Auteur Topic: Pingelende motor 5AT  (gelezen 785 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Patrick

  • Forum-lid
  • Berichten: 11
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Reanult 5 Alpine Turbo
  • Lidnummer: 345
Pingelende motor 5AT
« Gepost op: 29 oktober, 2013, 21:55:54 pm »
Ik ben nu inmiddels al een hele tijd bezig om een oplossing te vinden voor het gepingel van de motor van mijn 5AT.
Ik heb de auto vorig jaar augustus gekocht. Hij had 7 jaar stilgestaan in een overdekte ruimte en er lag een nieuwe fabrieksmotor in die ongeveer 2000km gelopen had. Factuur heb ik erbij gekregen. Echter kwam ik er al snel achter dat de motor enorm pingelde, vooral bij turbodruk en hogere snelheid, boven 100km/u. De turbodruk stond zowieso te hoog dus die heb ik weer terug kunnen draaien mbv de bleedvalve die eropzit. Hielp niets, ook bougies vervangen en kleppen gesteld, ook geen oplossing. Daarn verdiept in typen renixen en bdpsensors mbv het forum van renault5alpineturbo.com een een frans alpine forum. Hier kwam ik erachter dat het vliegwiel bepalend is welke bdpsensor er gebruikt moet worden en dus ook welk renix hierbij hoort. Toen ik hem kocht zat er en renix036 op samen met de pingelsensor (zoals we die kennen van de 5 gtt). Geexperimenteerd met andere bdpsensor maar pingelen bleef, werd wel iets minder. Ook een renix009 geprobeerd, motor lijkt vlotter te reageren, maar pingelt ook. Ook weer geexpermenteerd met verschillende standen van de bdpsenor. Ik heb 1 bdpsensor opgeofferd en zo gemaakt dat die kan schuiven over de rail om het onstekingstijdstip te veranderen. Echter werkt de renix009 niet met de pingelsensor maar met een relais dat in contact staat met de carburateur, dit relais kan de onsteking voor een paar seconden verlaten. Hier is alleen de bekabeling van niet duidelijk, ik weet niet welke kabels bij elkaar horen om dit weer werkend te krijgen. Momenteel rij ik weer met de renix036 icm de pingelsensor. Ik heb de sproeiers in de Weber aangepast, er zitten nu dus grotere sproeiers in. Pingelen is nu weg, maar ik vind dat de motor niet vlot reageert. De laatse Alpine Rally was een mooie test hiervoor  ;)
 Ik denk dat de onsteking eigenlijk te laat staat dan wat het zou moeten zijn. Het probleem is dat ik niet weet wat voor vliegwiel er in de revisiemotor is gebruikt, een 180mm of 190mm vliegwiel. Mijn motor type is 840S26, dit is blijkbaar een standaard revisiemotor voor de 5 at, gemaakt door Renault. De eerste types 5AT (tot1983?) hadden een 190mm vliegwiel icm de renix009, de latere types een 180mm vliegwiel icm de renix036 met pingelsensor. Is er een AT kenner die weet wat voor een vliegwiel er bij het 840s26 blok hoort?
Of hoe je kan zien welk vliegwiel er op zit zonder de bak er te hoeven af te halen?
Alle tips zijn welkom  :)

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7574
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober, 2013, 07:41:54 am »
Als je ontsteking hebt dan heb je de juiste bdp sensor, bij een 180 mm koppeling staat die zoveel meer graden naar rechts dat bij gebruik verkeerde bdp de motor niet zou lopen. De hoeveelheid vooronsteking is exact gelijk. De pingel sensor is in eerste instantie niet relevant, een pingelsensor is alleen voor extreme situaties om motorschade te voorkomen, onder normale omstandigheden mag deze nooit in werking treden.

Je tankt minimaal V-Power, bij voorkeur BP-Ultimate of een andere echte 98 RON benzine? Ik ga er vanuit van wel maar even checken  ;)
Niet vlot reageren is een subjectieve omschrijving, een AT reageert uberhaupt niet vlot, je gaat pas echt vooruit op het moment dat de turbo volledig in komt rond de 3000-3500 toeren. Een revisie motor zal het latere type vliegwiel hebben trouwens.

Heb je op goed geluk grotere sproeiers geplaatst? Het beste is om een afspraak te maken op de rollenbank en aan de hand daarvan de juiste sproeiers te plaatsen. Op de ontstekingseenheid zelf heb je als het goed is losse kabels over en op dat rijtje 1 aangesloten, als je die verplaatst naar een andere losse pas je de hoeveelheid vooronsteking aan. Dat is ook handig om mee te nemen in de afstelling.

Verder vind de vervroeging plaats op basis van vacuum, daarom is het belangrijk dat het membraam in de onsteking nog heel is, maar je hebt met 2 ontstekingen geprobeerd dus dat heb je denk ik al uit gesloten.

Je had op het 5at forum deze pagina al gevonden?
http://www.r5at.com/renault5alpineturbo/alpineturbo/verschillen/verschillent1ent2.html
« Laatst bewerkt op: 30 oktober, 2013, 09:59:19 am door Maarten-Jan Mulder »

Offline Patrick

  • Forum-lid
  • Berichten: 11
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Reanult 5 Alpine Turbo
  • Lidnummer: 345
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober, 2013, 12:13:19 pm »
Bedankt voor je reactie.
Ik was er vanuit gegaan dat je met het verschuiven vd bdpsensor het onstekingstijdstip kon vervroegen of verlaten, maar dat is dus niet zo.
Ik tank altijd 98 inderdaad.
Er vanuitgaande dat er een180mm vliegwiel in zit, klopt de combinatie renix036 en bdp sensor zoals ik nu heb gemonteerd dus. Ik heb deze info idd van het 5alpineturbo-forum, ik heb daar ook een projecten topic.
Ik zal idd eens overwegen om de motor te laten afstellen, ik wil alleen nog eens kijken naar de renix en de losse kabels zoals je omschrijft. Dat begrijp ik nog niet helemaal.

