrijfassen en compleet doorgelaste coupe draagarmen, de versie voor de asfalt proeven had weer iets delicatere techniek en had dus verstelbare wieldraagarmen)

trouwens is het productie aantal een lastig item.. vanaf 1979 is men in dieppe "echt" coupes gaan produceren vanaf dat moment is ook pas geteld, volgens de geleerden (ik niet Wink ) zijn de "omgebouwde" 5 alpines niet geteld en is het dus vaag hoeveel er ooit gemaakt zijn. Ook zijn de coupes zoals we die kennen pas uitgerust met alle opties sinds halverwege seizoen 1977, de 1976 en begin 1977 modellen hadden nog gewoon de serie remmen en aluminium velgen b.v.

vanaf 1979 zijn de "betere" coupes gemaakt, dit heeft hoofdzakelijk te maken met de modificaties die pas later (in 1980) werden gebruikt in de gewone A5, de 1979 modellen zijn dus de oude types met de modificaties van de fase 2

zoals een andere sproeier bezetting 160/190 i.p.v. 145/160
en een beter stuurhuis met gelagerde stuurstangen i.p.v. een rubberbus
ander schakel mechanisme
vanaf eind 1980 werden ook weer andere bakken gebruikt de 385 met 8x33 werd omgeruild met de NG5 001 of 008 alleen deze waren voor de coupe met de korte eindoverbrenging, ze werden gebruikt om de betere lagering etc.. dit geldt overigens niet voor de ATC deze had gewoon de normale AT bak met een eindoverbrenging van 9x34

tevens zijn de achterwielophanging s rubbers die voor de A5 coupe gebruikt werden later standaard geworden voor de AT, voor is een ander verhaal, de draagarmen die voor werden gebruikt hadden duidelijk hardere rubbers, hier stond dan ook met een vette stempel op dat het een coupe onderdeel betrof..

verder werden de carrosserieën net als de gewone A5 versterkt tot en met 1980 vanaf 1981 (sept. 1980) zijn geen versterkingen meer aangebracht in de A5, terwijl die nog wel in de coupe werden gelast. de meest bekende zijn die bij de schokbrekertorens achter, maar ook voor zijn diverse stukken in de binnenspatschermen gelast.

maar goed ik wijk af... off-topic heet dat geloof ik!?

---
Versterkingen veertorens achter bij Le Crabot:

Zo zit het bij Fred Bangma: