Ik ben nu inmiddels al een hele tijd bezig om een oplossing te vinden voor het gepingel van de motor van mijn 5AT.
Ik heb de auto vorig jaar augustus gekocht. Hij had 7 jaar stilgestaan in een overdekte ruimte en er lag een nieuwe fabrieksmotor in die ongeveer 2000km gelopen had. Factuur heb ik erbij gekregen. Echter kwam ik er al snel achter dat de motor enorm pingelde, vooral bij turbodruk en hogere snelheid, boven 100km/u. De turbodruk stond zowieso te hoog dus die heb ik weer terug kunnen draaien mbv de bleedvalve die eropzit. Hielp niets, ook bougies vervangen en kleppen gesteld, ook geen oplossing. Daarn verdiept in typen renixen en bdpsensors mbv het forum van renault5alpineturbo.com een een frans alpine forum. Hier kwam ik erachter dat het vliegwiel bepalend is welke bdpsensor er gebruikt moet worden en dus ook welk renix hierbij hoort. Toen ik hem kocht zat er en renix036 op samen met de pingelsensor (zoals we die kennen van de 5 gtt). Geexperimenteerd met andere bdpsensor maar pingelen bleef, werd wel iets minder. Ook een renix009 geprobeerd, motor lijkt vlotter te reageren, maar pingelt ook. Ook weer geexpermenteerd met verschillende standen van de bdpsenor. Ik heb 1 bdpsensor opgeofferd en zo gemaakt dat die kan schuiven over de rail om het onstekingstijdstip te veranderen. Echter werkt de renix009 niet met de pingelsensor maar met een relais dat in contact staat met de carburateur, dit relais kan de onsteking voor een paar seconden verlaten. Hier is alleen de bekabeling van niet duidelijk, ik weet niet welke kabels bij elkaar horen om dit weer werkend te krijgen. Momenteel rij ik weer met de renix036 icm de pingelsensor. Ik heb de sproeiers in de Weber aangepast, er zitten nu dus grotere sproeiers in. Pingelen is nu weg, maar ik vind dat de motor niet vlot reageert. De laatse Alpine Rally was een mooie test hiervoor

Ik denk dat de onsteking eigenlijk te laat staat dan wat het zou moeten zijn. Het probleem is dat ik niet weet wat voor vliegwiel er in de revisiemotor is gebruikt, een 180mm of 190mm vliegwiel. Mijn motor type is
840S26, dit is blijkbaar een standaard revisiemotor voor de 5 at, gemaakt door Renault. De eerste types 5AT (tot1983?) hadden een 190mm vliegwiel icm de renix009, de latere types een 180mm vliegwiel icm de renix036 met pingelsensor. Is er een AT kenner die weet wat voor een vliegwiel er bij het 840s26 blok hoort?
Of hoe je kan zien welk vliegwiel er op zit zonder de bak er te hoeven af te halen?
Alle tips zijn welkom