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7574
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober, 2013, 13:31:30 pm »
Met het verschuiven wordt het tijdstip wel gewijzigd maar dit komt heel precies, daarom bij een verkeerde sensor zou de motor haast niet tot niet lopen. Even vanaf de betreffende pagina:

Elk draadje is een bepaalde hoeveelheid vervroeging (daarom de pingelsensor op +2 en -8), je kan de draad van de bdp sensor verplaatsen voor een andere hoeveelheid vervroeging. Als je veel last hebt van pingelen dan geef je hem minder vervroeging, meer vervroeging is meer vermogen maar ook een grotere kans op pingelen.

Afstellen is echt een aanrader - bijna verplicht  ;) - dan weet je zeker dat je de juiste mengselverhouding het blok in blaast en heb je dus meest optimale vermogen en zal de motor ook het zuinigst en het schoonst lopen. Met de juiste afstelling zal de motor ook het snelst reageren en is er het minste kans op pingelen. Een goed lopende AT loopt 210/215 op de teller (zeg maar 200/205 echte km/s), ga dit trouwens niet proberen tot je zeker weet dat je afstelling goed is. Pingelen op hoge snelheid kan voor serieuze motorschade zorgen.

De combinatie lijkt inderdaad te kloppen, het grootste verschil is inderdaad het vliegwiel. Voor de rest zit er niet echt verschil tussen het blok van voor 83 en van 83 en later. De aansluiting voor de pingelsensor is nog wel het grootste verschil naast het vliegwiel (en uiteraard de carbs).

Offline antoine

  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 579
  • Karma: +1/-12
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio 16v
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober, 2013, 16:55:38 pm »
Patrick maak eens een afspraak met Paul, hij woont in Venlo en heeft er misschien wel kijk op. Persoonlijk snap ik er de ballen van en heb alle informatie via boeken/site's en andere mensen. Je hebt geen carburateur met Throttle butterfly switch?


Offline Marcel

  • Technische Commissie zuid
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 5370
  • Karma: +35/-39
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): 5 GTT ph II 1988 - Clio II RS 182
  • Lidnummer: 401
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober, 2013, 19:28:32 pm »
Dirk Jan Hofmans weet er ook wel wat van, die kun je bellen, zijn nummer staat op http://www.clubrenaultsportives.nl/joomla3/index.php/contact/16-ondersteunend

Offline Patrick

  • Forum-lid
  • Berichten: 11
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Reanult 5 Alpine Turbo
  • Lidnummer: 345
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober, 2013, 20:43:27 pm »
@maarten-jan; ik heb nu wel een idee wat je bedoeld met die draden, bedankt. Het voordeel is dat ik een labdasensor heb gemonteerd in de uitlaat kort achter de turbo. Ik kan dus wel iets meten aan de hand vd air/fuel ratio meter. Ik heb nu wel het gevoel dat ik op de goede weg ben. Maar laten afstellen door een specialist is natuurlijk het beste :-)
Het pingelen begon vooral boven 100km/u, maar na het aanpassen van de sproeiers is het pingelen weg, ook bij 160km/u.

@antoine; ik had paul via jouw forum een pm gestuurd, maar geen reactie meer gehad. Mijn AT had de throttle switch met renix009  maar is door Mario aangepast naar renix036 icm de antipingelsensor na de inbouw van de nieuwe motor. De aanleiding zal zijn geweest dat er eerst een 190mm vliegwiel op zat en op het nieuwe blok een 180mm vliegwiel.

@marcel, bedankt voor de tip :-)

Offline Maarten-Jan Mulder

  • Forum Beheerder
  • Administrator
  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 7574
  • Karma: +47/-33
  • Geslacht: Man
  • Vive le sport
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): R19.R
  • Lidnummer: 28
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober, 2013, 07:20:56 am »
Dat is heel verstandig, wel een wide-band lambda sensor? Anders heb je er nog niet heel veel aan  :)
Je kan Dirk Jan sowieso even bellen, die kan je een heleboel vertellen.

(wij brengen de ATC ook altijd naar Dirk voor de wat technischer zaken, onze bak is b.v. recent door hem gereviseerd)

Offline Patrick

  • Forum-lid
  • Berichten: 11
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Reanult 5 Alpine Turbo
  • Lidnummer: 345
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober, 2013, 12:54:53 pm »
Ik ga toch maar een oproep doen of iemand een Weber 32dir107 over heeft :-)
Die zou beter passen bij de renix036 etc als ik naar de verschillen kijk. Er zit nu een 32dir75 op de mijne...

Offline antoine

  • Forum Lid
  • *****
  • Berichten: 579
  • Karma: +1/-12
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Clio 16v
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober, 2013, 16:48:23 pm »
Vraag eens aan Sjon  ;) Ik heb eventueel Paul's nummer voor je.

Offline Patrick

  • Forum-lid
  • Berichten: 11
  • Karma: +0/-0
  • Geslacht: Man
  • Club Renault Sportives
    • Bekijk profiel
  • Clubauto(s): Reanult 5 Alpine Turbo
  • Lidnummer: 345
Re: Pingelende motor 5AT
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober, 2013, 18:27:03 pm »
Ik heb sjon een pm gestuurd via 5atforum. Je kunt mij evt het nr van Paul pm-en. Thanx :-)