Auteur Topic: K-JetTronic  (gelezen 522 keer)

Online Maarten-Jan Mulder

• Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
K-JetTronic
« Gepost op: 23 september, 2010, 15:31:23 pm »
===Origineeel gepost door SanderB===
Omdat mijn auto af en toe nogal stotterde en een klapperende luchtweger had, heb ik de K-Jetronic maar eens doorgemeten.
Dat heb ik als volgt gedaan. Zie onderstaande plaatjes.

Rechts van de drukmeter de aansluiting (koperen buisje) op de 'spinnekop', links een kraantje en daarop de leiding naar de warmloopregelaar op het kleppendeksel.

Kraantje dicht en hoofdpomp aan levert het onderstaande plaatje:
De pompdruk:

Kraantje open en motor gestart, koud:
De regeldruk, koud:

Als de motor warm wordt, dan loopt de druk op. Dit levert meer druk op het plunjertje in de spinnekop, waardoor het mengsel armer wordt. (De druk liep nog verder op dan op dit plaatje overigens).
De regeldruk, warm:

Dit klopt allemaal als een bus met het onderhoudsboek!!
Er was dus iets anders niet in orde. O.a. de luchtschuif, deze zit er nu nieuw op en met nog wat schoonmaakwerkzaamh eden doet ie het nu eigenlijk best goed.

---turbo_fred---
Sander, mooi dat het opgelost is.
Heb je zelf alle meetapparatuur voor de K-Jetronic brandstofinspuiting ?
---SanderB---
Ik heb 2 onderdelen zelf gedraaid, namelijk het verloop van M8x1 van de spinnekop naar de NPT-draad van de drukmeter en bijbehorend messing leidingwerk  en het verloop andersom dus van NPT naar de M8x1 banjo.

Gelukkig waren alle drukken binnen de toegestane tolerantie, want het veranderen van deze drukken is weer een ander verhaal dan het meten ervan.
---MvZ---
Sander, je schrijft  :  Er was dus iets anders niet in orde. O.a. de luchtschuif, deze zit er nu nieuw op en met nog wat schoonmaakwerkzaamh eden doet ie het nu eigenlijk best goed.

Ik begrijp dat het niet 100 % goed is of lees ik het verkeerd ??
---SanderB---
Hij stottert niet meer en ik kan er heerlijk mee rondracen.
Dus dat is al heel mooi.

De lambda sonde staat alleen altijd rond de 0,8. Dat is veel te rijk. Ik zal nog eens aan de CO-schroef draaien en kijken of ie netjes blijft rijden.
De luchtschroef heb ik vorige keer na het rijden ook nog verdraaid omdat ie 2000 toeren stationair liep (toen stond ie al in de garage met hete, draaiende motor). Daarna heb ik niet meer gereden.

Komend weekend moet ik wel weer een stukje kunnen gaan rijden, dan zien we weer verder.
En als het allemaal goed gaat, dan ga ik de turbodruk meten, op 1 bar zetten en de RS-intercooler en 86 graden thermostaat monteren.
De ontsteking mag ik ook wel een keertje nakijken. Genoeg te doen.